Mooie, praktische roofkat

AutoZeelandtest van de Jaguar XF Sportbrake R-Sport



Tekst: Rob Strating
Film en foto’s: Gianni Agosti

De nieuwe oplage van de XF Sportbrake werd op alle fronten aangepakt en verbeterd. De fans hebben er ruim twee jaar geduldig op moeten wachten…
Tijd voor een uitgebreide test naar onze oosterburen.

Verkoopadviseur Erwin Logger van Auto Ventura in Goes regelde de mooie combi voor mij en ik koos om diverse redenen een testrit naar Duitsland uit.
De eerste: Duitsland is combi-minded. Waar in bijvoorbeeld Engeland en Nederland de SUV booming is, gaan veel Duitsers nog voor combi’s en dat heb ik geweten! Op de diverse stopplaatsen kreeg ik allerlei complimenten over de mooie Brit.
De tweede reden was toch om de Jag eens boven de 130 km/h uit te proberen en de derde drijfveer was om de grote Sportbrake te testen op zijn laadvermogen en het daarmee samenhangend comfort. 

Historie
Voor WOII produceerde Swallow Sidecars (SS) zijspannen voor motorfietsen en later sportwagens onder die naam. Eind jaren ’30 bracht men een snelle sportwagen uit die de naam SS Jaguar heette. Omdat Hitler aan de macht was gekomen in Duitsland, was de naam SS geen optie meer en men besloot het merk om te dopen in Jaguar. In 1948 presenteerde Jaguar de XK 120 op de Londense autosalon in Earls Court, een bloedmooie twoseater die een topsnelheid had van 120 m/ph en stukken goedkoper was dan de concurrenten. Deze auto was de opmaat naar een succesvolle sportieve carrière. Jaguar won verschillende keren de 24-uurs race in Le Mans.
Daarnaast werden er mooie limousines gemaakt, waaronder de spraakmakend Mark II, een ware vijf persoons GT.
Jammer genoeg ging het met het merk bergafwaarts toen ze onder de vlag van BMC en British Leyland gingen produceren.
Ford bracht na het faillissement uitkomst door de betrouwbaarheid weer terug te brengen. Inmiddels is het gerenommeerde merk in handen van het Indiase Tata concern en de successen blijven sindsdien niet uit.
Nog nooit had Jaguar zoveel verschillende types in het programma!

Lightweight Aluminium Architecture (75%)
De Sportbrake baseert op het moderne aluminium platform IQ. De grote roofkat weegt slechts 1800 kilogram, is daarmee de lichtste in zijn klasse en dat is mede te danken aan het gebruik van aluminium bij de zijpanelen, de motorkap en de voorspatborden. De panelen worden aan elkaar gelijmd met een supersterke kit en daarna geklonken met verzinkte Boron-stalen nagels die de kit indrukken om een luchtdichte verbinding te vormen. Het resultaat is een immens sterke en stijve structuur. Deze bouwwijze zorgt voor een zeer gunstig brandstofverbruik en een lage CO²- emissie.

Gestrekte beauty
Het koetswerk ging voorts voor een geruime periode de windtunnel in. Daar werden alle hoeken en onvolkomenheden van de vorige series gladgestreken en weggemasseerd. Het resultaat mag er zijn: een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29!
De luchtstroming over en door de auto wordt nu nauwkeurig gestuurd, daardoor wordt de turbulentie gereduceerd.
Met de introductie op de IAA van de XF in 2007 verliet ontwerper Ian McCallum het retrodesign van de S- en de X-Type en kregen vanaf dat moment alle Jags een verrassend nieuw en eigen gezicht.
Een combinatiewagen van dit kaliber moet opvallen en daarin zijn de designers zeker geslaagd!
Ik vind persoonlijk deze gestrekte beauty een van de mooiste combi’s ooit!

Daar zijn de venijnig kijkende katachtige adaptieve led-ogen die de herkenbare Jaguar-grille omsluiten, de grote luchtopeningen daaronder, de gladde flanken en de taps aflopende zijruitlijn.
De achterkant vind ik zelf de chocoladezijde van de grote Brit met zijn spoiler boven de achterruit, de haaienvin als antenne en de karakteristieke led-achterlichten, door de F-Type geïnspireerd.
Erwin Logger heeft de finishing touch aan laten brengen door TrimLine:  de drempels, de spoiler aan de voorkant en de daklijn tussen de voorruit en het grote glazen dak zijn zwart gewrapt. Dat levert een schitterend effect op!
De grote 20 inch lichtmetalen wielen draaien naadloos in de decent uitgeklopte spatborden, ook weer een gevolg van de windtunnelsessies!

Hij is bijna 5 meter lang, 1.88 m breed en 1.50 m hoog. Eveneens belangrijk is dat men de wielbasis met 51 mm heeft verlengd naar 2.96 m!

Wellness
Dat het leer en de afwerkingen zorgvuldig zijn geselecteerd om het interieur een luxueuze uitstraling te geven, is onmiddellijk te zien en te ruiken. De klant kan kiezen uit afwerkingen met aluminium, houtfineer of carbon fibre. Het laatste materiaal sierde het interieur van de testauto.
Het gestikte leer in combinatie met chroom en aluminiumaccenten en de doorlopende dashboardlijn in de portieren veroorzaken een wellnessgevoel dat wordt geaccentueerd door de mooie, leren stoelen. De startknop geeft de hartslag van een jaguar roofdier in rust weer: 72 slagen per minuut. Die pulserende double-beat probeert de emotionele band tussen de bestuurder en de auto tot stand te brengen.
Ik kom er zó op terug…
Ik open de hemel die het 1,6 m² grote glazen panoramadak vrij geeft, want in deze donkere dagen voor kerst is licht heel aangenaam. Dat openen gebeurt trouwens met een ‘swipe’ van mijn hand. Een soort van ‘sesam-open-u-effect’…
Als ik achterin plaats neem, geniet ik van de plenty hoofd- en beenruimte en ik kan me voorstellen dat het reizen ook hier een waar genot is.
In het achterste gedeelte is er ruimte voor 565 liter bagage dat door een mee scharnierende rollo aan het zicht wordt onttrokken. 

Infotainment & Connectivity
In elke XF is een 8” kleuren-touchscreen gemonteerd, optioneel zelfs een 10,2” uitvoering. Heel veel zaken worden via dit scherm geactiveerd, ik noem u de AM/FM en DAB+ tuner, het navigatiesysteem, Bluetooth, geïntegreerde ‘text-to-voice’ die sms-berichten voorleest, climate control, achteruitrij-camera en optioneel nog veel meer.

Hit the road, Jag!
Eindelijk mag ik de pulserende startknop indrukken… Heel in de verte hoor ik dat de 1999 cc grote viercilinder een nazaat is van de zelfontbrander die Rudolf Diesel ooit heeft geschapen. Niet alleen is hij een van de stilste diesels die ik ken, maar de geluidsisolatie is ook perfect.
Hij heeft 180 pk en een koppel van 430 Nm tussen de 1750 en de 2500 toeren/min.
Onmiddellijk na het starten komt de ronde draaiknop voor de selectie van de 8-traps ZF automaat (= Zahnradfabrik Friedrichshafen) naar boven. Ook openen de afdekklepjes van de luchtroosters geluidloos chique.
De achterwielaangedreven Sportbrake ligt als een blok op de weg en accelereert in 8,8 seconden naar de honderd. Hij is heerlijk comfortabel en zelfs bij snelheden rond de 180 km/h (top: 221 km/h) hoor je nauwelijks windgeruis. Hoewel de automaat niet merkbaar en soepel schakelt, ga ik hem in de Eifel op de steile bergwegen in en om het Ahrdal helpen door met de peddels sequentieel te schakelen. en alweer geniet ik van de geweldige ergonomie. Bij dit soort bochtige weggetjes merk ik dat de gewichtsverdeling perfect 50-50 is! Hij laat zich door geen enkele oneffenheid of haarspeldbocht beïnvloeden en stuurt soeverein!
Inmiddels ligt er zo’n 200 kg gewicht in de kofferruimte, maar dankzij de zalige luchtvering merk ik daar helemaal niets van. Het comfort blijft op hetzelfde peil als in de ongeladen situatie.
Als ik de Jaguar na een voorspoedige testreis op de oprijlaan parkeer constateer ik het gemiddeld verbruik: 1 op 16 gemiddeld en ik heb hem op de Duitse Autobahn ook mét de lading toch op zijn staart getrapt!

Alle Sportbrakes
Er zijn vier diesels:

  • 1997 cc viercilinder met 163 pk/380 Nm
  • 1997 cc viercilinder met 180 pk/430 Nm
  • 1997 cc viercilinder met 240 pk/500 Nm, een Twin Turbodiesel.
    (Deze twee motoren zijn ook met AWD te leveren)

  • Dan is er die heerlijke 3.0 V6 Twin Turbodiesel met 300 pk en een immens koppel van 700 Nm!

Dan zijn er nog benzinemotoren leverbaar:

  • 1997 cc, viercilinder turbomotor met 200 pk/320 Nm.
  • 1997 cc, viercilinder turbomotor met 250 pk/365 Nm
  • 1997 cc, viercilinder turbomotor met 300 pk/400 nm
  • 2995 cc, V6 Supercharged met 380 pk/450 Nm

        De prijsrange van de Sportbrake begint bij € 55.680,-

Conclusie
De Sportbrake is een schot in de roos! De autowereld is verrijkt met een bloedmooie combi met stijl, power en veel ruimte. Hij werkt stilstaand al overtuigend dynamisch!

Markante bergbeklimmer

13-12-2017 AutoZeelandtest van de Alfa Romeo Stelvio Super 2.2 JDT AT Q4

Mooie, praktische roofkat

04-12-2017 AutoZeelandtest van de Jaguar XF Sportbrake R-Sport

Toyota De Jonge levert twee maal Yaris aan Dek Opleidingen

04-12-2017 Directeur Jos Dek van het bekende Opleidingsbedrijf in Goes kreeg uit...

“Jaguars eerste compacte SUV”

28-11-2017 Sneak Preview bij Auto Ventura, Amundseweg 29A Goes Alleen vandaag...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid