AutoZeelandtest van de Suzuki Swace Hybrid Wagon Style

“ Suzuki goes full Hybrid!”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

In het jaar dat het merk Suzuki 100 jaar bestaat, komt men met een full hybrid Wagon op de markt, een resultaat van de samenwerking tussen Toyota en Suzuki.
Deze move heeft onmiddellijk te maken met de eisen aan de automobielfabrikanten om de CO2 uitstoot te reduceren. Voor Suzuki een regelrechte winst!

Vrijwel alle mondiale automobielfabrikanten werken samen, al of niet gedwongen door maatregelen van overheden.
Die samenwerking is niets nieuws en eigenlijk al zo oud als de automobiel bestaat.
Waarom zou je het wiel uitvinden, als een ander dat al voor je heeft gedaan?
Er zijn allerlei redenen te bedenken, maar de kostenbesparing is uiteraard een grote drijfveer. Door allerlei economische ontwikkelingen zijn er in de loop van decennia heel veel automerken verdwenen, vaak door gebrek aan samenwerking of overname.
Het meest recente voorbeeld is Saab. General Motors heeft het eigenzinnige, trotse  Zweedse merk een eenzame dood laten sterven.

Capital Alliance Agreement
In augustus vorig jaar kondigden de Toyota Motor Corporation en de Suzuki Motor Corporation aan een overeenkomst te zijn aangegaan met betrekking tot een kapitaalalliantie om een partnerschap op lange termijn tot stand te brengen.
De twee bedrijven zouden intensief gaan samenwerken op nieuwe gebieden, waaronder autonoom rijden ook valt.
Al sinds 2016 waren er in het diepste geheim al onderhandelingen die tot deze samenwerking hebben geleid. Een van de doelen is het uitwisselen van elkaars sterke punten. Dat Toyota een pionier is op het gebied van elektrificatie-technologieën, heeft zeker meegespeeld, gezien het feit dat de automobielsector zich op een keerpunt bevindt vanwege de verscherpte milieuregelgeving.
Om de partnerschap op lange termijn tussen de twee bedrijven te ontwikkelen en te bevorderen, hebben de bedrijven elkaars aandelen verworven op basis van de alliantie.

Suzukidealers in Zeeland
Er zijn drie Suzukidealers in het Zeeuwse: Auto Toonder in Kapelle, Van der Jagt & Willemse in Vlissingen en Auto Moret in Terneuzen.

Elegante verschijning
Natuurlijk is de gelijkenis met de Toyota Corolla goed zichtbaar, maar het neusje van de Suzuki is een stukje strakker. Hij heeft absoluut een elegant en dynamisch design en dat begint al bij zijn laag gesneden motorkap met daaronder de agressief kijkende full-led koplampen die een hoog high-tech gehalte bezitten. Mooi zoals de clignoteurs zijn geïntegreerd in het geheel. Met de apart getekende dagrij-verlichting onderscheidt hij zich onmiddellijk van de concurrentie.
Om de grote luchthapper daaronder kan je niet heen, het draagt bij tot het eigen gezicht van deze Swace.
De schouderlijn begint onopvallend bij het voorwiel en wordt naar achteren toe flink geprononceerd.
De mooie lichtmetalen wielen draaien naadloos in de decent uitgeklopte wielkasten.

Technische gegevens

  • B-motor: 1,8 liter viercilinder, 98 pk/142 Nm
  • Boring x slag: 80,5 x 88,3 mm
  • Systeemvermogen (B+E motor): 122 pk/163 Nm
  • Transmissie: traploze CVT automaat
  • Bandenmaat: 205/55R16
  • Topsnelheid + acceleratie 0-100 km/h: 180 km/h + 11,1 seconden
  • L x b x h = 4,66 x 1,79 x 1,46 m
  • Wielbasis: 2,70 m
  • Bagageruimte: 596 – 1606 liter
  • Massa rijklaar + trekgewicht: 1475 kg + 750 kg
  • Gemiddeld verbruik:  4,4 – 5,1 liter/100 km

Solide
Na het plaatsnemen achter het stuur vallen onmiddellijk de mooie, hoogwaardige materialen op. De sfeerverlichting rond de armsteunen, in de portieren, op de middenconsole en bij de centrale bekerhouder, doet naar nog eens een schepje bovenop.
Het stijlvol verlichte instrumentenpaneel is duidelijk en goed afleesbaar. Je kunt kiezen voor een snelheidsmeter en een toerenteller met een traditionele wijzerplaat, een eenvoudige digitale weergave of een ingenieus 3D-effect waarbij het display extra opvalt.
Via het hooggeplaatste 8” touchscreen krijg je toegang tot het multimediascherm met alle soorten van moderne communicatie. Ook de achteruitrijcamera en de informatie over de voortgang van het hybridesysteem wordt daar weergegeven.
De stoelen zijn voorgevormd en zitten uitstekend, de stoel- en stuurverwarming in deze uitvoering zijn een uitkomst! Achterin is er ruim voldoende plaats voor hoofd en benen, dankzij o.a. de forse wielbasis.
De bagageruimte is variabel door het vloerpaneel te verplaatsen, keer het paneel om als je natte en vuile spullen moet vervoeren. De onderzijde is namelijk voorzien van een waterbestendige laag.
Er zijn tot slot veel opbergruimtes gecreëerd: in het dashboardkastje, in de middenconsole, in de armsteunen, in de portiervakken voor – en achterin en in de rugleuning van de passagiersstoel.

Uitrusting
Wat de veiligheidssystemen betreft profiteert de Suzuki van alle kennis van Toyota.
Hij bezit een adaptieve cruisecontrol, een Pre-Collision Assist, Road Sign Assist en een Lane Tracing Assist, een Blind Spot Monitor, Rear Cross Trafic Alert en een Simple Intelligent Parking Assist.  

Uitgekiende techniek
De Swace is geen stoplichtsprinter, maar dat is ook niet de bedoeling. Hij beoogt een ruime en zuinige familiecombi te zijn. Je moet met hem leren rijden om zijn sterke kanten naar boven te halen.
Daar is allereerst zijn langeslagmotor die daardoor een enorme souplesse bezit. Net als bij een elektrische fiets, krijg je altijd een duwtje in je rug door het samenspel van de elektromotor en de generator en ten derde komt de traploze automaat een woordje meespreken. Met die automaat moet je leren rijden, om hem maximaal te benutten. Dat betekent gevoelig gasgeven. Trap je het gaspedaal helemaal in, gaat de motor veel toeren maken en stijgt het brandstofverbruik. Het is dus zaak om de voordelen van de beide motoren én die van de automaat fijngevoelig te combineren en dat levert een absoluut minimum verbruik op!

Drive Modi

  1. NORMAL: deze rijmodus biedt een optimale balans tussen comfort, stabiliteit en efficiëntie, de ideale keuze onder normale omstandigheden.
  2. ECO: In deze modus is het brandstofverbruik het laagst. De reactie op het gaspedaal is minder fel en de werking van de airconditioning is beperkt. Uitermate geschikt voor het rijden in stadsverkeer of zoals ik heb ervaren: over allerlei landweggetjes, waarbij bij het gas loslaten en remmen elektriciteit wordt teruggewonnen. Ik heb de test met mijn kleinzoon van tien gereden in Oost Zeeuws-Vlaanderen en hij maakte er een sport van om bij te houden  zo zuinig mogelijk te rijden. Daarbij heb ik de EV-rijmodus ook gebruikt. De verbrandingsmotor stopt wanneer de accuspanning en de rijomstandigheden dat toelaten, zodat de Swace dan volledig elektrisch rijdt.
  3. SPORT: de modus voor een dynamische rijstijl.

Comfortabel
Het reizen met de Swace is een aangename bezigheid, want hij is stil en verregaand comfortabel. Het vernieuwde onderstel met de dubbele driehoekige draagarmen en de adaptieve dempers zorgen voorts voor een veilig en stabiel weggedrag.

Conclusie
De Swace is uitsluitend als Wagon leverbaar in twee uitvoeringen: de Select (vanaf  € 31.800,-) en de Style (vanaf € 33.800,-)
Deze Suzuki Swace is een veilige, ruime en zuinige combi met een beproefde en betrouwbare hybridetechniek. Een welkome aanvulling in het gamma van Suzuki.

AutoZeelandtest van de Dacia Sandero Stepway BiFuel

08-04-2021 Renault uit Roemenië?

AutoZeelandtest van de Toyota GR (Gazoo Racing) Supra

06-04-2021 “Als een phoenix uit de as”

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz eSprinter FWD bestelwagen

01-04-2021 “Duurzaam bestellen”

Nieuwe Toyota Yaris voor Peter van de Wege

19-03-2021 Het eindresultaat mag er wezen !

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid