“A new dimension in glamour, modernity and elegance”

AutoZeelandtest van de Range Rover Velar 2.0 I4 Turbo AWD S

600_schermafbeelding_2017_08_30_om_09_22_40.png

Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

De puristisch gestileerde Velar is precies tussen de Range Rovers Evoque en de Sport gepositioneerd en moet vooral een nieuwe doelgroep inspireren. Naast de spreekwoordelijke AWD wordt in deze mid-size SUV voor het eerst het moderne Infotainmentsysteem Touch Pro Duo toegepast.

By appointment to….
Land Rover was onderdeel van Rover uit Coventry en werd als tegenhanger van de Amerikaanse Jeep na de oorlog uitgebracht. De terreinwagen was, is en blijft een icoon, al moeten we nog even wachten op de opvolger van de legendarische Defender. Sinds 1970 is er ook een chique versie leverbaar onder de naam Range Rover. Het prototype van die allereerste luxe AWD heette in 1969 Velar, vandaar de naam van de jongste versie.
Rover zette daarmee de trend voor een nieuw type AWD: je kan er in de week je werk mee doen in ruig terrein, waarna je hem wast om er vervolgens mee naar het theater te gaan.
Ik heb twee brochures voor mij liggen: de ene van de Rover 3½ Litre is precies 50 jaar oud en de andere is die van de nieuwe Velar.
Op beide brochures is het wapen te zien van het Engelse Koninklijk Huis. De oudste brochure: “By appointment to Her Majesty Queen Elisabeth II. Manufacturers of Motor Cars and  Land Rovers. The Rover Company Limited”
Inmiddels bestaat die Rover Company niet meer en zijn de beide merken Land Rover en Jaguar samengevoegd onder het beheer van het Indiase Tata.
Op de nieuwe brochure is de tekst aangepast en zijn daar de wapens van de Duke of Edinburgh en de Prince of Wales aan toegevoegd.
Welk merk doet Land Rover dat na?

Vierdeurs Coupé
Het chique design ontstond in het ontwikkelingscentrum in het Britse Gaydon. De clean look met de bijzondere lijnen waaraan men al van verre een Range Rover herkent.
Daar is het zogenaamde ‘Floating Roof’ dat samen met de aparte motorkap een horizontale eenheid vormt.  Dat dak lijkt te zweven, een trick waar Range Rover bij wijze van spreken patent op heeft. Het wordt bereikt door de stijlen zwart te maken.
Bij de gefotografeerde en gefilmde topuitvoering is dat contrast goed te zien.
Hij bezit het gestrekte silhouet van een Evoque en de stoere uitstraling van de Sport.
Toch heeft hij een heel eigen lijn en alweer vergelijk ik de 3½ Litre vierdeurs Coupé van vijftig jaar geleden met deze Velar: in mijn ogen de regelrechte opvolger van zijn illustere voorganger, wat een schitterend lijnenspel!
Hij heeft een spectaculaire CW-waarde, namelijk 0,32 en dat is sensationeel in deze klasse! Zelfs de deurgrepen die naar buiten komen bij het openen van de auto, zijn in te klappen om die luchtweerstandscoëfficiënt zo laag mogelijk te houden. Dat de 4.80 lange, ruim twee meter brede en 1.66 m hoge SUV in zijn meest luxueuze uitvoering niet meer dan 1884 kg weegt, is te danken aan het feit dat hij op het aluminium platform van Jaguar is opgebouwd en niet op het robuust opgehangen skelet van de Range Rover en de Sport. Er is trouwens- noblesse oblige- heel veel aluminium gebruikt.
Om dat allemaal te accentueren zijn zowel de koplampen als de achterlichten smal en toegeknepen getekend. Natuurlijk wordt hier de ultra-moderne led-Matrixtechniek toegepast.

Touch Pro Duo
Design is vanzelfsprekend persoonlijk. Toen Gianni en ik de Velar voor het eerst bewonderden in Genève, was het nieuwe dashboard ook een cultuurschok.
Van het chique hout, leer, chroom-en aluminiumaccenten vinden we van het eerst genoemde materiaal niets meer.
Het infotainmentsysteem Pro Touch Duo, dat in de Velar voor het eerst wordt toegepast, beslaat zowat de complete middenconsole.
Afgezien van nog een paar draaiknopjes worden de meeste functies bediend via twee grote 10” touchscreens. Ze zijn buitengewoon modern gestyled, maar het systeem verdient een grondige bestudering van de menu’s en hier geldt ook: oefening baart kunst!
Talrijke verdere instelmogelijkheden biedt het 12,3” digitale instrumentenpaneel dat onder meer via het multifunctionele stuurwiel individueel te configureren is. Ideaal is het praktische head-up display met aanwijzingen voor snelheid en navigatie.

Comfort en luxe
Er alleen maar goed uitzien is natuurlijk niet genoeg. De complete Range Roverfamilie heeft natuurlijk een naam te verliezen als het om comfort en luxe gaat.
De heerlijk gevormde elektrisch verstelbare grote stoelen bieden werkelijk overal voldoende steun en ik stapte helemaal ontspannen uit na een flinke testrit…
De testauto had verwarmbare voorstoelen, maar ze zijn ook leverbaar met beluchting en massagefuncties, wat een wellness!
Achterin is dankzij de grote wielbasis van 2.88 m voldoende beenruimte voorhanden en ondanks het panoramaschuifdak én de aflopende daklijn is er plenty hoofdruimte!
De kofferruimte biedt 673 liter, te vergroten naar 1731 liter. Laten we alvast een wintersportvakantie met z’n vieren in St.Moritz boeken!

Aangenaam reizen
De testauto is uitgerust met de kleinste viercilinder benzinemotor en dat betekent: een tweeliter viercilinder turbomotor met 250 pk/365 Nm. Hij is gekoppeld aan een achttraps automaat. De motor wordt geactiveerd met een startknop en vervolgens rijst er uit de middenconsole een ronde schakelknop die ik ook ken van alle Jaguars.
In de D-stand doet hij haast onopvallend zijn werk en de motor laat zich eigenlijk nauwelijks horen. Dat hoeft ook niet, want het koppeltoerental wordt al bij 1200 toeren/min bereikt. Natuurlijk is het verleidelijk om de acceleratie uit te proberen. Daarvoor gebruik ik de S-stand en dan flitst deze Velar in 6,7 seconden naar de honderd en dat is verrassend! Uiteraard laat de vierpitter dan horen dat hij moet werken…
De testauto heeft geen luchtvering, maar is ondanks zijn grote 20 inch wielen niet hard geveerd, zelfs comfortabel. Een rit met een luchtgeveerde Velar is uiteraard nog completer, maar dit comfort is al redelijk sensationeel.
De testauto was helemaal zwart tot en met de wielen toe. In Zandvoort op weg naar de DTM race, had ik nog de meeste belangstelling voor de bijzondere Velar. Daar loopt de crème-de la-crème van het Nederlandse en Duitse autosportgebeuren rond en bij die doelgroep valt hij onmiddellijk op!
Met een gemiddeld brandstofverbruik van 7,6 liter/100 km hoef je je niet schamen en zie je dat een goede CW-waarde van groot belang is!
Natuurlijk besef ik ook dat de diesels minder verbruiken, maar aan de andere kant levert Range Rover nog motoren waarvan ik een prikkelingen over mijn ruggengraat krijg, zeker als je daarmee grote buitenlandse ritten gaat maken naar bergachtige gebieden.
Tot slot: ik heb het offroadwerk niet uitgetest bij deze Velar, maar ik heb genoeg ervaring opgedaan in de laatste jaren om te weten dat die discipline helemaal in orde is…

Alle Range Rovers

Benzine:

  • 2.0 liter viercilinder met 250 pk.350 Nm
  • 2.0 liter benzine met 300 pk/400 Nm
  • 3.0 liter V6 met 380 pk/450 Nm

Diesel:

  • 2.0 liter viercilinder met 180 pk/430 Nm
  • 2.0 viercilinder Twinturbo met 240 pk/500 Nm
  • 3.0 liter V6 Twinturbo met 300 pk/700 Nm!

De instapprijs bedraagt: € 75.000,-

Uiteraard zijn alle Velars te bekijken en te bestellen bij de Zeeuwse Range Roverdealer Auto Ventura, waar verkoopadviseur Edwin Logger de scepter zwaait.

Conclusie
De nieuwe Velar combineert Range Rovercomfort en AWD competentie met een elegant design en een ultra modern infotainment. Dat moet nieuwe klanten aanspreken!

BMW rijdt in camouflage auto’s door Antwerpen

17-10-2017 Je ziet het niet vaak en je moet het geluk hebben, deze keer hadden we het...

Grote elegante globetrotter

16-10-2017 AutoZeelandtest van de Peugeot 5008 1.2 Puretech 130 GT-Line

Krijn Verwijs ontvangt Zoute Grand Prix

08-10-2017 In de achtste oplage van de beroemde Zoute Grand Prix® stak de Zoute...

AutoVermeulen en Autohuis introduceren de Kia Stonic

05-10-2017 Op 5, 6 én 7 oktober kan je kennismaken met de nieuwe Kia Stonic...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid