AutoZeelandtest van de Volkswagen Caddy Cargo

“De Caddyklasse”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

De allrounder van Volkswagen is geweldig doorontwikkeld. De vijfde generatie is wat langer en breder geworden en presenteert zich in een ultramoderne outfit.

Natuurlijk meld ik me voor de test bij de Zeeuwse Volkswagendealer Auto Poppe en wel bij Salesmanager bedrijfswagens Bas de Vroomen. Zijn collega Ronan Oostdijk heeft de Caddy al een beetje ijsvrij gemaakt en warm laten draaien. Dat was wel nodig in deze ijzige week in februari.

De Golf onder de bestelwagens
De nieuwe Caddy is spectaculair en compleet vernieuwd en heeft grote plannen voor de toekomst. Geen wonder, want in de 43 jaar dat hij bestaat zijn er ruim 3 miljoen van over de toonbank gegaan. Sinds 1978 heeft deze allrounder zich tot de maatstaf in de bestelwereld ontwikkeld.
Hij baseert nu op het bekende MQB-platform, hetzelfde waarop ook de Golf is gebouwd.
Een allrounder, want hij kon een gedifferentieerd palet van kopers voor zich winnen: niet alleen ZZP’ers, installateurs en bakkers, maar ook lifestyle-en outdoorfans en complete gezinnen.

Optimale generalist
Hij lijkt alsmaar meer op zijn personenwagenbroer, de Golf, want wég zijn de ronde, barokke vormen van zijn voorganger.
Fris en fruitig presenteert hij zich met zijn moderne led-oogopslag, met een wat lagere, stompere neus, de spoiler onder de bumper met de opvallende honingraatstructuur. Het knappe chroomwerk begint in de koplampen en lopen naadloos door in de lijnvoering op de voorspatborden. Ook aan de zijkant is goed te zien dat Volkswagen een compleet nieuwe koets heeft ontworpen.

Zijn vernieuwde outfit en elegante design zal toekomstige klanten zeker gaan bekoren. Ook de optioneel met de afstandsbediening te openen schuifdeuren en het grote 1,4 m glazen panoramadak zijn gadgets die je bij andere bestelwagens tevergeefs zal zoeken.
De achterzijde werd ook fors aangepakt en je moet nu twee keer kijken om hem als Caddy te herkennen. Dat komt ook door de nieuw ontworpen led-achterlichten die hem overigens goed staan.

Digitale cockpit
De Caddy volgt ook de Golf met de digitale cockpit. De beide digitale klokken voor de snelheidsmeter en de toerenteller worden analoog weergegeven en daar is ook het grote multimedia touchscreen waarmee vrijwel alle handelingen kunnen worden aangestuurd. De klimaatbeheersing gaat met een zogenaamde swipe-beweging, je zorgt met je vinger door een veegbeweging te maken dat de temperatuur omhoog of omlaag kan.
Een temperatuurmeter voor het koelwater en de brandstofmeter ontbreken. Daarvoor geeft hij op het display aan hoeveel kilometers er nog kunnen worden afgelegd tot de volgende tankbeurt. Alle info is op te roepen via het touchscreen of via een display.
Er is ongelooflijk veel bergruimte gecreëerd in de cabine: boven de voorruit, op en in het dashboard en tegen de voorruit.
De stoelen zijn ergonomisch gevormd, zitten uitstekend en geven overal voldoende steun. De passagiersstoel is neerklapbaar en krijgt daardoor een tafelfunctie. Ook in het midden tussen de twee stoelen, is een brede console met voldoende opbergruimte. In die console bevindt zich de startknop en de elektrische handrem.
De telefoon kan draadloos worden opgeladen, tijdens het opladen komt er een klepje over het apparaat, zodat je niet kunt zien wat er op het scherm gebeurt.
De bediening van de lampen, de voorruit- en de achterruitverwarming zit net als bij de Golf in een unit naast het stuur. Om het te bedienen, moet je wel kijken en dat leidt een beetje af. Ik ben persoonlijk voorstander van een draaiknop die je op de tast kan vinden…

Technische gegevens Caddy Cargo + Caddy Cargo Maxi

Er zijn twee uitvoeringen te verkrijgen, een normale en een lange versie.

  • Motor: 1968 cc grote viercilinder turbo diesel
  • Vermogen: 102 pk/300 Nm, boring x slag: 81 x 95,5 mm
  • Topsnelheid: 175 km/h
  • Verbruik: 4,7 l/100 km
  • Massa: vanaf 1545 kg
  • Lengte: 4.500 mm + 4.853 mm (10 cm langer t.o.v. de voorganger)
  • Breedte: 1.614 mm (plus 11 cm t.o.v. de voorganger)
  • Hoogte: 1.856 mm + 1.860 mm ( 2 cm lager)
  • Laadruimte/volume: 3,1 m² + 3,7 m²
  • Maximaal laadvermogen: 771 kg + 800 kg
  • Wielbasis: 2.755 mm + 2.970 mm (plus 7 cm t.o.v. de voorganger)

Verrassend
Hij is ten opzichte van zijn voorganger een stuk stiller geworden, ook het windgeruis valt alles mee, al wordt het geluid van de banden wat meer versterkt door de lege laadruimte. De nieuwe Servotronic besturing draagt merkbaar bij aan het bedieningsgemak. Een enorme verbetering is dat men de bladveren vervangen heeft door schroefveren, hetgeen ten goede komt aan het comfort aan de ene kant, maar zeker ook aan de wegliggingskarakteristiek aan de andere kant. De bochtenstabiliteit is erg goed en daarmee is hij misschien wel de beste bestelwagen in zijn klasse!
De krachtbron in de testauto is de middelste van de drie en daarmee is hij prima gemotoriseerd.
Voorzien van alle mogelijke assistentsystemen ben je met de Caddy zowel passief als actief veilig onderweg.

Aandrijving
De instapmotor heeft 75 pk/250 Nm, de testauto 102 pk/300 Nm en de grootste heeft 122 pk/350 Nm. Bij de laatste twee kan men kiezen uit een manuele zesbak of een 7-traps dubbele koppelingsautomaat.
Er zijn drie uitvoeringen: de Comfort, de Style en de 1st. Edition.
Het prijzenpalet begint bij € 14.700,- voor de Caddy Cargo en € 16.800,- voor de Caddy Cargo Maxi.

Conclusie
De nieuwe Caddy Cargo is spectaculair verbeterd op vrijwel alle fronten. Hij is groter en vooral comfortabeler, hij rijdt een stuk beter en heeft zich nóg meer ontwikkeld als een geweldige bestseller. Zijn personenwagenbroer heeft het voor elkaar gekregen dat de klasse naar hem is genoemd, wellicht gaat men nu ook spreken van de Caddyklasse….

AutoZeelandtest van de Volkswagen Caddy Cargo

23-02-2021 “De Caddyklasse”

AutoZeelandtest van de Fiat 500e la Prima

21-01-2021 “il cucciolo parte elettrico”

Jan Maljaars neemt na 29 jaar afscheid van MAN-Bedrijfswagens

19-01-2021 “Gepassioneerd!”

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz A250e

11-01-2021 “Sporthybride”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid