“Zelfbewust in het booming segment.”

AutoZeelandtest van de Kia Stonic 1.0 T-GDI

Tekst: Rob Strating
Foto’s: Joel Spaeter

Het SUV-B-segment is het snelst groeiend van alle klassen. Om de trouwe clientèle te behouden brengt Kia de Stonic in de race.

Een geslaagde keuze!
Je kunt niet meer om de Sport Utility Vehicle heen! Elk automerk heeft zo’n type in de aanbieding en dat is ook wel logisch. De SUV combineert heel veel aangename zaken: hij heeft de ruimte van een combi, een hoge instap, een beter zicht rondom en is zowel zakelijk als voor het gezin ideaal. Een andere term die de fabrikanten in toenemende mate gaan gebruiken is de term Crossover, maar laten we het in dit verhaal nog maar even bij de SUV houden.
Marketing experts verwachten dat er van de compacte SUV’s waartoe de Stonic behoort, er wereldwijd het komend jaar één miljoen exemplaren worden geproduceerd en dat aantal gaat zich volgens deze mensen in drie jaar nog verdubbelen. Kia verwacht dat het marktaandeel van de Stonic tot 10% gaat stijgen.

Ik haalde de Stonic op bij Auto Vermeulen in Goes. Verkoopadviseur Joel Spaeter regelde alles voor mij en maakte ook de foto’s.

Flitsend
Hij staat er gelikt bij. Kia heeft al jaren geleden de meesterdesigner en inmiddels CEO Peter Schreyer bij Volkswagen/Audi weggekocht en een designstudio in Frankfurt laten bouwen. Samen met het Koreaanse designbureau is deze nieuwe SUV ontworpen.
Optisch is het dus écht een geslaagd ontwerp: de proporties kloppen, van welke kant je hem ook bekijkt. De Kianeus wordt consequent bij alle types doorgevoerd, al krijgt hij bij deze Stonic toch een eigen touch.
Een bijkomende gadget zijn de felle kleuren en de toepassing van twotone. Een voorbeeld van de wel twintig varianten is bijvoorbeeld een staalgrijs koetswerk met een fel oranje dak of omgekeerd.
Het kan allemaal en het maakt hem spannend!
Hij heeft de dakrails van een combi en de uitstraling van een coupé, lekker uitgebouwde wielkasten met een zwarte kunststof rand die een vette knipoog zijn naar de vierwielaangedreven SUV’s. Die uitvoering is helaas niet, of misschien voorlopig nog niet leverbaar.
De koplampen zijn overdag heel herkenbaar door de LED-dagrijverlichting en Kia noemt ze verder B-functioneel: ze verlichten de rijbaan verder en beter.
De mistlampen zijn gehuisvest in een verticaal geplaatste ruimte, ook al weer een Kiadesign kenmerk. De vlakke achterruit geeft hem een vleug lifestyle mee, evenals de zilverkleurige diffuser onder de bumper.

Constructie
De carrosserie bestaat voor een groot deel uit Advanced High Strength Steel, de beste basis voor een optimale botsveiligheid. Er is 98 meter aan hightech lijm en kit gebruikt voor sterkere en geluiddempende verbindingen en dankzij de 8 zones met extra sterk heet geperst staal is hij niet alleen sterk en veilig, maar ook licht en dat scheelt weer in het brandstofverbruik.

Dynamisch
Het kleurenspel gaat van binnen verder. Gele, oranje of rode accenten maken het dashboard fleurig en modern. Het interieur is solide afgewerkt. De  gebruikte materialen zien er mooi uit, maar zijn niet altijd even hoogwaardig.
Het instrumentenpaneel is mooi en overzichtelijk, Kia spreekt van een ‘Supervision display’. Het 7” kleuren touchscreen met Smartphone-integratie is mooi hoog geplaatst en bedient het infotainment, de Bluetooth telefoon, de achteruitrijcamera en het navigatiesysteem.
Om je niet teveel af te laten leiden, heeft Kia Apple CarPlay & Android Auto geïnstalleerd om handsfree met spraakbesturing te bellen. De radio is van het DAB+ type en er zijn Aux & USB opladers voor en achterin.
Kia maakt gebruik van TomTom. De informatie wordt iedere 2 minuten geüpdatet, de database bevat 500 zoekcategorieën met bijvoorbeeld restaurants en supermarkten, het systeem waarschuwt voor flitsers en geeft ook nog een weersverwachting.

Ruimte
Voorin hoeft niemand te klagen, de stoelen zitten goed en hebben een lange zitting en ze geven prima steun. Achterin is de hoofd- en schouderruimte voor niet al te lange mensen in orde De kofferruimte biedt 352 liter en maximaal 1155 liter met een verstelbare laadvloer. De laaddrempel is wel aan de hoge kant, een typisch gevolg van de SUV-bouw.

Assistentsystemen
Hoewel de standaard Economy Line al aardig compleet is, komen vooral vanaf de Dynamic Line een groot aantal assistent systemen om de hoek kijken, zoals het autonome remsysteem met voetganger herkenning, de rijbaan assistent, de Vehicle Stability Management met tegenstuurfunctie, de vermoeidheidherkenning, de dodehoekwaarschuwing en de Driving Attention Warning.

Zuinigheid met vlijt
Onder de motorkap huist bij de testauto een 998 cc direct ingespoten driecilinder met een turbo. Hij heeft 120 pk en een koppel van 171,5 die een groot bereik heeft, namelijk tussen de 1500 en de 4000 toeren/min. De krachtbron is lekker soepel, mede door zijn lange slag (boring x slag = 71 x 84 mm).
De manuele zesbak schakelt prima en de versnellingsbakverhoudingen zijn zó afgestemd dat ik aan een gemiddeld verbruik van 1 op 20 kwam. Hij spurt in 10 seconden naar de honderd en zijn top van 184 km/h is ook niet mis.
Hij is aangenaam sportief geveerd. Hoewel hij op het platform van de Rio baseert, hebben de techneuten het onderstel flink onder handen genomen. Het werd helemaal op de Stonic afgestemd. Hij is een stuk hoger dan de Rio en daarom werd de achteras aangepast en van nieuwe schokdempers voorzien. Het resultaat mag gezien worden, want hij helt nauwelijks over in snel genomen bochten.
Hij is verregaand comfortabel, want zelfs kinderkopjes worden uitsluitend akoestisch doorgegeven, zonder de inzittenden lastig te vallen.
Hij stuurt voorts lekker direct en daarmee wordt een positieve bijdrage geleverd aan het toch al plezierige wegliggingskarakter. Tot slot beschikt deze SUV over prima remmen die hem in alle gevallen keurig tot staan brengen.

Conclusie
De Stonic staat vanaf € 19.000,- in de boeken en dan hebben we het over de 1.2 liter ongeblazen viercilinder. Er is ook een 1.6 liter CRDI verkrijgbaar met 110 pk/260 Nm.
Kia heeft een gelaagde SUV op de weg gezet die er niet alleen leuk uitziet, maar uitstekende rijkwaliteiten aan de dag legt. Een welkome aanvulling op de SUV markt en laten we de spreekwoordelijke garantie van 7 jaar niet vergeten!

“Zelfbewust in het booming segment.”

13-11-2017 AutoZeelandtest van de Kia Stonic 1.0 T-GDI

TechniCo Goes en Ford

05-11-2017 Onlangs leverde Autobedrijf Van Putten, de Zeeuwse Forddealer, een nieuwe...

Auto Dijkwel Renault Service Centre in Ritthem

30-10-2017 Met trots presenteren vader Hans en zoon Alexander Dijkwel het nieuwe...

Premium kunst

23-10-2017 AutoZeelandtest van de Volkswagen Arteon 2.0 TDI

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid