AutoZeelandtest van de Opel Grandland X

Met de Grandland X is de X-familie compleet. Na de succesvolle Mokka X en de kleinere Crossland X stuurt Opel deze compacte SUV in de strijd.

Tekst: Rob Strating
Film: Ezio Agosti
Foto’s: Gianni Agosti

“De derde musketier”

In het kader van de coöperatie van Opel en Peugeot in 2012 is de Grandland X een pionier: het is namelijk de eerste Opel die bij Peugeot in Sochaux wordt geproduceerd. Van overname door de PSA groep was toentertijd nog geen sprake.
Toch is de Grandland X niet de eerste Opel die in Frankrijk wordt gemaakt, de carrosserieën van de Opel GT (1968-1974) kwamen ook al uit een Franse fabriek.
In Sochaux lopen de Grandland X en de Peugeot 3008 samen van de band, want ze staan allebei op het Efficient Modular Platform EMP2. De gemeenschappelijk techniek is goed verborgen, alleen de schakelaars voor de elektrisch bedienbare ramen zijn typisch PSA.

Verkoopadviseur Dick Commee van Automotions Opel in Goes regelde de zwarte testauto voor mij.

Krachtig design
Met zijn lengte van 4,48 meter stort de Grandland X zich in het fel bevochten C-segment van de compacte SUV’s, waar zich de Seat Ateca, de Mazda CX-5, de Nissan Qasqai en nog vele meer elkaar beconcurreren. In dit segment is opvallen daardoor best moeilijk, vooral wanneer je net als Opel het slachtveld op een laat tijdstip betreedt.
Wat heeft Opel daaraan gedaan?
Dankzij zijn forse lengte hebben de designers natuurlijk automatisch meer speelruimte. Dat gegeven heeft men in Rüsselsheim benut om de SUV niet alleen krachtig, maar ook atletisch over te laten komen.
Zijn kleinere broers, de Mokka X en de Crossland X zijn wat ronder en gedrongener. Zowel bij het front, waar het Opellogo omsloten wordt door lange chromen vleugels, als ook en profiel zijn er designelementen die de vijfpersoons SUV hoger en breder laten lijken. In dat kader mogen natuurlijk de look van een bodembeschermer aan de voorkant en de fors uitgeklopte spatschermen niet ontbreken.

Gering gewicht
Veel concurrenten beschikken over vierwielaandrijving, de Opel niet. Men kan daarover mopperen, maar het heeft zeker ook voordelen. Zonder de zware AWD en voorzien van een lichte driecilinder weegt deze SUV slechts 1350 kilo en dat is veel minder dan je zou denken. 

Veel plaats
Zodra je achter het stuur plaats neemt, valt de gelijkenis met de grote Insignia op.
Het infotainment, de navigatie, de klimaatbeheersing, de bediening en de mooie materialen, zuiver bekende elementen.
Dat is goed, want ook de bediening is eenvoudig, want ik constateer een zinvol samenspel tussen knoppen en het beeldscherm. Je voelt je zó thuis en ten opzichte van de Peugeot 3008 is het dashboard van de Opel lang niet zo polariserend.
Goede bekenden zijn ook de optionele, redelijk harde, ergonomische stoelen die voorzien zijn van het AGR-label. AGR staat voor Aktion Gesunder Rücken, een organisatie gesteund door vele orthopeden in Duitsland.
De stoelen laten zich uitgebreid verstellen, hebben zitkussenverlengers en verhogen voelbaar het reiscomfort.
Hoewel de achterzitting niet in de lengte verstelbaar is, hoeven de passagiers daar niet te mopperen, want er is ruimte genoeg. Ondanks het feit dat de daklijn afloopt, is er ook genoeg hoofdruimte.
Met een standaard kofferruimte van 514 liter is er plenty ruimte voor alle soorten bagage. Wil je met de Grandland X verhuizen, staat er een ruimte van 1652 liter ter beschikking.

Voorlopig twee motoren
De testauto had de bekende PSA 1.2 liter driecilinder turbo benzinemotor in het vooronder. Hij heeft 130 pk/230 Nm en is gekoppeld aan een handmatige zesbak.
De andere motor is een 1.6 diesel met 120 pk/300 Nm. Beide motoren zijn ook met een zestraps automaat leverbaar.
Later volgt er nog een tweeliter diesel met 180 pk/400 Nm die met een achttraps automaat leverbaar is.
Ook staat er een Plug-In Hybrid op stapel die in 2019 op de markt gaat komen.

Opels OnStar
Je kunt de online assistent letterlijk uit zijn bed bellen voor een vraag betreffende de mobiliteit of de auto. Wil je in een Afghaans restaurant gaan eten, zoekt hij of zij dat voor je uit en begeleidt je naar dat eethuis. Zit je in het vliegtuig en vermoed je dat je de auto niet hebt afgesloten? Bel met OnStar en de andere kant van de lijn doet hem alsnog op slot….

Onderweg
Je hoort de kleine turbo driepitter nauwelijks en dat is een van de voordelen. Het is voorts ongelooflijk hoe dit geblazen motortje de Garndland X voortbeweegt! Hij heeft er slechts 11 seconden voor nodig om de honderd te bereiken en een top van 180 km/h is lang niet gek, wie had dat ooit gedacht?
Voorts heeft ook de wind weinig vat op de grote Opel, want hij blijft ook bij hogere snelheden lekker stil.
Hij legt een vriendelijke wegliggingskarakteristiek aan de dag, laat zich gemakkelijk besturen en is verregaand comfortabel. Dankzij de elektronisch kabouters als ESP, zal hij de mogelijke fouten van de bestuurder keurig corrigeren.
Vervolgens zijn verbruikswaarden van rond de 1 op 20 heel goed mogelijk en dat maakt de Grandland X tot een aantrekkelijke SUV.

Conclusie
Het nieuwe SUV vlaggenschip van Opel heeft alles aan boord om zich tegen zijn rivalen te weren. Hij laat zien dat je zonder AWD ook goed kan functioneren, want het scheelt in plaats, gewicht en prijs. We hebben er een aantrekkelijke SUV bij!
Hij staat vanaf € 30.799,- in de boeken.

Smarts en Opels voor uitzendbureau Actionworks

19-07-2018 Automotions Mercedes-Benz en Automotions Opel hebben onlangs 16...

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz A 180d

16-07-2018 De vierde generatie van de A-Klasse is groter, dynamischer en volwassener...

De Lenzerheide Motor Classics 2018

09-07-2018 “Die höchst gelegene Rennstrecke der Welt”

VIDEO - De Jaguar I-PACE staat bij Auto Ventura in Goes

06-07-2018 “100% elektrisch!”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid