AutoZeelandtest van de Audi A3 Sportback Business Edition 35 TFSI S-Tronic

“Pure fascinatie”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Midden jaren ’90 zette Audi met de A3 een compacte premiumauto in deze klasse op de weg. Inmiddels staat sinds kort de vierde generatie in de showroom bij Auto Poppe. Ik reed met een bijzonder mooie uitvoering: een volledig zwarte S-Line uitvoering met spannende 19” lichtmetalen wielen. 

Verkoopadviseur Raphaël Strenk van Auto Poppe zorgde ervoor dat Gianni hem kon fotograferen en filmen en ik ermee mocht gaan rijden. 

Dynamisch
De Sportbackuitvoeringen van Audi hebben nét iets meer dynamiek dan de limousines. De A3 Sportback is 15 centimeter korter dan de Limousine, maar hij ziet er ook sportiever uit, zeker de testauto. Natuurlijk springen de direct opvallende zwarte lichtmetalen wielen direct in het oog: 235/35 R19. Ook de aparte striping met Audi Sport draagt daartoe bij.
De eerste blik levert een nieuw agressief front op, de grille groeide flink en de beide luchthappers aan weerszijden daarvan zijn direct van de S3 afkomstig. Dankzij de led-techniek konden de koplampen smaller worden en vooral met de dagrijverlichting onderscheidt hij zich onmiddellijk van de concurrentie.
Was het Audi niet die de led-dagrijverlichting heeft uitgevonden, naar ik meen in 2006 met de introductie van de R8…
Het dynamische lijnenspel gaat vooral in de flanken door, al zie je dat bij deze testauto wat minder, omdat hij ten eerste zwart is en ten tweede van reclameteksten is voorzien. Ook van achteren verschilt hij  van zijn voorganger met name door de luchtopeningen, de diffuser en de nieuwe achterlichten.
De Sportback is ook meteen herkenbaar aan de dakrailing en de zijruitlijn.
Hij groeide iets ten opzichte van zijn voorganger:
L x b x h = 4,34 m (+ ruim 3 cm) x 1,82 m(+ bijna 3 cm) x 1,45m (+ 2 cm).    

Hoogwaardig digitaal
Dat Audi tot het mondiale premiumsegment behoort, is meer dan 50 jaar duidelijk.
Zodra ik plaats neem op de heerlijke sportstoelen van de S-Line, weet ik dat de wereld hier achter de commandopost in orde is.
De haptiek komt niets tekort: niet alleen zien de gebruikte materialen er geweldig, duurzaam en hoogwaardig uit, ze voelen ook aangenaam en dat draagt bij tot het wellnessgevoel in het interieur.
Omdat het instrumentenpaneel eigenlijk een ouderwetse uitdrukking is, het is volledig digitaal, wordt er vandaag-de-dag gesproken over het display voor de bestuurder.
Daarop zijn twee analoog geprojecteerde klokken te zien die uiteraard digitaal worden aangestuurd. Via de ‘Viewknop’ op het stuur worden ze verkleind en verschijnt de kaart van het navigatiesysteem er tussenin.
Die kaart wordt o.a. ook geprojecteerd op het centrale touchscreen dat niet meer via een duw/draaiknop kan worden aangestuurd.
Die digitale techniek stamt regelrecht af van de nieuwe Volkswagen Golf, waarop de A3 baseert.

Gelukkig heeft Audi niet alle digitale functies van die Golf overgenomen, want de bediening van de klimaatbeheersing gaat nog via druktoetsen en dat scheelt een hoop gezoek op het scherm. Sommige functiebedieningen uit het verleden die goed zijn, moet je mijns inziens niet veranderen vanwege moderne trends, zeker wanneer het gaat om zaken die je tijdens het rijden op de tast kunt vinden. We worden onderweg toch al zo afgeleid door koppelingen met smartphones/internet, apps etc…

Het kleine, prettig aanvoelende leren stuur is lekker dik en bevat vele functies die geen vraagtekens oproepen. Uiteraard zijn er vele opties te bestellen, maar het niet spiegelende head-up-display vind ik een absolute must in een auto. Audi heeft er zo een in de aanbieding! Achterin zit je bijna net zo aangenaam als op de voorstoelen en dat was niet altijd zo. De kofferruimte van 380 liter is goed toegankelijk en is te vergroten tot 1200 liter.

Technische gegevens

Aandrijving:

  • Viercilinder turbobenzinemotor, 1498 cc, 150 pk/250 Nm vanaf 1500 toeren/min
  • Boring x slag = 74,5 x 85,9 mm
  • Voorwielaandrijving, 7-traps dubbele koppelingsautomaat (S-Tronic)
  • Wielen/banden: 235/35R19

Maten/gewichten:

  • Leeggewicht/laadvermogen: 1400/470 kg
  • L x b x h = 4,34 x 1,82 (met spiegels 1,98) x 1,45 m
  • Draaicirkel: 11, 2 meter
  • Kofferruimte: 380/1200 liter
  • Aanhangwagengewicht geremd: 1500 kg

Verbruik/actieradius:

  • Verbruik WLTP: 5,7 liter/100 km
  • Stad/ binnenwegen/ gemiddeld l/100 km: 6,1/ 4,1/ 4,8
  • Tankinhoud/ Actieradius : 50 liter/ 724 km

Acceleratie/ topsnelheid:

  • 0-80 km/h: 6,3 sec.
  • 0-100 km/h: 9,0 sec.
  • 0-120 km/h: 12,8 sec.
  • 0-130 km/h: 14,9 sec.
  • Topsnelheid: 224 km/h

Tussenspurts:

  • 60-100 km/h: 5,0 sec.
  • 80- 120 km/h: 6,5 sec.

Remmentest:

  • Van 100 km/h met koude remmen: 35,3 meter
  • Van 130 km/h koud/warm: 60,9/ 61,2 meter

Geluidstest:

  • Bij 80 km/h: 66 dB(A)
  • Bij 100 km/h: 68 dB(A)
  • Bij 130 km/h: 70 dB(A)

Rijmachine
Bij de tests van de VW Golf, de Škoda Octavia en de Seat Leon had ik al kennis gemaakt met het nieuwe selectiehendeltje van de dubbele koppelingsautomaat. Hij werkt heel handig en snel en de bediening is niet meer hand,- maar vingerwerk geworden. Die S-Tronic gaat snel en zonder schokken door de tandraderen en past daardoor als twee druppels water bij de fijne, stille langeslagmotor die zijn natuurlijke souplesse meesterlijk combineert met de turbodruk aan de ene en de mild hybridtechniek aan de andere kant. De startergenerator geeft namelijk samen met de 48V accu een duwtje in de rug en mede dankzij die turbo is er altijd genoeg druk in de ketel.

De prestaties en het brandstofverbruik spreken dankzij deze combinatie van drie totaal verschillende technieken boekdelen, als je tenminste opereert tussen de 1500 en 3500 toeren/min: het maximale rendement!

Gepimpt met optionele adaptieve dempers, progressieve besturing en fijne elektrisch verstelbare sportstoelen biedt deze Audi een indrukwekkend rij- en veercomfort.
Hij heeft er allesbehalve bezwaar tegen om de limiet op te zoeken en daar laat hij een neutrale wegliggingskarakteristiek zien.
Zeldzaam zoals hij zich lichtvoetig door de bochten laat vegen!

Conclusie
De vanafprijs komt op € 33.880,34

De nieuwe Audi A3 Sportback is ruim, chique en praktisch. Hij bevat een gezonde dosis dynamiek, is snel en rijdt buitengewoon goed. Daarbij is hij ook comfortabel en ontpopt hij zich misschien wel als de maatstaf in deze klasse.

AutoZeelandtest van de Volkswagen ID3 Plus 1ST

27-10-2020 “Elektrische revolutie”

Thieu van Dorst levert eerste elektrische MAN eTGE aan Zeeuwse bibliotheek

19-10-2020 De Zeeuwse bibliotheek zorgt voor het transport van de boeken tussen de...

Nieuwe Suzuki Across

14-10-2020 Een robuuste, ruime en sportieve SUV. Met geavanceerd Plug-in Hybride...

Publiekspresentatie van de nieuwe Škoda Enyaq iV bij Auto Poppe

12-10-2020 Recharge Life”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid