Bezoek aan het DAF museum in Eindhoven

“Jubileumjaar”

Door Rob Strating

Een bezoek aan het DAF Museum betekent een rondgang door de tijd, langs het historisch erfgoed van Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek. Dit vanaf de oprichting van het bedrijf door de gebroeders Hub en Wim van Doorne tot en met de modernste vrachtwagens die in de Eindhovense DAF fabrieken van de band komen.

Onze nationale autofabrikant heeft dit jaar drie jubilea te vieren. Ter gelegenheid daarvan is de tentoonstellingsruimte aangepast.

  • 90 jarig bestaan
  • 70 jaar Van Doorne’s Automobielfabriek
  • 60 jaar Dafje

Van smidse tot een groot bedrijf

In 1928 stelde de bierbrouwer A.H. Huegens, eigenaar van Brouwerij ‘De Valk’, de gebroeders Hub en Wim van Doorne een werkplaats ter beschikking naast zijn brouwerij aan de Tongelreseweg 27 in Eindhoven.
De werkplaats van ‘Hub van Doorne, Machinefabriek en Reparatie-inrichting’ was in feite een grote smidse waar eenvoudig constructiewerk werd verricht. De smidse is inmiddels geheel gerestaureerd en is zeker ook een bezoek waard.

DAF
In 1932 werd besloten aanhangwagens en opleggers te gaan maken. De naam van het bedrijf wordt gewijzigd in: Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek’, kortweg DAF.
Al een jaar later worden er diverse revolutionaire constructies voor aanhangwagens ontworpen, zoals een lichtgewicht chassis, een systeem voor automatisch aankoppelen van opleggers en een remsysteem.

TRADO
Samen met de artillerie-officier Van der Trappen van het Nederlandse leger ontwikkelt Hub van Doorne de TRADO-constructie, waarbij een enkel aangedreven achteras werd omgebouwd tot dubbel aangedreven tandemas. Veel legervoertuigen met 4x2 chassis worden omgebouwd met de TRADO-as.

1948
De naam DAF blijft bestaan, maar met de productie van eigen vrachtwagens heet de fabriek nu: Van Doorne’s Automobiel Fabriek met het bekende logo. Het eerste chassis werd in 1949 geleverd.

Legertrucks
Vanaf 1951 voorziet DAF het Nederlandse leger van allerlei trucks, zoals 4x4 en 6x4 terreinvoertuigen, van de YA 126 tot en met de YA 328.

Daf 600
Na een lange voorbereiding stortten de broers Van Doorne zich in het personenwagenavontuur.
De Daf 600 was een kleine tweedeurs wagen en ook zijn tweecilinder luchtgekoelde boxermotor was niets bijzonders. Het geheim van de auto was echter de versnellingsbak, of beter het ontbreken daarvan. De Variomatic was een uitvinding van Van Doorne en de huidige CVT automaat die in veel auto’s wordt toegepast, is in feite een doorontwikkeling van die uitvinding.
Nadat de journalisten kranten vol hadden geschreven met speculaties over de nieuwe Nederlandse personenwagen, kon men de Daf 600 in februari 1958 op de RAI in Amsterdam bewonderen. Het duurde echter tot in de herfst van 1959, voordat de eerste exemplaren geleverd konden worden.
Dankzij deze bijzondere aandrijving met twee riemen, konden mensen profiteren van de eerste kleine auto met automaat.

Daf 750 en Daffodil
Omdat de tweecilinder boxer (590 cc, 19 pk) vooral in heuvelachtige gebieden te zwak was, ontstond de opvolger, de Daf 750, een 746 cc tweepitter met 26 pk. De luxe uitvoering kreeg de naam Daffodil, (narcis) een leuke vinding!
Niemand minder dan de Italiaanse designer Giovanni Michelotti tekende de nieuwe Daffodil met grotere ruitoppervlakken. In 1966 kreeg hij weer een nieuwe neus en ging ook het kofferdeksel een stuk omhoog. Een jaar later kwam de Daf 33 uit met al weer wat restyling en een 28 pk motor.
Ook verschenen er allerlei varianten, zoals een pick-up, een bestelwagen en een klein vrachtwagentje op basis van deze Dafs.

Daf 44 en 46
In 1966 kreeg het Dafje er een grote broer bij, de Daf 44. Ook deze aantrekkelijke carosserie was door Michelotti ontworpen. Hij had nog wel een luchtgekoelde tweecilinder, maar had inmiddels 34 pk. Hij werd opgevolgd door de 46.

Daf 55
Met de 55 probeerden de Eindhovenaren hun geluk in 1967 in de middenklasse. De carrosserie was nog dezelfde als van de 44, maar onder de motorkap snorde een viercilinder Renault 10 motor. Schakelen hoefde men nog steeds niet en deze uitvoering kozen Rob Slotemaker en Rob Jansen uit voor de spectaculair zware marathon Londen-Sydney. Ze werden zeventiende en bezorgden daarmee Daf een wereldnaam!
Dit succes leidde tot de snelle Daf Marathon met een snellere motor, verbeterde wielophangingen en lichtmetalen wielen. De Dafs verschenen in veel rally’s en races en men moest ernstig rekening houden met deze snelle sportwagens. De Marathon Coupé is nog steeds de hoogst geprijsde Daf.

Daf 66
Deze kreeg als uiterlijk kenmerk een nieuwe neus, maar onderhuids waren de aanpassingen veel belangrijker: een nieuwe Variomatic en een De Dion achteras.
Dit was tevens de laatste Daf, want vanaf 1975 werd hij omgedoopt tot Volvo 66.

Het museum.
We vinden er de gerestaureerde smidse van Hub van Doorne, van alle trucks die er geproduceerd zijn vanaf 1949 staat er wel een uitvoering. De eerste A30, A50 en A60, de latere 1100, 1300 en 1500 serie, de 2000 DO en de mooie 2600. Daar staat ook de torpedofront, de vele legertrucks, de Parijs-Dakartrucks waarmee Jan de Rooy zijn successen haalde. Bijzonder is ook de pas gerestaureerde bus-oplegger die de mensen van Philips naar de fabriek bracht en de vele brandweerwagens.
Bij het zien van zo’n DAF chassis moest ik weer denken aan een bijzondere ervaring:
Voordat de firma De Groene DAF dealer werd, was dat Louisse Goes aan de Westwal. Op een mooie zomerdag mocht ik met Kees Helder mee naar Eindhoven om een DAF chassis op te halen. Ik zat vlak naast hem op een houten bankje, nog zonder cabine, terwijl de weg onder ons doorgleed. Hij reed niet sneller dan 60 km/h, maar toch… Kees vertelde me dat hij ’s winters van café naar café reed, om weer een beetje op te warmen. We brachten het chassis naar Bram Koster op Oud-Sabbinge die er niet alleen een cabine, maar ook een laadbak opbouwde.
Dat waren nog eens tijden….

Het bezoek aan het DAF Museum is meer dan de moeite waard, zeker dit jaar met die bijzondere jubilea!

VIDEO - AutoZeelandtest van de Jaguar I-Pace First Edition

13-08-2018 Nog vóór Audi en Mercedes brengt Jaguar met zijn elektrische...

AutoZeelandtest van de Citroën C4 Cactus Shine

25-07-2018 De Citroën C4 Cactus is binnenstebuiten gekeerd.

Smarts en Opels voor uitzendbureau Actionworks

19-07-2018 Automotions Mercedes-Benz en Automotions Opel hebben onlangs 16...

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz A 180d

16-07-2018 De vierde generatie van de A-Klasse is groter, dynamischer en volwassener...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid