AutoZeelandtest van de Hyundai i10 1.0i Premium

"Waarin een kleine auto groot kan zijn”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

De directe concurrenten van de Hyundai i10 zijn de laatste jaren gefacelift of  verdwenen, omdat ze geen heil zien in kleine auto’s.
Hyundai daarentegen heeft zijn i10 compleet nieuw ontwikkeld en daarmee een verrassende zet gedaan op het schaakbord van deze klasse.

Auto Sturm is in zuidwest Nederland een belangrijke speler voor Hyundai. Verkoopadviseur Iven van Banning is verantwoordelijk voor het merk op de vestiging in Goes.
Het van oorsprong Koreaanse automerk staat samen met Kia op de vijfde plaats op de wereldranglijst. De modellen worden in het Duitse Rüsselsheim getekend en ontwikkeld.  

Paradox
Het is paradoxaal, maar waar. Kleine auto’s verdwijnen in toenemende mate uit de prijslijsten, omdat ze te weinig profijt opleveren. Reden daarvoor zijn de dure milieu- en veiligheidseisen die de EU de fabrikanten oplegt met directe consequenties voor de goedkope instapauto’s.
Hyundai stoort zich klaarblijkelijk niet daaraan en ontwikkelde een nieuwe en zeer verrassende i10!

Indrukwekkend
De 3,67 meter lange nieuweling is 2 cm lager en ook 2 cm breder dan zijn voorganger. Toch blijft hij klein en compact, maar hij ziet er voor zijn klasse onwaarschijnlijk volwassen uit. De designers hebben hem een interessant en sportief uiterlijk meegegeven. Dat begint al bij het forse front met de bekende hexagonale Hyundai-grille, de opvallende led-dagrijverlichting en de bijzonder gevormde motorkap.
Aan de zijkant vallen de geprononceerde wielkasten op, waarin de zwarte lichtmetalen wielen (175/65R14) naadloos lijken te draaien. De vouwen in de flanken laten bij een bepaalde lichtval een leuk spel van licht en schaduw zien. Tot slot onderscheidt de i10 zich van de concurrentie door de grafiek van de C-stijl die bijvoorbeeld de geslaagde twotone-uitvoering onderstreept.
Iven heeft in samenspraak met Trimline voor de witte i10 een flitsende striping bedacht met een leuk resultaat!

Verrassend breed opgezet
In het interieur vallen de ruime plaatsen op, zelfs achterin kunnen er twee volwassenen goed zitten. De hoofd- en beenruimte vallen eigenlijk alles mee, wat ten dele is toe te schrijven aan zijn wielbasis van 2,43 m.(+ 4 cm t.o.v. zijn voorganger). De kofferruimte biedt 252 liter en heeft twee instelbare hoogtes. Als de leuningen omgeklapt zijn, ontstaat er een vlakke laadvloer en is 1050 liter het resultaat.
De voorstoelen zitten goed en de zitting is aangenaam lang, dat komt in deze klasse nauwelijks voor…
De materialen bestaan voor het grootste deel weliswaar uit harde kunststofsoorten, maar ze zijn wel solide afgewerkt.
Het dashboard is modern en handig ingericht. Naast de twee grote klokken is een groot infotainmentscherm geïntegreerd dat zich gemakkelijk laat bedienen. De ergonomie staat op een hoog peil, de knoppen zijn intuïtief te vinden.

Rijke uitrusting

Ook hier onderscheidt de Hyundai zich in zijn klasse:

  • Lane Keep Assist houdt de i10 binnen de lijnen van de rijstrook en gebruikt daarvoor een camera aan de voorzijde. Als je de wegmarkering overschrijdt, geeft het systeem een waarschuwingssignaal en voert een stuurcorrectie uit
  • Forward Collision Avoidance Assist waarschuwt de bestuurder en remt indien nodig de auto af wanneer het een voertuig, fietser of voetganger vóór de auto detecteert.
  • High Beam Assist schakelt grootlicht automatisch uit.
  • Leading Vehicle Departure Alert waarschuwt je in het stadsverkeer als de file weer in beweging komt.
  • Driver Attention Warning signaleert tekenen van vermoeidheid en geeft een waarschuwing
  • Intelligent Speed Limit Warning herkent snelheidsborden en geeft de snelheidslimiet weer.
  • Cruisecontrol
  • De Premiumuitvoering heeft bovendien een volautomatische airco, bochten verlichting, draadloze oplaadmogelijkheid voor de telefoon, parkeersensoren achter, elektrische raambediening en remschijven achter.

Harmonisch
In Nederland is de i10 uitsluitend leverbaar met de éénliter driecilinder met 67 pk/96,5 Nm bij 3500 toeren/min. gekoppeld aan een handmatige vijfversnellingsbak of een gerobotiseerde automaat. Vanaf dit najaar is ook de N-Line leverbaar met een driecilinder turbomotor met 100 pk/172 Nm bij 1500 toeren/min.
Terug naar de testauto: het viel me meteen op dat hij op het display aangaf dat ik snel moest opschakelen en dat voor een motor zonder turbo. Dan wil ik meer van zo’n krachtbron weten en ja hoor, het driepittertje maakt gebruik van een lange slag.(boring x slag = 71,0 x 84,0 mm) Dat verklaart dus zijn enorme souplesse!
Hij heeft er 15 seconden voor nodig om de honderd te bereiken en zijn top ligt bij 156 km/h. Dankzij de snelheidsbeperking in Nederland van 100 km/h kwam ik aan een mooi gemiddeld verbruik van 4,7 liter/100 km.
Dat zou nóg gunstiger kunnen uitvallen als Hyundai een manuele zesbak zou monteren. De motor kan lagere toeren gemakkelijk hebben, dus daar ligt het niet aan. Ik moet er overigens nog wel even bij vertellen dat ik de testrit heb gemaakt met vier volwassenen, dus dat maakt natuurlijk ook wat uit.
De driecilinder houdt zich keurig aan de decibellen, geef je wat meer gas, produceert hij een pittig geluidje. Hij is in het algemeen comfortabel, al geeft hij felle dwarsnaden akoestisch en voelbaar door aan de passagiers. Dat heeft direct te maken met het hoge laadvermogen van 427 kg en de daarop afgestemde achteras.
Hij houdt tot slot van kort bochtenwerk en laat zich daardoor niet in de war brengen. Hij onderstuurt goedmoedig en de ESP hoeft daarbij nauwelijks in actie te komen. 

Conclusie
Er zijn voorlopig vier uitvoeringen verkrijgbaar: de i-Drive, de Comfort, de Comfort Smart en de geteste Premium. De instapprijs komt op € 13.295,-, de complete Premiumuitvoering kost € 17.095,-. Naast de manuele handbak is er ook een gerobotiseerde automaat leverbaar.
Hyundai heeft een kanjer van een auto op de weg gezet die met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt en je krijgt bovendien 5 jaar garantie!

AutoZeelandtest van de Volkswagen ID3 Plus 1ST

27-10-2020 “Elektrische revolutie”

Thieu van Dorst levert eerste elektrische MAN eTGE aan Zeeuwse bibliotheek

19-10-2020 De Zeeuwse bibliotheek zorgt voor het transport van de boeken tussen de...

Nieuwe Suzuki Across

14-10-2020 Een robuuste, ruime en sportieve SUV. Met geavanceerd Plug-in Hybride...

Publiekspresentatie van de nieuwe Škoda Enyaq iV bij Auto Poppe

12-10-2020 Recharge Life”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid