AutoZeelandtest van de Škoda Karoq 1.5 TSI Style Business

"Škoda op koers!"

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

De Škoda Yeti, heeft in de afgelopen jaren zijn sporen verdiend en daarmee de weg geëffend voor zijn opvolger, de nieuwe Karoq. Het ziet er naar uit dat deze SUV het de concurrentie moeilijk gaat maken.

Na de Kodiaq staat nu de Karoq in de startblokken. Ze hebben beide bijzondere namen die hun oorsprong vinden in het dialect van de Eskimo’s in Alaska. De eerste wijst naar de Kodiakbeer, de naam Karoq bestaat uit een samenvoeging van auto en pijl in die taal en refereert aan het Škoda-logo. 

Uiteraard haalde ik de Karoq op bij de Zeeuwse Škodadealer Melse met vestigingen in Goes, Vlissingen en Terneuzen.

Eigen gezicht
De Karoq is de kleinere versie van de Kodiaq en lost dus de succesvolle Yeti af.
Met zijn lengte van 4,38 m, zijn breedte van 1,84 m en zijn hoogte van 1,60 m is hij vrijwel even groot als zijn concernbroer, de Seat Ateca die eveneens in het Tsjechische Kvasiny van de band rolt.
De bijzondere, hoekige full led-koplampen die de Škoda-familiegrille omsluiten zijn kenmerkend en leggen een link naar het beroemde kristal uit Bohemen. De hooggeplaatste mistlampen verwijzen naar het outdoorkarakter van de SUV.
De geprononceerde schouderlijn in combinatie met de uitgeklopte spatschermen en de hoekige wieluitsparingen geven hem een stoer uiterlijk.
Het wereldberoemde Tsjechische kubisme vormde de inspiratiebron voor de opvallende led-achterlichten die, net als elke Škoda, onmiddellijk in het donker herkenbaar zijn aan de C-vorm.

Varioflex
Beginnen we eerst maar eens achterin. Het Varioflex-systeem bestaat uit drie losse stoelen die neergeklapt kunnen worden. Van vijf inzittenden en minimaal 479 liter bagage tot twee inzittenden en 1810 liter bergruimte.
De drie losse stoelen kunnen naar voren geschoven worden, waardoor de bagageruimte  van 479 naar 588 liter groeit. Ze kunnen separaat verwijderd worden, heel gemakkelijk, zonder gereedschap. Als de middelste stoel verwijderd is, kunnen de beide overige stoelen iets naar het midden verschoven worden voor wat meer comfortabele ruimte. Hoofd- en beenruimte plenty dankzij o.a. de forse wielbasis van 2.64 meter.
Door die middelste stoel voorts om te klappen ontstaat een handig luik voor ski’s en snowboards die met de derde gordel gefixeerd kunnen worden. Voor de kinderen zijn er uitklapbare tafeltjes en in de middenarmsteun kan je allerlei spullen kwijt, zoals flesjes en snoep.
De elektrisch bedienbare vijfde deur kan ook geopend worden met een schopbeweging onder de achterbumper. Heel handig is de instelbare openingshoogte, bijvoorbeeld toe te passen in een lage garage.
Tot slot is daar de afdekhoes die met de klep omhoog gaat en dus nooit in de weg zit.

Simply clever
Škoda vindt telkens handige gadgets uit die ontzettend praktisch zijn, bijvoorbeeld een opbergplaats onder de passagiersstoel voor een paraplu, een ijskrabber in  het tankklepje, een parkeerkaarthoudertje, een uitneembaar zaklampje dat ook als kofferruimteverlichting dient etc.

Cockpit
Hij stapt lekker in, niet te hoog en niet te laag, een van de geweldige voordelen van een SUV. Alles is solide en keurig afgewerkt, het ziet er bovendien hoogwaardig uit, al zijn niet alle materialen van dat keurmerk. De beide grote klokken zijn niet altijd optimaal af te lezen, omdat de witte getallen op een grijze ondergrond zijn geprojecteerd. De digitale instrumenten zijn echter probleemloos leesbaar.
Het instrumentenpaneel is variabel. Men kan kiezen uit de klassieke opstelling met een grote toerenteller en snelheidsmeter of een schermbrede navigatiekaart met de snelheid en de toeren in de uiterste hoeken. Ook is er een geminimaliseerd scherm te toveren, een beetje vergelijkbaar met het Nightscreen van Saab vroeger.
Via het 8-inch grote touchscreen kan alles bediend worden: connectiviteit (Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink), het infotainment, de navigatie met online verkeersinformatie, Bluetooth, de weersverwachting, achteruitrijcamera etc.
De smartphone kan draadloos worden opgeladen.
Voorts kan de sfeerverlichting met allerlei kleuren geactiveerd worden om de ambiance compleet te maken.
Ondanks de groei in de lengte van 16 centimeter en in de breedte van 5 centimeter ten opzichte van de Yeti, voelt de Karoq compact aan. Vanuit de bijzonder comfortabele voorstoelen heb ik een uitstekend zicht op de weg en laat hij zich ook in een krap bemeten parkeergarage gemakkelijk manoeuvreren.

Comfortabel
De Karoq is voorzien van de nieuwe 1.5 TSI, een 1498 cc grote viercilinder turbo-benzinemotor met 150 pk/250 Nm. Dat koppel komt al bij 1500 toeren/min tot ontwikkeling. De krachtbron is gekoppeld aan de bekende dubbele koppelingsautomaat DSG.
De nieuwe motor heeft nóg een andere eigenschap: hij schakelt bij minimale belasting twee cilinders uit, wat ongeveer 0,5 liter/100 km bespaart.
Bij rustige rijwijze op 80 km-wegen kom ik gemakkelijk aan 1 op 20, het testverbruik schommelt in de buurt van de 1 op 18,5.
De ongelooflijk stille motor doet zijn werk voortvarend. Hij heeft er 9,2 seconden voor nodig om aan de honderd te komen en dat is gezien zijn gewicht van 1437 kg helemaal niet slecht. Vooral de tussenspurt van 80-120 km/h in 6,6 seconden is indrukwekkend. Hij heeft een fijne en veilige wegligging die nooit problemen oplevert, daarbij geholpen door de zacht ingrijpende ESP. Hij helt bij snel bochtenwerk nauwelijks over.
Daarbij is de Karoq verregaand comfortabel geveerd. Hij ontpopt zich als een stille en plezierige reiswagen, waarbij de besturing fijngevoelig en precies gekenmerkt kan worden.

Alle Karoqs
Deze compleet uitgevoerde Styleversie met talloze nuttige en veilige assistentsystemen is bovendien nog voorzien van 19 inch lichtmetaal en het zg. zichtpakket. Dat laatste houdt een verwarmbare voorruit , verwarmde ruitensproeierkoppen en koplampsproeiers in en dat voor € 350,-! 

De instapversie is een 1.0 driecilinder turbo-benzinemotor met 115 pk/200 Nm. Vervolgens is er naast de geteste 1.5 TSI nog een 1.6 TDI verkrijgbaar met 115 pk/250 Nm. De 2.0 TDI 4x4 met 150 pk/340 Nm is alleen verkrijgbaar in de Business-uitvoering met DSG-automaat.
De prijsrange ligt tussen de € 28.990,- en de € 40.066,-

Conclusie
De variabiliteit van een MPV, gepaard aan een hogere zitpositie van een SUV en de praktische en de geweldige eigenschappen van een compacte SUV maken dat deze Karoq een verkoopsucces gaat worden.
Škoda ligt met deze SUV absoluut op koers!

Introductie Volvo XC40 bij Automotions Volvo

21-02-2018 Ruim vijftig belangstellenden hebben de afgelopen dagen kennisgemaakt met...

AutoZeelandtest van de Škoda Karoq 1.5 TSI Style Business

09-02-2018 "Škoda op koers!"

De Voogd is naast Mitsubishi dealer ook Carprof! De garage voor alle merken.

09-02-2018 CarProf is een garage voor alle merken en auto’s van alle...

Autoschadeteam Baarends en de Open Dagen van het Goese Lyceum

08-02-2018 Op de Open Dagen van het Goese Lyceum locatie Bergweg stond bij de...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid