Schot in de roos!

AutoZeelandtest van de Hyundai’s Kona 1.0 T-GDI en de 1.6 T-GDI 4WD Premium

Door Rob Strating

De kleine broer van de Tucson is een belangrijke SUV-speler voor Hyundai. Ik testte de 1.0 driecilinder van Auto Sturm in Goes en Middelburg en de 1.6 viercilinder met vierwielaandrijving van Hyundai Landegent in Burgh-Haamstede. 

Flitsend
De Kona is een complete nieuweling bij Hyundai, want hij heeft geen voorganger. Hij mikt op jonge, urbane gezinnen, maar zelfs bij de oudere garde slaat hij aan door zijn flitsende, van spannende kleuren voorziene uiterlijk.
Hij komt heel anders over dan zijn broers en zussen die soms een beetje doorsnee getekend zijn. De ontwerpers van het Hyundai design center in het Duitse Rüsselsheim hebben de vrije hand gekregen. In eerste instantie lijken de samengeknepen led-koplampen een beetje op die van de Citroën C3 Aircross, maar als je hem beter bekijkt heeft hij toch een apart en guitig uiterlijk. De geprononceerde schouderlijn in combinatie met de spannende C-stijl benadrukken zijn stoere voorkomen.
De vele zwarte kunststof elementen geven hem een stoere uitstraling die in het geval van de witte 1.6 meer dan terecht is, want dat is een heuse vierwielaandrijving!
Alleen dat feit is een pluim op de hoed van Hyundai, er zijn in dit SUV-segment niet zoveel merken die zo’n uitvoering aanbieden.
Het dikke 18 inch lichtmetaal staat hem goed en de uitvoeringen met een andere kleur dak zorgen voor een speels karakter. Hij staat ook goed met felle kleuren, zoals de rode duidelijk laat zien. Hij is overigens leverbaar met 10 onderscheidende kleuren…

Inside
Binnenin gaat het kleurenspektakel gewoon door. Het is allesbehalve saai! Je kunt het interieur personaliseren door middel van vier kleurcombinaties: grey, red, orange en lime. We vinden die kleurtjes terug bij de randen van de ventilatieopeningen, rondom de pook of de selectiehendel, bij de stiksels en soms bij de gordels.
Ik heb zicht op goed af te lezen instrumenten en het 7” grote touchscreen functioneert geweldig voor het infotainment, MirrorLink, DAB+, de Bluetooth, de connectiviteit en de achteruitrijcamera. In het vak voor de pook kan de Smartphone opgeladen worden, is er een 12V- en een USB aansluiting.
Deze Premiumuitvoering is zó compleet dat je je in een veel duurdere en grotere auto waant. Niet alleen zijn de stoelen verwarmbaar, maar ook het stuur. Bovendien verrast Hyundai door op warme zomerdagen koele lucht uit de gaatjes op de stoelen te laten komen. Alleen jammer dat de zittingen wat aan de korte kant zijn. De materialen zijn niet allemaal even hoogwaardig, maar alles is perfect en solide afgewerkt.
Achterin hebben de meeste mensen genoeg hoofd- en beenruimte. De kofferruimte is met 361 tot 1143 liter ruim voldoende.

Eén liter T-GDI
De rode Kona heeft een 1.0 liter driecilinder turbo-benzinemotor die 120 pk levert. Met deze zuinige en plezierig kernachtige krachtbron is men met de Kona vlot onderweg. Hij spurt in 12 seconden naar de honderd en heeft een top van 181 km/h.
De manuele zesbak schakelt als in boter en ik haalde met gemak een gemiddelde van 1 op 20, hetgeen voor een groot deel te danken is aan het koppel van 172 Nm dat al bij 1500 toeren/min tot ontwikkeling komt. Ondanks de grote wielen is hij verregaand comfortabel en daarmee ontpopt hij zich als een fijne reiswagen.

1.6 T-GDI
Deze topuitvoering heeft een 1591 cc grote viercilinder turbo-benzinemotor die 177 pk levert en een koppel heeft van 265 Nm, ook bij 1500 toeren/min. De motor is gekoppeld aan een 7-traps dubbele koppelingsautomaat en heeft dus vierwielaandrijving.
Hij is verrassend snel, want hij heeft slechts 7,4 seconden nodig voor de spurt naar de honderd. Zijn top van 205 km/h liegt er ook niet om.
De 4.17 m lange Kona stuurt precies en is zich op smalle, bochtige wegen helemaal in zijn element, waarbij hij bij snel bochtenwerk nauwelijks overhelt.
De moderne automaat schakelt exact, maar jaag je hem op toeren, is de vierpitter mede door de Sound Symposer goed hoorbaar, zeker in de sportmodus. In deze stand wordt de automaat ook wat zenuwachtig.
Eigenlijk zou ik adviseren de zogenaamde Eco-of de normale modus te gebruiken. Deze zorgt voor een ontspannen rijbeleving zonder dat hij aan vermogen tekort komt.
Jaap Landegent ziet vanuit zijn positie aan de kust de eigenaren van strandtenten als toekomstige eigenaren. Ik weet dat hij een groot voorstander van 4x4 techniek is en hij heeft me al verschillende keren de voordelen van zo’n auto laten zien in het duingebied.

Conclusie
Met de Kona biedt Hyundai niet alleen leuke en flitsende kleuren en mogelijkheden om hem naar je eigen inzichten te personaliseren, maar ook een sterke motor met vierwielaandrijving, waarmee hij een goede caravantrekker en wintersportauto is.
De driecilinder is een wondertje op het gebied van verbruik.

De instapprijs bedraagt € 22.295,-, de besproken 1.6 4WD in de Premiumuitvoering komt op € 40.995,-

AutoZeeland op 25ste editie InterClassics Maastricht

16-01-2018 Record met 34.447 bezoekers op de 25e editie!

Mitsubishi Eclipse Cross Spannende compacte SUV & Coupé & Crossover

15-01-2018 AutoZeelandtest van de Mitsubishi Eclipse Cross (First Edition)

Avant Première van de nieuwe DS7 Crossback

10-01-2018 Op donderdag 28 december vond een uniek en exclusief evenement plaats op...

Schot in de roos!

04-01-2018 AutoZeelandtest van de Hyundai’s Kona 1.0 T-GDI en de 1.6 T-GDI 4WD...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid