AutoZeelandtest van de Volkswagen ID3 Plus 1ST

“Elektrische revolutie”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Het lange wachten wordt beloond: de ID3 is geen saaie elektrische ‘stofzuiger’, deze E-auto veroorzaakt andere gevoelens op het gebied van rijplezier. Zouden de kever en de Golf een waardige opvolger hebben gevonden? In ieder geval staat hij symbool voor de wereldwijde doorbraak van de elektrische auto.

Al 70 verkocht!
Verkoopadviseur Niels Zwemer van Auto Poppe regelde de ID3 Plus voor mij.
Op de grote showroomruit staat een wervende tekst: ‘Hij is er, de ID3!’ Het terrein staat vol met ID3’s, dus vroeg ik aan Sales Manager Charles de Vries: moet er niet staan: “Ze zijn er….?” Waarop hij antwoordde: “Eigenlijk wel, we kunnen heel Zeeland van ID3’s voorzien, zoveel hebben we er aangeschaft…!” Het tekent hoe belangrijk de nieuwe elektrische VW is en wat men allemaal van hem verwacht.
Vlak voor het ter perse gaan sprak ik met directeur Jan Jaap Hietkamp en hij vertelde me dat er al ruim 70 ID3’s verkocht zijn…!

Hoewel Gianni de testauto professioneel gefotografeerd en gefilmd heeft, heb ik juniorverkoper en stagiair Marnix Loontjens even op de foto gezet bij de opvallende aqua ID3 voor de showroom van Auto Poppe. Ik stel hem aan het eind van de test aan u voor.

Crises
Het klinkt een beetje provocerend, maar Volkswagen heeft in haar geschiedenis bewezen dat crises het merk blijkbaar sterker maken. Toen in 1945 de Britten het bewind voerden over de streek waar de gebombardeerde KdF fabriek in Wolfsburg stond, plaatste de Britse bevelhebber nog een order voor 1000 auto’s, waardoor de fabriek niet werd gedemonteerd en een doorstart werd gemaakt met de productie van de kever. De rest is geschiedenis…
Na de oliecrisis ging het helemaal niet goed met VW. Men had zich te veel gefocust op de kever en andere modellen met een luchtgekoelde boxer achterin. Net op tijd kwam de wending en de Golf I zorgde voor een complete vernieuwing!
Nu zorgt de nieuwe ID3 voor een frisse wind.

Kennismaking
De eerste kennismaking met de ID3 was op ‘het Salon’ in Brussel in januari dit jaar. De tweede tijdens een sneak preview eind augustus waarbij ik een half uur even met een ID3 met een Duits kenteken uit Wolfsburg mocht rijden. Vorige week mocht hem dan écht aan de tand voelen voor deze test.

Eerst wat technische gegevens:

Carrosserie

  • Vijf persoons limousine
  • L x b x h = 4,26 x 1,81 x 1,57 meter
  • Wielbasis: 2,77 m
  • Leeggewicht: 1794 kg
  • Kofferruimte 385 – 1267 liter

Onderstel:

  • Onafhankelijke wielophanging
  • McPherson veerpoten
  • Schroefveren, schokdempers, stabilisatoren voor en achter
  • Schijfremmen voor, trommelremmen achter
  • Banden/wielen: 215/50 R19, lichtmetaal

Aandrijving:

  • Achterwielaandrijving, vaste overbrenging

Motor:

  • Permanente synchroon motor
  • Vermogen: 204 pk/ 310 Nm koppel
  • Lithium-Ionen accu, energie 58 kWh

Prestaties:

  • 0- 100 km/h: 7,3 seconden
  • Topsnelheid: 160 km/h
  • Totaalverbruik (WLTP): 15,5 kWh/100 km
  • Actieradius (WLTP): 424 km
  • Instapprijs: € 37.990,-, € 576,- private lease

Verrassend
De testauto is uitgevoerd in ‘Moonstone Grey’ met een zwart dak. De ID3 baseert op het MEB-platform van de Volkswagengroep, het elektrisch platform dus.
Hij deelt de plaats van de motor en de aandrijving met zijn overgrootvader, de kever, nl. van achteren!
Hij ziet er flitsend uit met zijn toegeknepen led-ogen die het vernieuwde VW-logo omsluiten. Natuurlijk heeft hij geen radiateur en is het front mooi glad gemaakt. Luchtweerstand  tot een minimum beperkt.
De zijruitlijn laat aan de bovenkant een coupévorm zien, aan de onderzijde zit er een duidelijke zeeg in. De achterkant van de auto wordt gekenmerkt door zwarte pianolak en wanneer je de vijfde deur open doet, blijven de achterlichten staan.
De C-stijl is van een ander kleurtje voorzien en om de zwarte spoiler boven de achterruit kun je niet heen.

Interieur
Sleutel in je zak en neem maar plaats op de bestuurderszitting: dat is de manier om de auto te activeren of zoals je dat noemt te starten, alle lampjes gaan branden.
Het licht van de koplampen gaat aanvankelijk heen en weer, het lijkt wel of hij oogcontact zoekt met zijn nieuwe berijder.
De stoelen zitten uitstekend en bieden goede steun en het interieur oogt opgeruimd en overzichtelijk.
Op een uitbundige materiaalmix hoef je hier niet te rekenen, de meeste kunststoffen zijn van een harde soort, ook op de portieren, een uitzondering vormt het omhulsel van het instrumentenpaneel.
Het stuur is prima te verstellen en pakt lekker aan. Vóór je het separate instrumentenpaneel, op de middenconsole staat het touchscreen, de bediening van het licht komt zó uit de nieuwe Golf en bevindt zich links van het stuur.
Het ruimtegevoel is dankzij zijn forse breedte optimaal, de wielbasis staat garant voor verrassend veel beenruimte, de hoofdruimte wordt voor mensen langer dan 1,80 m wat minder. De kofferruimte biedt 385 liter en dat is wat deze klasse betreft ruim voldoende.

Achterwielaandrijving…
Rechts op het instrumentenpaneel is de selectiehendel geplaatst. Je moet eraan draaien om hem bijvoorbeeld in zijn D- of de B(rake)-stand te zetten. De laatste is de zg. one - pedaldrive, waarbij je het rempedaal nauwelijks hoeft te gebruiken en hij recupereert bij gas inhouden, remmen en helling afrijden.
De selectiehendel zit een beetje verscholen achter het stuur, maar alles went. Geluidloos zet de ID3 zich in beweging. Onmiddellijk valt op dat hij prettig, licht en exact stuurt.
Voor het grootste deel van de bevolking zal het rijden met deze E-Volkswagen een kennismaking zijn met achterwielaandrijving. Bij de kever was die vorm bij vooral slecht weer een aanleiding voor het uitbreken van de achterzijde bij bochtenwerk, maar dat krabbeldier had nog nooit van elektronische kaboutertjes gehoord. Tegenwoordig zijn de moderne auto’s uitgerust met ESP, wat staat voor ‘Electronic Stability Program'. Zodra de auto dreigt uit te breken (overstuur heet dat), grijpt het elektronisch systeem in blijft hij gewoon op koers. Bovendien heeft hij door dat gewicht op de achteras geen tractieproblemen, iets dat bij voorwielaangedreven E-auto’s regelmatig voorkomt.
De ID3 helt nauwelijks over in snel genomen bochten, hetgeen te danken is aan het tussen de assen gelegen accupakket, waardoor hij een laag zwaartepunt heeft.
Een ander voordeel van achterwielaandrijving is zijn draaicirkel. De vooras wordt niet gehinderd door aandrijfmechanismen en daardoor heeft de ID3 een spectaculair kleine draaicirkel van slechts 10 meter! Da’s gemakkelijk parkeren in de stad….
Verbaast u zich over trommelremmen achter? De grote schijfremmen voor doen het belangrijkste remwerk, de trommels achter roesten niet en volstaan prima als ankers.

Rijden!
Dankzij die achterwielaandrijving, geen invloeden op de vooras, een laag zwaartepunt, een ideale gewichtsverdeling van 50 -50% en de toepassing van veel aluminium in het onderstel heeft hij een wegliggingskarakteristiek die gewoon neutraal is. Je vergeet bij bochtenwerk op kleine weggetjes gewoon dat hij een elektrische aandrijving heeft!
Hij ontpopt zich als een ongelooflook plezierige rijmachine, ik heb het geweldig naar m’n zin tijdens alle proeven…Hij is ook verregaand comfortabel, waarbij overigens de keus van de wielgrootte mede bepalend is.
Voorts trekt hij als een lier, is zó op snelheid en passeert in noodgevallen bliksemsnel, dat hoort in het kader actieve veiligheid.
Wat de veiligheid betreft is de ID3 een kind van zijn tijd: uiteraard heeft hij alle beschikbare assistentsystemen aan boord.
De manier waarop de navigatie werkt is baanbrekend: een bocht naar links of rechts wordt dynamisch aangegeven door een oplichtende groene balk onder de voorruit…
Terug naar de test: we mogen niet sneller dan 100 km/h overdag en dat scheelt enorm in het verbruik. Gemiddeld bij die snelheid zit ik inderdaad zo rond de 15 kWh/100 km. Vlak voor de Westerscheldetunnel zet ik hem in de B-stand en dat levert stroom op als ik naar beneden rijd. Omhoog aan de Zeeuw-Vlaamse kant kost stroom, nl. tot 42 kWh!
Als ik hem terugbreng en mijn gemiddelde bekijk, kom ik op 15,7 kWh/100 km, niet slecht, maar lang niet zo zuinig als het volgende voorbeeld.

Record 531 kilometer!
Een Zwitserse collega heeft in augustus een geslaagde recordpoging gedaan. Hij haalde de ID3 op bij de fabriek in Zwickau en reed daarmee naar het Zwitserse Schaffhausen, samen met zijn fotograaf en veel fotoapparatuur.(bij elkaar 270 kilo)
Hij deed er 9,5 uur over en heeft zoveel mogelijk op de cruise gereden. Dankzij een aantal hellingen naar beneden, kon hij flink recupereren en hij gaf toe dat hij de laatste paar kilometers vlak voor de watervallen in Schaffhausen met gekromde tenen heeft gereden, maar het is hem gelukt: zonder te laden 531 kilometer!

Opladen
Thuis aan het stopcontact duurt het tientallen uren, met een Wallbox thuis laadt hij in 9 uur op. Aan een openbare laadpaal van 11 kWh duurt het 5 tot 6 uur. Snelladen  tot 100 kWh kan natuurlijk ook en dat duurt slechts een half uur. De accu is dan 80% opgeladen.

Conclusie
Het lange wachten wordt beloond! De ID3 is een moedige stap in de compacte toekomstklasse. Hij rijdt goed, is comfortabel en zuinig. Een waardige elektrische opvolger van de kever en de Golf. Voorlopig is deze uitvoering nog de enige, maar er komen nog sterkere versies.

Marnix Loontjens
Marnix is in de autowereld grootgebracht. Hij is 18 jaar en is tweedejaars student aan de IVA Driebergen Business School. Hij vond een stageplaats voor dit jaar op zaterdag bij Auto Poppe Volkswagen in Goes. Hij slaagde voor zijn propedeuse MB in september samen met 30 andere studenten. “Ik heb de hele zomer geleerd!”
Hij onderscheidt zich van zijn leeftijdgenoten door de liefde voor oldtimers en klassiekers. Hij heeft de Mercedes-Benz 280 SE van zijn opa geërfd en rijdt ook in een Traction Avant van 1951.
Bij Auto Poppe is hij sinds kort wagenparkbeheerder en heeft onder andere in Excel alle ID3’s in kaart gebracht. Dat moet wel, want de auto’s staan overal opgeslagen, ook op externe terreinen en dan is zo’n systeem gemakkelijk om al die auto’s te vinden. Ze staan immers nog niet op kenteken. Zijn inspanning is logisch en kostenbesparend.
“Ik heb het geweldig naar mijn zin in het vrij jonge verkoopteam bij Auto Poppe,” besluit hij enthousiast.

UITGELICHT: Audi A3 Limousine 1.5 TFSI Sport S Line Edition S Tronic

19-11-2020 Bent u op zoek naar een unieke auto? Dan is deze A3 Limousine S Line...

AutoZeelandtest van de Mazda MX-30

18-11-2020 “Elektrisch met stijl”

Auto Ventura Jaguar en Land Rover gaat verhuizen en zoekt autotechnici

16-11-2020 Voor verkoop, reparatie en onderhoud is Auto Ventura al 26 jaar een...

AutoZeelandtest van de Toyota Yaris 1,5 Hybride Automaat Launch Edition

09-11-2020 “Waarin een kleine auto groot kan zijn”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid