AutoZeelandtest van de Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TSI

“Top of design”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Ter gelegenheid van de facelift van in 2017 geïntroduceerde Arteon, brengt Volkswagen een bloedmooie variant uit, de Shooting Brake.
Een lifestyle combi met een sierlijke daklijn waarmee het designteam in mijn ogen een topprestatie heeft geleverd.

Bij Auto Poppe in Goes is het druk: de 100% elektrische ID3 is een runner eersteklas en de grote ID4 staat sinds vorige week in de showroom. Sinds kort staat er echter ook een bijzondere crossover in de winkel: de Arteon Shooting Brake.
Hoewel de meeste mensen hoog willen zitten, brengt Volkswagen tóch een lage combi uit en als ik eerlijk ben, vind ik die move van het grote concern een geweldige!
Het verkoopteam regelde de testauto op een ultra korte termijn voor mij en ik kreeg hem gewassen en gestreken mee. Compliment!

Shooting Brake
De term stamt uit het begin van de 19e eeuw en staat voor open kar. Een Shooting Brake was een kar die was omgebouwd om plaats te bieden aan honden, geweren en geschoten wild. In de 20e eeuw begonnen welvarende mensen, voornamelijk in Engeland, statige auto’s om te bouwen voor de jacht.
Voorin moesten ze fijn vertoeven en achterin moest plaats zijn voor alles wat met de jacht te maken had. Vroegere modellen hadden zelfs bloedgeultjes. Deze schietgrage mensen met diepe zakken lieten hun eigen jachtwagen bouwen door coachbuilders.
Daaruit vloeit de definitie. Een Shooting Brake moet een handgemaakte auto zijn met een doorlopende daklijn op basis van een auto die geen stationwagen is. Het jachtelement is tegenwoordig niet meer van toepassing. Daarbij maakt het niet uit of de basis een coupé, cabriolet of een sedan is. Het aantal deuren speelt ook geen rol, want de Shooting Brake is vaak een luxe of een sportief model.

Extravagant
De Arteon verving de Passat CC in 2017 en ik heb toen geschreven dat hij ook een beetje voor de Phaeton in de plaats kwam. Dat was wel een gedurfde uitspraak, maar de Arteon is in ieder geval weer het vlaggenschip van VW.
Hij deelt weliswaar de techniek met de Passat, maar onderscheidt zich nu op veel meer fronten van zijn aflegger, zeker nu er een chique combi verkrijgbaar is.
Misschien is de naam  Shooting Brake niet helemaal op zijn plaats nu u gelezen heeft wat voor soort auto  het eigenlijk was, maar ik blijf de naam goed vinden.
Wie namelijk zo’n Shooting Brake koopt, doet dat vanwege het fraaie lijnenspel. Op mijn testrit naar ander autominded volk, heb ik hem geshowd en was men unaniem enthousiast!
Zowel de Shooting Brake als de Fastback, zoals de limousine nu heet, hebben een vernieuwd front met een lichtstrip die de hele breedte van de neus beslaat. De smalle led-koplampen kijken je een beetje venijnig aan en zijn nog meer geïntegreerd in de chromen lijnen.
De dynamiek spat er van alle kanten vanaf, temeer daar spannende en stoere lichtmetalen wielen zijn gemonteerd.
De donkere ruiten na de B-stijl plus de chromen omlijsting van de zijruiten accentueren het Shooting Brake-gevoel en laten bovendien zien dat hij een enorme wielbasis bezit van 2.85 meter!

Wat komt hij trouwens mooi uit voor die prachtige rietgedekte villa in Goes…

Technische gegevens/ afmetingen

  • Motortype: 1984 cc viercilinder, directe inspuiting + turbo
  • Vermogen + koppel: 190 pk/ 320 Nm/ 1500-4100 toeren/min
  • Boring x slag: 82,5 x 92,8 mm
  • Transmissie: 7-traps dubbele koppelingsautomaat
  • Acceleratie/topsnelheid: 0-100 km/h: 7,8 sec, 233 km/h
  • Wielen: 245/35 R20
  • L x b x h = 4,87 x 2,13 (incl. buitenspiegels) x 1,46 m, wielbasis: 2.84 m
  • Massa: 1617 kg
  • Bagageruimte: 565 / 2.092 liter

Ruimte
Het ruimtevoordeel van de Shooting Brake is vooral te zien bij de hoofdruimte voor de passagiers. Hij is namelijk 1,9 centimeter hoger dan de Fastback en de daklijn loopt wat verder door. Daar profiteren de mensen voorin van (+ 1,1 cm) en achterin: (+ 4,8 cm) ten opzichte van de Passat is de bagageruimte bijna 100 liter minder.
Met deze esthetisch geslaagde combi zou ik me toch niet op het stort willen vertonen, dus ik stoor me daar niet aan…

Chique ambiance
Het interieur is ter gelegenheid van de facelift absoluut verbeterd. Ten eerste lijkt het niet meer op dat van de Passat, het is nu exclusief design Arteon. Ten tweede zijn de materialen met veel zorg gekozen en bestaan uit een mooie mix van leer, stiksels, aluminium, chroom etc., kortom de haptiek is prima in orde.
De keuze uit sfeerverlichting maakt het wellnessgevoel compleet.
Alle knoppen zitten precies waar je ze verwacht en gelukkig is de bediening van het licht nog een gewone draaiknop gebleven. Voor de rest van de bediening heeft VW gekozen voor touch – en sliderfuncties. Het 9,2” grote touchscreen levert mooie, scherpe beelden op, ook voor de achteruitrijcamera. (voorzien van birdview)
De stoelen zitten uitstekend en bieden te allen tijde voldoende steun, mede dankzij de lange zittingen. Achterin is de beenruimte gigantisch en zoals geschreven valt de hoofdruimte beter uit dan bij de Fastback.

Comfortabel reizen
Dat de Shooting Brake over alle soorten luxe – en veiligheidssystemen beschikt, zal niemand verbazen. Een voorbeeld is de adaptieve cruisecontrol die tot 210 km/h actief is. Daardoor kan je gemakkelijk automatisch filerijden, evenals het feit dat de auto zelf afremt voor rotondes en kruispunten.
Dat het een comfortabele reisauto is, staat buiten kijf. De rust en stilte aan boord overheerst en hij egaliseert keurig allerlei oneffenheden. Het windgeruis blijft keurig binnen de perken en ook de motor houdt zich netjes stil.
Hij is absoluut op comfort getrimd, wat niet wil zeggen dat bij een wat forsere rijstijl hij het laat zitten. Hij nodigt daarvoor echter niet uit, die taak krijgt volgend jaar zijn sterkere broer, het R-model met 320 pk en vierwielaandrijving. Als je toch wat sportiever onderweg wilt zijn, bestaat de keus om adaptieve dempers te laten monteren.
Wat een zalige automaat is die DSG toch, je voelt absoluut niet dat hij schakelt, je ziet het uitsluitend aan de toerenteller.

Alle Arteons
Voorlopig zijn de Fastback en de Shooting Brake leverbaar met twee motoren: de geteste tweeliter TSI en de 2.0 TDI, een euro 6 diesel met 200 pk/ 400 Nm. Later komt er ook een plug-in hybride bij. De vanafprijs voor de Arteon Shooting Brake R-Line is € 49.490,-, slechts 500 euro duurder dan de Fastback.

Conclusie
Deze Arteon Shooting Brake is een automobiel waarin je eigenlijk wilt blijven rijden.
Tijdens de fotoshoot door Gianni heb ik nog eens extra staan genieten van het schitterende lijnenspel.
Een perfecte combinatie van stijl en comfort met een hoog lifestylegehalte…
Alles in acht nemend vind ik de prijs van nét onder de 50 mille geweldig concurrerend! 

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz A250e

11-01-2021 “Sporthybride”

Alvis TC 108 G(raber) 1957 van Peter en Irene Cappon.

07-01-2021 Het tweede en laatste deel van het verhaal over de meesterwerken van...

De meesterwerken van Hermann Graber

05-01-2021 Waarom Graber?

AutoZeelandtest van de Hyundai i20 1.0 T-GDI 48V

28-12-2020 “Verleidelijk en volwassen”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid