AutoZeelandtest van de Volvo XC40 P8 Recharge AWD

“Scandinavische E-Visie”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Volvo is opmerkelijk innovatief bezig. Het compacte SUV succesmodel heeft alle soorten aandrijvingen gehad: benzine, diesel, plug-in hybrid en nu is de 100% elektrische versie op het toneel verschenen.
Daarmee is het de allereerste volledig elektrische Volvo. De P staat voor Pure, duurzaam en schoon dus en de 8 voor het enorme vermogen.

Bij Volvo Cappendijk in Goes zijn ze blij met deze P8, want het is niet zomaar een elektrische variant. Net als vele merken heeft Volvo ook een apart luxe, in dit geval een volledig elektrisch merk: Polestar, het elektrische performance automerk uit Zweden.
Een Lexus mag je geen Toyota noemen, een DS geen Citroën, een Cupra geen SEAT en een Polestar geen Volvo.
Er worden dit jaar vier Polestar Spaces in Nederland geopend, nl. in Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven en Leidschendam.
Waarom deze inleiding?

De geteste XC40 P8 Recharge AWD is onderhuids exact de Polestar 2!

Die elektrische versies van Volvo en Polestar zijn niet zomaar uit de lucht komen vallen. Al jaren reden er in het hoge noorden van Zweden een paar oude 240’s rond. Daar waar het ’s winters nooit licht wordt en ’s zomers nooit donker reden ze geluidloos rond, onopvallend opvallend werden er acceleratieproeven gedaan waarbij er een hoop rubber op het asfalt achterbleef. U raadt het al: de huidige elektrische techniek van de XC40 P8 en de Polestar 2 is uitgetest in oude 240’s!

Technische gegevens

  • Motoren: 2 elektromotoren, een op de voor-en een op de achteras
  • Vermogen: 2 x 204 pk/ 330 Nm, systeemvermogen: 408 pk/ 660 Nm
  • Accucapaciteit: 78 kWh
  • L x b x h = 4,425 x 1,90 x 1,652 m
  • Wielbasis: 2,70 m
  • Massa leeg: 2175 kg, aanhangergewicht: 1500 kg
  • Banden: 235/50 R19
  • Acceleratie 0-100 km/h /topsnelheid: 4,9 seconden, 180 km/h
  • Stroomverbruik WLTP : 17,6 kWh/ 100 km
  • Actieradius WLTP: 430 km
  • Laden: thuis via 3 fasensysteem tot 11 kW in 8 uur, snelladen: 10 minuten met maximaal 150 kW voor 100 km, in 40 minuten tot 80%.
  • Prijs: € 54.370,-, € 775,- per maand private lease

Mooie XC40
Caroline is receptioniste/telefoniste bij Cappendijk, maar ze is ook opgeleid om Volvo’s af te leveren. Toen ik de stuurverwarming niet uitkreeg, wist zij dat in een ommezien te regelen.
Ze was ook graag bereid om met de mooie XC40 op de foto te gaan!

De P8 onderscheidt zich van zijn andere broers door de gesloten grille in de kleur van de auto. Achter die grille zit vrijwel alle elektronica verborgen.
Hij is van verre al te herkennen aan de verlichting: de led-dagrijverlichting in de vorm van de hamer van Thor en van achteren door de kenmerkende knik. Bij de tweekleurige uitvoeringen valt de markant gevormde C-stijl op, met het woordje recharge. Hij bezit natuurlijk geen uitlaatpijpen, wel een diffuser.
De bijzonder gesmede lichtmetalen wielen helpen ook mee de cw-waarde naar beneden te brengen.

Hoogwaardig Zweeds
Al jaren wordt het interieur van een Volvo ontworpen door een team dat voornamelijk uit vrouwen bestaat. De materialen zijn met zorg gekozen, zowel voor het dashboard, de binnenkant van de portieren als dat van de stoelen.
Het instrumentenpaneel is digitaal en kan op allerlei manieren worden aangepast. Vrijwel alle functies worden bediend via het grote touchscreen. De stoelen zitten uitstekend en geven goede steun. Ook achterin is er plenty ruimte voor hoofd en benen. Het accupakket is zo gevormd, dat er meer beenruimte is ontstaan. De achterkant van de voorstoelen is van een afwasbare kunststof, om de modder van kinderlaarsjes gemakkelijk te verwijderen.
De kofferruimte meet 491 liter, te vergroten naar 1397 liter met een mooie vlakke laadvloer. Een bonus is de ‘frunk’, een extra kofferruimte onder de motorkap waar bijvoorbeeld de oplaadkabels kunnen worden opgeborgen

Up-to-date
Samen met de Polestar 2 heeft de ze XC40 het nieuwe Android Automotive OS van Google. Applicaties zoals Google Maps, Google Assistant met handsfree spraakbediening en Spotify zijn in de auto geïntegreerd. Ook kan het systeem ‘Over the air-updates’ ontvangen. Een geïntegreerde routeplanner waarschuwt wanneer de accu leeg begint te raken. Hij adviseert waar en wanneer opgeladen kan worden.
Nieuw is het sensorplatform van de assistentsystemen (ADAS) dat camera’s, radar en ultra-geluidsensoren bundelt en de basis van het autonome rijden in de toekomst vormt. Naast heel veel veilige assistentsystemen - Volvo noblesse oblige – beschikt deze XC40 over een systeem waarbij de auto ingrijpt, als de bestuurder onwel wordt.

Starten
Sleutel in m’n zak, plaatsnemen en de auto is gestart. Ik hoef geen startknop meer te bedienen! Ik zet hem in de D-stand en ik rijd weg, simpel toch?
Na het beëindigen van de rit schakelt de aandrijflijn zichzelf uit, zodra je de auto verlaat.

Comfortabel
Al bij de XC40 plug-in hybrid viel me op dat hij zo comfortabel rijdt. Ik heb eerst wat slechtere wegen opgezocht en dat doet hij geweldig! Het lage zwaartepunt is natuurlijk een voordeel, het koetswerk is stijf en zelfs de banden hoor je nauwelijks.
Naar binnenwegen om het stadsgewoel een beetje te suggereren. Er zijn twee manieren om stroom te regenereren, een lichte en een zwaardere vorm. De laatste is de zogenaamde one-pedal-drive. In deze stand heb je het rempedaal eigenlijk niet nodig. Als ik het gas loslaat bij 80 km/h, remt hij zó sterk af dat het remlicht gaat branden. De elektromotoren kunnen elk met een kracht van 250 Nm afremmen om de kinetische energie om te zetten in elektrische.
Op een weggetje dijkopwaarts blijft hij keurig staan en hoef ik geen handrem te gebruiken.
Op de bochtige wegen in de Poel laat hij zich ook van zijn dynamische kant zien en hij helt nauwelijks over. Dankzij dat mooie onderstel en de stille E-motor is de XC40 P8 eigenlijk een fijne reiswagen, waarbij hij zich op elk wegtype thuis voelt. Net als elke Volvo is hij bij 180 km/h afgegrendeld.

Racewagen
Ik besluit om de A58 op te gaan en eens even die super-acceleratie uit te proberen, even de one-pedal-drive uitgeschakeld…Ik rijd achter een duidelijk opgevoerde Audi TT die hetzelfde wil doen als ik. De man geeft gas, maar ik ook…Ik heb nog nooit zo’n verbaasde blik gezien: een SUV die zo’n snelle sportcoupé eruit trekt! Hij voelde zich duidelijk gefrustreerd en voor hem gold plotseling geen 100 km-limiet.
Op zowel de voor- als de achteras zit een elektromotor met 204 pk/330 Nm en als die twee gaan samenwerken heb je ruim 400 pk en 660 Nm tot je beschikking en voel je je een beetje Max Verstappen. Je kunt namelijk een liniaal langs de koppelkromme leggen…
Hij kan voorts een caravan of paardentrailer tot 1500 kilo trekken, ook kunnen elektrische fietsen op een drager meegenomen worden. Het spreekt voor zich dat het spurten, het meesjouwen en trekken extra stroom kost.
Ik begon met een verbruik van zo’n 25 kWh, maar dankzij tussendoor laden en regeneratief rijden, kwam ik uit op een verbruik van 17,5 kWh!

Bijtelling
Hij kost bijna € 60.000,-  en dat betekent 12% bijtelling voor de zakelijke rijder.

Conclusie
Onder het bevallig koetswerk van deze compacte SUV schuilen niet alleen heel veel  assistenten, veiligheid en comfort, maar ook een imposante E-aandrijving met twee motoren, veel vermogen en een acceptabele actieradius.
Een aantrekkelijke combinatie voor iedereen die milieuvriendelijk onderweg wil zijn.

Sneak preview van de Volvo C40 Recharge

30-07-2021 Afgelopen zaterdag 24 juli stond de splinternieuwe volledig elektrische...

AutoZeelandtest van de Škoda Enyaq iV 80

28-07-2021 “Sterkstromer!”

Autostad Goes

26-07-2021 Twee jaar geleden werd ik als voorzitter van de Merkendealers...

AutoZeelandtest van de Volkswagen ID.4 1st. MAX

06-07-2021 “Elektrisch op wereldreis”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid