AutoZeelandtest van de MINI Cooper SE

“Premium Sub Compact Electric”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Een e-auto met het rijplezier van een echte MINI? Aanvankelijk was ik ook een beetje  sceptisch totdat ik met deze energieke en tendentieuze Cooper SE ging rijden…
Verkoopadviseur Jan Godeschalk van Renova Goes zorgde voor de testauto.

Ruim zestig jaar geleden presenteerde BMC-designer Alec Issigonis in een tijd van uitdijende automobielen zijn spectaculaire ontwerp: een kleine auto met heel veel binnenruimte dankzij een dwars geplaatste motor met daaronder de versnellingsbak.  Hij werd geleverd als Austin Seven en als Morris Mini Minor. Ik heb ze vorig jaar nog bewonderd in de MINI-afdeling van BMW Welt in München.
Tweeëntwintig jaar geleden gaf BMW, de nieuwe eigenaar van MINI, opdracht om ‘the new MINI’ te ontwerpen en dat dat initiatief succesvol was, weet iedereen.
In de vaart der e-volkeren heeft BMW zijn MINI nu ook geëlektrificeerd.

Doelgroep
MINI-rijders zijn volgens goed ingelichte kringen meest vrouwen, goed opgeleid en cosmopoliet. Ze rijden nauwelijks meer dan 37 kilometer per dag. In dat licht is de actieradius van de Cooper SE nog groot, maar in vergelijking met de andere e-auto’s aan de minieme kant. Volgens de NEDC, de nieuwe Europese rijcyclus komt de MINI met zijn 32,6 kWh accu tussen de 242 en de 270 kilometer actieradius. Het daarbij behorende NEDC-verbruik komt op 14,8 tot 16,8 kWh/100 km.
We gaan maar eens kijken hoe de elektrische MINI rijdt en hoe ver hij komt voor hij aan de laadpaal moet.

In de groene modus
Ik had een afspraak met mijn broer in Hoogerheide en besloot meteen op de spaarkoers te gaan: over de oude Zeeuwse weg naar West-Brabant, via de meest rechtse kiepschakelaar op de middenconsole,de zogenaamde ‘Green Plus modus’ geactiveerd, waarbij energie-slurpers, zoals airco en zitverwarming worden stilgelegd.
Ramen en panoramadak open, zo wordt de MINI een cabrio-limousine…

Het display gaf aan dat ik 168 km actieradius had. (hij was niet helemaal opgeladen) Met de linker kiepschakelaar kan je de hoeveelheid recupereren beïnvloeden, dan treedt het one-pedal-systeem in werking, waarbij je eigenlijk niet hoeft te remmen. Gas inhouden voor een rotonde of een drempel, betekent sterk afremmen, waarbij de remlichten oplichten. De e-motor laadt daarbij de hoge voltaccu en daarmee wint hij een deel van de gebruikte energie terug. Eigenlijk is deze stand voor de stad bedoeld, omdat het op een 80 kilometerweg nogal onrustig is, beter is om in de gewone ‘Greenmodus’ te rijden, maar ik wilde nu eenmaal maximaal zuinig rijden…
Na 45 kilometer in Hoogerheide, had ik nog 158 km actieradius, dus da’s in the pocket!

Het elektrisch wegrijden is niet zo spectaculair. De startknop bij de hele MINI-familie is de middelste kiepschakelaar, in dit geval geel gekleurd. Selectiehendel in de D-stand en daar gaat ie. Het meer gas geven onderstreept hij met een elektronisch aandoende achtergrondruis. “Daar zit muziek in,” lijkt hij te zeggen. De aandrijftechniek komt eigenlijk uit de BMW i3 en bestaat uit een vooruit- en een achteruitstand. De voortgang van het verbruik is te lezen op een klein, hoogwaardig display voor mijn neus, van binnen het meest opvallende onderscheid met de modellen met een verbrandingsmotor.

Exterieur
Ook van buiten moet je goed kijken om de e-MINI te identificeren: de signaalgele applicaties op de spiegels en op de grille en het ontbreken van een uitlaat zijn de meest in het oog springende verschillen.
Hij staat ietsje hoger op zijn benen in vergelijking met de MINI’s met een benzine- of dieselmotor. Voor de rest kijkt hij je ontwapenend aan met zijn grote ronde ogen en wat dacht u van de leuke achterlichten in de vorm van de Union Jack?

Verder onderweg
Natuurlijk maakt de snelweg ook onderdeel uit van het testprogramma. Ik besef dat de huidige 100 km/h-maatregel gunstig is voor het energieverbruik. In Duitsland is hij in staat om 150 km/h te rijden, maar in de praktijk is 120 tot 130 km/h een goed compromis tussen vooruitkomen en sparen. Op de cruisecontrol rijden is daarbij een goed hulpmiddel, al is er op de e-MINI geen adaptieve versie te verkrijgen.
Dan maar weer naar bochtige Zeeuwse binnenwegen waar het niet druk is. De sport-toggle ingedrukt, het Engelse woord voor kiepschakelaar. Nu worden de 184 paardenkrachten en de 270 Nm koppel van de hybride synchroonmotor optimaal geactiveerd!
Hij gaat werkelijk als een speer, want hij heeft vanaf stilstand slechts 7 seconden nodig om aan de honderd te komen…Omdat het accupakket op de bodem ligt, bezit hij een ultra-laag zwaartepunt en helt in snel genomen bochten nauwelijks over. Hij neemt de bochten met een maximale precisie en misschien is hij nog sneller op dat gebied dan zijn verbrandingsbroertjes. De kracht wordt verhoudingsgewijs harmonisch en gelijkmatig verdeeld. Hier hebben de techneuten in München gedegen ontwikkelings-en afstemmingswerk geleverd.
Ik heb bij deze oefeningen echt genoten!
Hij weegt in verhouding niet veel: de versie met het panoramadak komt aan 1406 kg.
Dat hij aardig stevig geveerd is, verbaast niemand. Toch stoort dat absoluut niet, overigens bij deze e-MINI net zo min als bij zijn andere broers. 

Technische gegevens

  • Motor: permanente synchroon elektromotor
  • 184 pk-270 Nm
  • Lithium ionen accu 32,6 kWh
  • Accucapaciteit bruto/netto: 32,6/ 28,9 kWh
  • Accuspanning: 352 V
  • Laadcapaciteit wisselstroom: 11 kW
  • Laadcapaciteit gelijkstroom: 50 kW- 30 minuten tot 80%
  • L x b x h = 3,84 x 1,72 x 1,41 m
  • Wielbasis: 2,50 m
  • Leeggewicht: 1406 kg
  • Kofferruimte: 211- 731 liter
  • CW-waarde: 0.30
  • Verbruik: 

-       Eco: 12,7 kWh

-       Normaal: 16,8 kWh

-       Sport: 21,4 kWh

-       Gemiddeld: 16,9 kWh

Bij Renova zijn de elektrische MINI’s te bestellen met voor de zakelijke markt 8% bijtelling. Er zijn bovendien nog 5 jong gebruikte Mini’s Cooper SE uit voorraad leverbaar met slechts 4% bijtelling én een mogelijkheid tot subsidie bij aankoop!

Alle MINI’s Cooper SE

Er zijn vier uitvoeringen, ze zijn allemaal driedeurs:

  • De Basic vanaf € 33.768,-
  • De Essential vanaf € 37.268,-
  • De Charged vanaf € 39.768,- 
  • De Yours vanaf € 41.768,-

Private Lease € 505,- per maand.

Conclusie:
De MINI Cooper SE is veel meer dan een kleine E-auto voor urbane liefhebbers. Met zijn levendige, dynamische en sportieve eigenschappen is het een hebbeding met een hoge cultstatus dat bovenaan de lijst van premiumliefhebbers staat. Iets meer actieradius zou ecter niet verkeerd zijn…

AutoZeelandtest van de Volkswagen ID3 Plus 1ST

27-10-2020 “Elektrische revolutie”

Thieu van Dorst levert eerste elektrische MAN eTGE aan Zeeuwse bibliotheek

19-10-2020 De Zeeuwse bibliotheek zorgt voor het transport van de boeken tussen de...

Nieuwe Suzuki Across

14-10-2020 Een robuuste, ruime en sportieve SUV. Met geavanceerd Plug-in Hybride...

Publiekspresentatie van de nieuwe Škoda Enyaq iV bij Auto Poppe

12-10-2020 Recharge Life”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid