AutoZeelandtest van de Mazda MX-5 Roadster

Nog compacter, nog lichter, nog flitsender: de vierde MX-5 generatie stoelt op de klassieke roadster legenden…

Door Rob Strating

“Moderne klassieke twoseater”

Ik ben opgegroeid met de Engelse sportwagens uit de jaren ’50 en ’60. De Triumphs, de Healey’s, de Lotussen en de MG’s. Motor voorin, achterwielaandrijving, je benen ver weg gestopt in het vooronder, een toerenteller vlak voor je neus.
‘Listen to the sound of engine- and exhaust music…’

Het open ABC
In 1979 ontstonden er bij Mazda de eerste ideeën over een kleine roadster. Vanaf 1984 werd hij ontwikkeld. Als voorbeeld dienden inderdaad de Britse sportwagens, maar vooral de Triumph Spitfire, temeer omdat hij niet te duur mocht worden.
Het toenmalige Californische designteam van Mazda ontwierp de roadster naar het klassieke ontwerp: motor voorin en achterwielaandrijving. De allereerste MX-5 aanschouwde het levenslicht op 9 februari 1989 op de Chicago Auto Show.
Hij  kwam, intern NA genoemd, in 1990 op de Nederlandse markt en het Europese productieaantal voor dat jaar was al in 3 dagen uitverkocht..!
De tweede serie (NB) die in 1997 verscheen, bleef tot 2005 op de markt. De laatste NC-serie hield het 10 jaar vol. In de afgelopen 25 jaar zijn er rond de 950.000 exemplaren geproduceerd en zijn er 205 internationale prijzen behaald.
’s Werelds best verkochte roadster, is dat geen succes?

Daar is ie dan…
Ineens stond hij daar eind augustus bij Tramper in Goes: de nieuwe MX-5!
“Als je hem wilt testen, ga je gang!” Directeur Rinze Back wist dat hij dat niet tegen dovenmansoren zei en nog geen paar dagen later liet de zomer zich van zijn beste kant zien en kon ik me gaan uitleven…

De basis
Chefdesigner Masashi Nakayama is de zoon van een Japanse monnik. Zijn filosofie: “Het was mijn roeping het design voor de MX-5 te ontwerpen, maar daarvoor heb ik eerst de mening gevraagd van een selectie van 302 medewerkers uit de fabriek.
Opdracht was: het mag niet saai zijn en met die basis ben ik aan de slag gegaan.”
Het resultaat mag gezien worden, want ik geloof niet dat er deze prijsklasse een soortgelijke roadster te koop is…

Spannend
De nieuwe MX-5 (intern ND) is 3,92 m 4,5 cm korter dan zijn voorganger. De motor werd iets naar achteren gemonteerd en de A-stijl werd 7 cm teruggeplaatst. Hij ging bovendien naar de sportschool en daar raakte hij 100 kg kwijt. In werkelijkheid komt dat dus neer op uitgebreid gebruik van aluminium Zo werden de motorkap, het kofferdeksel, het onderstel en de stangen van het cabriodak van dit lichtmetaal gemaakt. Voorts werden op uitgebreide schaal hoogvaste staalsoorten toegepast.
Zoals bij alle Mazda’s zie ik ook het Kodo-design terug: de gespannen spieren van een roofdier vlak voor zijn sprong. Ook de koplampen die lijken op de ogen van een grote roofvogel, dragen daartoe bij.
De fors uitgeklopte spatschermen en de prachtige heuppartij met een snufje Jaguar F-Type rondom de achterlichten vormen de elementen voor dit spannende ontwerp. 

Het gevoel…
Portier open en instappen…ik draai eigenlijk meer in de MX en val net als vroeger een beetje naar beneden in de Recaro sportstoelen. Het gevoel als bij een MG A of een Spitfire is hetzelfde en weer pers ik mijn benen in de smalle opening waar zich de pedalen bevinden. Even het stuurtje positioneren, de stoel naar mijn zin instellen en de sleutel opbergen. Die heb ik niet meer nodig, want er is immers een startknop gemonteerd.
Rinze laat me nog even zien hoe het dakje open en dicht gaat. Natuurlijk hoeft dat allemaal niet elektrisch…onzin! Vanaf de cockpit met één hand ontgrendelen, dakje vastpakken en over je hoofd trekken en vervolgens vastklikken. Zo hoort het en zo moet het blijven, want het is zo heerlijk basic!
Het is prachtig weer, dus vertrek ik vanuit de showroom helemaal open. Ik ga in een later stadium wel het infotainment bestuderen, maar ik ben nu in de mood om te rijden…

Hit the road
De startknop wekt de 1,5 liter vierpitter en zijn 131 pk tot leven. Hij zit ook in de Mazda 3, heeft een nieuwe cilinderkop, aangepaste uitlaatkrommingen en een getunede krukas.
Even warm rijden, want pas na 10 kilometer is de olie op temperatuur.
De versnellingspook staat precies op de plaats waar hij moet staan: hoog gepositioneerd. Elke versnelling heeft een afstand van 4 cm en het voelt bij het schakelen alsof er onderhuids coulissen zijn aangebracht waarin de versnellingen feilloos passen.
De schakelindicator geeft snel opschakelen aan en zolang de motor nog niet op temperatuur is, vind ik dat prima.
Hij lijkt echter een beetje op een jonge hond die bij het uitlaten aan de riem trekt. Even wachten nog…
Dan maak ik de riem los en mag hij rennen! In tegenstelling tot zijn voorgangers hoor je goed dat hij de sporen krijgt, want de dubbele uitlaat laat een kernachtige donkerbruine grom horen wanneer hij op toeren komt. Het maximale toerental van 7500 omwentelingen van de krukas wil ik dit maagdelijk cabrioletje nog niet aandoen, er staan nog maar een paar honderd kilometers op de teller.
Hoewel hij slechts 8 seconden nodig heeft om aan de honderd te komen, lijk je veel sneller te gaan. Hij bijt zich door de versnellingen heen. Als de eerste bochten opdoemen, is het een genot om met tip/toe/double clutch terug te schakelen, d.w.z. met de binnenkant van mijn rechtervoet remmen, met de buitenkant gasgeven om de motor op toeren te houden. Net als bij zijn illustere Britse voorvaderen zijn de pedalen daarvoor perfect geschapen.
Daar houdt trouwens de vergelijking op, want laten we wel wezen, de Mazda heeft een wegligging waar die ouwetjes nooit aan kunnen tippen. Met zijn gewichtsverdeling van 50:50, ondersteund door standaard ESP, geeft hij geen krimp in snel genomen bochten. De MX-5 en ik, we kraaien het uit van plezier, dit is pas genieten!
Een bijzondere bijdrage aan dit plezier levert toch wel de directe besturing. De Mazdatechnici hebben met dit staaltje van perfecte techniek een dikke pluim verdiend!
Verrassend daarbij tot slot is dat de synthese tussen sportiviteit en comfort een waar genot is. Natuurlijk is hij stevig geveerd, maar dat hoeft nog niet onplezierig te zijn als je lange afstanden moet rijden. Je komt echt niet gebroken uit de MX-5 na een dagje stoeien…

Even wat feiten
Er zijn twee motoren leverbaar, de geteste 1,5 liter met 131 pk en een 2.0 liter met 160 pk.
De GTM-uitvoering van deze testauto is al compleet, maar werd door verfijnd door het Sports Pack met o.a. de fantastische Recaro sportstoelen, adaptieve bochtenverlichting, een dodehoek-detectiesysteem en een waarschuwingssysteem bij het achteruitrijden.
Voor € 32.990,- staat deze superroadster op de stoep, de oprijlaan of bij u in de garage…

Conclusie

Natuurlijk, niet alles was vroeger beter, maar soms wel intensiever.
Mazda heeft het basisidee uit het verleden gebruikt en met alles wat men aan moderne technologieën in huis heeft, gecombineerd.
Het resultaat is een echte sportwagen die het zuivere automobiele genieten in een mens naar boven haalt.

Tramper Goes

Pearyweg 2
4462 GT Goes
T: 0113-230768

Bekijk ons volledige aanbod
Verlinde Terneuzen

Oudelandsweg 31
4536 HK Terneuzen
T: 0115-618500

Bekijk ons volledige aanbod
Legemaate Zierikzee

Boerenweg 4
4301 SG Zierikzee
T: 0111-412686

Bekijk ons volledige aanbod

BMW rijdt in camouflage auto’s door Antwerpen

17-10-2017 Je ziet het niet vaak en je moet het geluk hebben, deze keer hadden we het...

Grote elegante globetrotter

16-10-2017 AutoZeelandtest van de Peugeot 5008 1.2 Puretech 130 GT-Line

Krijn Verwijs ontvangt Zoute Grand Prix

08-10-2017 In de achtste oplage van de beroemde Zoute Grand Prix® stak de Zoute...

AutoVermeulen en Autohuis introduceren de Kia Stonic

05-10-2017 Op 5, 6 én 7 oktober kan je kennismaken met de nieuwe Kia Stonic...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid