AutoZeelandtest van de Mazda MX-30

“Elektrisch met stijl”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Mazda gaat mee in de vaart der E-volkeren. Een mooie crossover met een individueel deurconcept en een chique interieur.
Een langeafstandstest dit keer…

Anders dan anderen
Mazda is heel goed in verrassingen. De Japanners bewandelen graag andere wegen dan de concurrentie en ze hebben er ook geluk mee.
De MX-30 aanschouwde het Europese levenslicht op de Salon van Brussel in januari dit jaar, net voor corona de dienst ging uitmaken.
Met zijn bijzonder design, gebaseerd op de KODO-filosofie, waarbij het lijkt of elke Mazda altijd in beweging is, verbaasde hij eigenlijk iedereen.
De MX-30 onderscheidt zich ook qua techniek, daarover straks meer.
Hij staat op het platform van de SUV, CX-30 en dat is ook wel te zien. Hij deelt de oogopslag met zijn benzine-en dieselbroers, maar in tegenstelling tot vele E-concurrenten ziet hij er absoluut niet elektrisch uit. Het woord crossover is bij deze Mazda helemaal op zijn plaats, want je kunt er geen typebenaming opplakken.
Daar zijn bijvoorbeeld de zogenaamde ‘freestyle achterdeuren’ die tegendraads opengaan, waardoor de B-stijl compleet ontbreekt.
Het kennersoog ziet natuurlijk dat dit type portieren ook werden toegepast bij de RX-8, de spannende sportwagen met de Wankelmotor en die laatste zal nog een rol spelen bij een van de types van de MX-30.
Zijn coupé-achtige uitstraling geeft hem juist die dynamiek, evenals de mooie C-stijl en zijn geslaagde achterwerk met alweer die typische Mazda-achterlichten.
Natuurlijk is de twotone-uitvoering een eyecatcher, zeker in opvallende kleuren, zoals de preview-testrit in augustus met een rode uitvoering met een zwart dak.

Premium + milieuvriendelijk
Mazda is het enige automerk die zich in mijn ogen, wat betreft de materialen van het interieur, mag scharen onder de (veel duurdere) premiummerken en dat gaat het hele gamma aan. Deze MX-30 doet daarvoor niet onder. De eerste indruk bij het instappen is dan ook premium. De bovenkant van het dashboard is mooi gestikt en de materialen krijgen zonder uitzondering het predicaat hoogwaardig mee, of het nu chroom, alu-accenten, pianolakken of leer betreft.
Elektrisch rijden heeft natuurlijk iets met het milieu te maken en de ontwerpers hebben daarom ook materialen toegevoegd die associëren naar de natuur, zoals de toepassing van kurk – heritage cork - in het onderste deel van de middenconsole, geproduceerd van oude wijnfleskurken. Gerecyclede petflessen werden verwerkt aan de bovenkant van de portieren.
Daarbij is het design zó verrassend mooi. Kijk eens naar het 7” multimediascherm dat in een uitholling van het dashboardlandschap is geplaatst, of die zwevende middenconsole met de ergonomisch perfect geplaatste selectiehendel.
Duidelijk ontworpen instrumenten en bedieningselementen leveren geen problemen op. Hoera, een standaard aanwezige head-up display!
De stoelen zitten perfect en zelfs na een lange rit blijven ze aangename steun geven.

Ja en dan die vlinderdeuren…de voorstoelen moeten wel even elektrisch naar voren, waarbij de chauffeur even moet uitstappen om ruimte bieden aan de passagiers die van achteren willen plaatsnemen, maar het ontbreken van de C-stijl helpt natuurlijk ook.
Beenruimte is er genoeg, maar volwassenen zullen het hoofd een klein beetje moeten buigen vanwege het schuin aflopende dak. Kinderen zullen het achterin een beetje donker vinden, want de raampjes zijn niet overbemeten.

Comfortabel
Ik krijg de MX-30 100% opgeladen mee van directeur Rinze Back van Tramper Goes.
“Probeer hem eens uit over de snelweg en laat maar eens weten wat je ervan denkt,” had hij mij gezegd. De mooie selectiehendel in de D-stand en zacht zoemend vertrek ik naar Kloetinge waar ik mijn vrouw ophaal.
Ik heb al met veel elektrische auto’s gereden en soms is de uitdaging groot om eens even lekker te boenderen, omdat de acceleratie vaak sensationeel is.
De Mazda nodigt echter niet uit tot dat hectisch gedrag, hij vraagt eerder om harmonie. Het vermogen ontwikkelt zich gelijkmatiger dan bij de concurrentie en hij nodigt daarom ook niet uit hem om zijn staart te trappen.
Tegelijkertijd valt dan op dat hij aangenaam comfortabel veert en als ik dan me toch even laat verleiden om de scherpe bocht naar de A58 wat sneller te nemen, blijkt dat hij nauwelijks overhelt en keurig in het spoor blijft. Dat heeft ook ten dele te maken met het accupakket dat heel laag op de bodem tussen de assen ligt.
Hij rijdt gewoon goed, remt prima en is voorzien van een solide pakket aan assistent-en veiligheidssystemen.

Filosofie
Mazda onderscheidt zich verder door de filosofie om bewust een klein accupakket van 35,2 kWh te installeren. De CO²-uitstoot bij de productie van een kleine accu is duidelijk minder dan die van een grote. Bovendien zegt Mazda dat de gemiddelde elektrische rijder niet boven de 200 kilometer per dag komt.
Voor degene die toch meer kilometers gaat afleggen, brengt het Japanse merk volgend jaar een MX-30 uit met een Range Extender uit. Die bestaat uit een  één-schijfs-Wankelmotor – dat principe heeft Mazda al decennia verbeterd en doorontwikkeld – die de accu’s onderweg oplaadt. Die Wankelmotor draait op allerlei brandstoffen en is straks uitermate geschikt om op waterstof te lopen.

Laden
Ik schreef al dat ik hem 100% opgeladen meekreeg, op het display kwam dat overeen met 183 kilometer actieradius. Waarom niet de beloofde 200 km? Dat heeft te maken met hoe de auto de laatste dagen is bereden. Als je energiezuinig rijdt, zal hij bij het opladen tot 100% een grotere actieradius aangeven, dan wanneer je het onderste uit de kan haalt.
Ik heb van te voren de laadpalen van FastNed met 50 kWh langs de A58 opgezocht met CCS wat staat voor Combined Charging System, gelijkstroom of wisselstroom.
Tot mijn schrik zag ik dat die alleen langs de route naar Veldhoven geïnstalleerd waren bij Rucphen aan de noordzijde en bij ’s-Heer Arendskerke…
In de Randstad kom je om de 20 km wel zo’n FastNed station tegen, maar niet langs deze snelweg. Middenin Tilburg, op een betaalde parkeerplaats van Albert Heijn, vonden we twee laadpalen. Ik had hem net aangesloten, toen zich twee andere kandidaten meldden. Dat risico loop je dus. In Eindhoven, weer bij een Albert Heijnvestiging, stonden er wel zeven palen, dus da’s een kwestie van aansluiten, boodschappen doen en een half uur later was hij 80% opgeladen.
Omdat ik nog even een telefoontje moest plegen vóór 17.00 uur op vrijdagmiddag, toch maar snel in Rucphen even aan de laadpaal om er zeker van te zijn om thuis te komen.
Ik ben er echter van overtuigd dat als er meer laadpalen langs de snelweg staan, het rijden meer ontspannend wordt.

Met een gemiddeld verbruik van gemiddeld 17,3 kWh, 100 km/h op de cruise control, is een afstand van 140 kilometer Veldhoven- Kloetinge gemakkelijk haalbaar, mits de weersomstandigheden gunstig zijn.

Uiteraard recupereert hij stroom door in stadsverkeer de peddels aan het stuur te gebruiken, je hoeft dan nauwelijks te remmen en het levert meer actieradius op (zie onder).

Technische gegevens

Aandrijving

  • permanente synchroonmotor met 145 pk/265 Nm
  • voorwielaandrijving, vaste overbrenging
  • banden: 215/55 R18

Maten/gewichten:

  • leeggewicht: 1668 kg, laadvermogen: 451 kg
  • l x b x h = 4,40 x 1,80 x 1,55 m
  • wielbasis: 2,66 m, draaicirkel: 11,5 m
  • kofferruimte: 366/1171 liter
  • testverbruik: 17,8 kWh

Laden + actieradius

  • laadenergie 100%: 34 kWh, laadduur: 3,4 uur
  • snelladen CCS 80% laadduur: 30 – 40 minuten
  • Accucapaciteit: 35 kWh
  • Actieradius: 147-191 km, stroomverbruik: 19 kWh/100 km
  • Actieradius stadverkeer: 262 km, stroomverbruik: 14,5 kWh/100 km

Prestaties:

  • 0- 100 km/h: 9,7 seconden
  • Tussenspurt 60-100 km/h: 5,6 seconden
  • Tussenspurt 80-120 km/h: 7,6 seconden
  • Geluid bij 100 km/h: 67 dB(A)

Conclusie
De instapprijs van deze bijzondere Mazda bedraagt € 33.990,-.
Met veel uitrustingen en assistentsystemen, een hoge mate van comfort, veel plaats en een eenvoudige bediening is hij een winnaar. De kleinere actieradius nemen veel mensen op de koop toe. Wie meer wil, wacht geduldig op de versie met de Range Extender.

UITGELICHT: Audi A3 Limousine 1.5 TFSI Sport S Line Edition S Tronic

19-11-2020 Bent u op zoek naar een unieke auto? Dan is deze A3 Limousine S Line...

AutoZeelandtest van de Mazda MX-30

18-11-2020 “Elektrisch met stijl”

Auto Ventura Jaguar en Land Rover gaat verhuizen en zoekt autotechnici

16-11-2020 Voor verkoop, reparatie en onderhoud is Auto Ventura al 26 jaar een...

AutoZeelandtest van de Toyota Yaris 1,5 Hybride Automaat Launch Edition

09-11-2020 “Waarin een kleine auto groot kan zijn”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid