AutoZeeelandtest van de BMW iX3

“Freude am E-Fahren”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

De nieuwe BMW iX3 is de tweede 100% elektrische auto van het Beierse concern en de eerste E-SUV. Hij wordt in het Chinese Shenyang geproduceerd en bezit de allernieuwste elektrotechniek van het merk die straks ook zijn broers en zussen gaat aandrijven.

Verkoopadviseur Jan Godeschalk, de nestor op verkoopgebied bij BMW Renova Zeeland, zorgde ervoor dat ik opgeladen aan de testrit kon beginnen, nadat Gianni de fotoshoot had gemaakt en receptioniste Marion daarbij bereid was in de winterse kou te poseren bij de mooie iX3.

Power of Choice
Deze filosofie van BMW komt bij de X3-reeks het best tot zijn recht: Je kunt hem krijgen met een benzine- of dieselmotor, als plug-in hybrid of als volledig elektrische versie, zoals deze iX3.
De klant bepaalt welke aandrijflijn het beste bij hem of haar past.

Onopvallend
Het gat bij de Duitse premiummerken is gedicht: na de Mercedes EQC en de Audi E-Tron, heeft BMW zich nu ook volledig elektrisch aangemeld. Nog nooit kwam er een BMW uit China, maar eens moet dat de eerste keer zijn. Eigenlijk is de X3 nooit een echte Beier geweest. Zijn benzine- en dieselbroers worden al sinds hun geboorte in het Amerikaanse Spartanburg gebouwd en daarmee is dit type SUV de meeste internationale BMW ooit.
Je moet goed kijken om de verschillen tussen de diverse X3’s te ontdekken. Daar is natuurlijk de afgedekte grille , de blauwe accenten, waaronder die op de drempel onder de portieren en de typische aerodynamische lichtmetalen velgen.
Ik ben eigenlijk wel blij met die onopvallendheid, want nu blijft deze SUV een échte BMW en niet een door de windtunnel geconfigureerd gedrocht.
Natuurlijk kan je niet om de wervende tekst op de zijkant heen, maar dat is voorbehouden aan de testauto.

Understatement
Onder die schijnbaar onopvallende optiek van de drie jaar geleden voorgestelde derde generatie van de X3 bevindt zich de aller modernste elektrotechniek van het concern uit München. We gaan die mooie E-techniek straks ook in de i4 terugzien.
Twee essentiële ontwikkelingen markeren deze nieuwe BMW E-generatie (intern spreekt men van generatie 5).
Allereerst is daar het accupakket die bij deze BMW de hele bodem inneemt. Hier worden accucellen ingezet die volgens BMW 20% hogere dichtheid bezitten in vergelijking tot de tot nu toe gebruikte batterijen. Dat houdt onmiddellijk in dat ze duidelijk minder wegen in vergelijk met andere accu’s.
Ten tweede is daar de volledig geïntegreerde E-aandrijving: de elektronica, de aandrijving én de eigenlijke E-motor zijn ruimtebesparend in één huis ondergebracht.
De werkingsgraad van de E-aandrijving is 93% en dat is 30% hoger dan in de tot nu toe toegepaste E-motoren van BMW.

Verrassend spaarzaam
De beide getroffen maatregelen leiden ertoe dat de iX3 in vergelijking met de concurrentie verrassend zuinig en verhoudingsgewijze licht is.
Het gemiddeld verbruik van 18,5 tot 19,5 kWh/100 km is in combinatie met zijn gewicht van 2185 kg zelfs spectaculair!
Het accupakket van 80 kWh heeft 188 cellen en neemt slechts 518 kilogram voor zijn rekening. Met die gewichtsbesparing loopt hij voorop ten opzichte van de concurrenten uit Stuttgart en Ingolstadt.
De E-motor drijft uitsluitend de achterwielen aan en met zijn 286 pk en een koppel van 400 Nm is hij uitstekend op zijn taak berekend.
Langs de koppelkromme van een elektrische auto kan je een liniaal leggen. Als ik de iX3 op zijn staart trap spurt hij in 6,8 seconden naar de honderd. Dat hij dan meer verbruikt is natuurlijk logisch.
De WLTP-actieradius bedraagt 459 kilometer, maar zeker in de winter kom je in de praktijk aan zo’n 350 à 400 kilometer.

Aparte tak van sport
Het is een uitdaging om zo zuinig mogelijk te rijden en dat bepaal je zelf. Je moet nu eenmaal anders gaan denken en rijden.
Heb je de airco altijd nodig, kan de kachel iets minder, moet je persé over de snelweg, kan ik ook binnendoor naar mijn bestemming? Allemaal vragen die je zelf kan beantwoorden en de antwoorden zullen leiden naar een rijgedrag waar je misschien nooit aan gedacht hebt.
De BMW beschikt over een intelligente regeneratiestand, gekoppeld aan de adaptieve cruisecontrol. De iX3 gebruikt de data van het navigatiesysteem en de elektronica om de hoeveelheid van het recupereren te beïnvloeden. Ga je van het gas, beslist de auto aan de hand van de situatie zelf hoe sterk er afgeremd wordt en daarbij de energiestroom naar de accu in gang wordt gezet. Voorbeelden: bij de dijk afrijden, hij detecteert dwarsverkeer en toen ik op een binnenweg met een snelheid van 60 km/h een wat scherpere bocht naderde, remde hij zelf automatisch af.
Wanneer je echter zelf wil bepalen hoe en wanneer je stroom wilt regenereren, kan dat natuurlijk met de nodige instellingen, door de one-pedal-drive-stand, waarbij je het rempedaal gewoon niet nodig hebt.

Laden
Ook op het gebied van laden is de BMW op de hoogte van de tijd. Aan de snellaadpaal bunkert hij met maximaal 150 kW energie en daarmee binnen 10 minuten rond de 100 kilometer actieradius. Van 0 tot 80% laadt de accu onder ideale omstandigheden in 34 minuten op via gelijkstroom. ’s Nachts aan de Wallbox naast het huis wordt hij 100% geladen met 11kW, dat kan met wisselstroom zowel via één- fase als drie-fase.
Eigenaren van een iX3 kunnen profiteren van de vaste scherpe tarieven van de snelladers van het IONITY-netwerk: € 0,29 per kWh. Het basistarief van IONITY en dat voor BMW Charging is voor iX3-rijders de eerste drie jaar gratis!

Als een echte BMW
De iX3 is qua gevoel een échte BMW. Dankzij de achterwielaandrijving voelt hij ook zo. Net als bij de M-versies moet je op natte en gladde wegen rekening houden met tractieverlies bij het accelereren, waarbij de elektronische kaboutertjes onmiddellijk ingrijpen.
Hij stuurt scherp en door zijn lage zwaartepunt (7,5 cm lager dan bij de andere X3’s) helt hij bij snel genomen bochten nauwelijks over. Je merkt aan alles dat hij wel wat zwaarder is dan zijn benzine-en dieselbroers, maar de techneuten in München hebben dat knap gemaskeerd. Het is voorts een fijne reiswagen met een grote mate van aangenaam comfort.

Technische gegevens

  • Elektromotor: synchrone draaistroomelektromotor zonder magneten
  • Vermogen + koppel: 286 pk/400 Nm
  • Acceleratie 0-100 km/h: 6,8 seconden
  • Topsnelheid begrensd: 180 km/h
  • Aandrijving: achterwielen
  • Accupakket: 80 kWh
  • Aantal cellen accupakket: 188
  • Actieradius: 459 km (WLTP)
  • Actieradius praktijk: 350-400 km

Prijzen
De iX3 Executive kost € 67.500,-, de High Executive € 73.500,-. De zakelijke rijder krijgt een bijtelling van 12% voor de eerste 40.000 euro, daarboven 22%.

Conclusie
Deze elektrische BMW is bijzonder geslaagd. Het is een degelijke en solide SUV die rijdt als een BMW. Hij stuurt goed, heeft een hoogwaardig interieur met fijne stoelen.
Het infotainmentsysteem wordt aangestuurd door de bekende draai/duwknop en niet alleen via het touchscreen. Hij bezit een armada aan veiligheidssystemen en hij is tot slot geweldig comfortabel!
De variant van de BMW slogan ‘Freude am E-Fahren’ is hier op zijn plaats!

AutoZeelandtest van de Dacia Sandero Stepway BiFuel

08-04-2021 Renault uit Roemenië?

AutoZeelandtest van de Toyota GR (Gazoo Racing) Supra

06-04-2021 “Als een phoenix uit de as”

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz eSprinter FWD bestelwagen

01-04-2021 “Duurzaam bestellen”

Nieuwe Toyota Yaris voor Peter van de Wege

19-03-2021 Het eindresultaat mag er wezen !

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid