AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz GLB 250 4Matic

“Ruimtewonder”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Een variabel interieur met vijf of zeven personen en dat verrassend met een lengte van slechts 4,63 meter.

Bij Zeelanddealer Automotions Mercedes-Benz organiseerde verkoopadviseur Marnix van Gilst de witte GLB voor mij.

Kubisme
Mercedes maakt het autojournalisten werkelijk niet gemakkelijk met zijn SUV-programma, maar ik ga het u toch uitleggen.
De GLB baseert op de A-klasse, wat je aan zijn naam niet zou zeggen. Met zijn lengte van 4,63 meter is het een SUV die duidelijk langer is dan de GLA-SUV, maar marginaal korter dan de GLC-SUV.
Dat heeft direct te maken met het concept: de GLC heeft een in de lengterichting gebouwde motor en achterwielaandrijving, bij de GLB ligt de motor dwars voorin en heeft hij in principe voorwielaandrijving. Deze bouwwijze spaart een heleboel ruimte en dat komt ten goede aan het interieur. Het zou me vervolgens niet verbazen wanneer de GLB de B-Klasse op termijn gaat vervangen, omdat SUV’s alsmaar belangrijker worden en gezins-vans minder populair worden.
De GLB is ten opzichte van de concurrentie groter: l x b x h = 4.63 x 1.83 (2,02 met spiegels) x 1,66 meter. Ook de wielbasis is fors: 2,83 meter!
Dat hij veel binnen- en kofferruimte biedt, zie je al aan zijn vorm met een vrijwel verticale achterzijde met de gebogen achterruit. Het grote glasoppervlak aan de zijkant kent achter de C-stijl een ‘schwung’ die zijn forse heupen beter doen uitkomen. Bij deze uitvoering zijn de raamlijsten in zwart uitgevoerd.
De dikke neus met de gewelfde motorkap is zichtbaar in de windtunnel getest.
Om het sportieve SUV-karakter te onderstrepen, heeft deze uitvoering AMG-sideskirts en dito bumpers.
De grote lichtmetalen wielen: 235/50 R19 staan hem goed!
Een dakreling kan natuurlijk ook niet ontbreken en het in deze auto gemonteerde panoramaschuifdak (€ 1416,-) was op deze warme julidag bijzonder welkom.

Prima gebruik van ruimte
De van lederlook en alcantara voorziene stoelen van de AMG-Line, zijn in deze uitvoering voorzien van zittingverlengers en een viervoudige lendesteun.
Mede daardoor zijn ze uitstekend gevormd.
De achterzitting is in drie delen (40:20:40) over een afstand van 14 cm te verschuiven, maar je moet er niet over denken om 1000 kilometer op de middelste plaats te moeten zitten. Als armsteun voor twee passagiers is hij beter geschikt,  omdat de profilering van de bank vrijwel ontbreekt.
Ook de leuningen zijn te verstellen. De optionele achterste twee zittingen liggen in de bodem opgeborgen en bieden plaats aan voornamelijk kinderen tot een lengte van 1,68 m. De kofferruimte is groot en meet 565 liter, genoeg voor de vakantiebagage van het gezin, te vergroten tot een zaal van 1800 liter met een fijne vlakke laadvloer.

Widescreen
De cockpit met het MBUX-infotainmentsysteem is bekend uit de A- en de B-Klasse.
Het widescreen bestaat uit twee gedeelten met voor mijn neus instelbare digitaal aangestuurde analoge snelheidsmeter en toerenteller. Via petieterige touchpads op het Nappalederen stuur kan je de configuratie wijzigen, er verschijnt bijvoorbeeld een levensgrote klok. Ik vind de bediening van het systeem niet zo gebruiksvriendelijk als voorheen met een duw/draaiknop, zeker onder het rijden. Ook op de middenconsole is een grote touchpad te bestellen die wat gemakkelijker te bedienen is. Nog handiger is wellicht de spraakfunctie: je roept “Hey Mercedes!” en je opdrachten worden uitgevoerd.
Leer, aluminiumaccenten, chroom en sfeerverlichting laten een hoogwaardige indruk achter. Onder de gordel heeft Mercedes echter voor harde kunststofsoorten gekozen.
Opvallend zijn de bijzonder gevormde openingen voor frisse lucht. Overal zijn voldoende opbergmogelijkheden te vinden, zowel voor- als achterin.

Comfortabel
De testauto is uitgerust met een tweeliter turbo benzinemotor met 224 pk/350 Nm.
Al jaren kan je overigens bij Mercedes aan de typebenaming niet zien hoeveel cc de motor heeft. De krachtbron is gekoppeld aan een 8-traps dubbele koppelingsautomaat. Bij zo’n type automaat worden de versnellingen klaargelegd en deze bak schakelt daardoor sneller en veel soepeler.
Voor een SUV met een leeggewicht van 1743 kg spurt hij eigenlijk best snel naar de honderd, nl. in 6,9 seconden en in Duitsland is het nog steeds mogelijk zijn topsnelheid van 236 km/h te halen. Die goede prestaties zijn vooral te danken aan dat forse koppel van 350 Nm dat al bij 1800 toeren/min tot ontwikkeling komt.

Veel belangrijker zijn de tussenspurts:

  • 60-100 km/h in 3,8 seconden
  • 80-120 km/h in 5,0 seconden

De techneuten in Stuttgart hebben bij deze GLB een fantastisch compromis tussen rijdynamiek en comfort gevonden. Wanneer je snel met hem onderweg bent, stuurt hij strak en helt nauwelijks over. Dat is dan weer te danken aan de adaptieve schokbrekers die vooral op slechte wegen hun werk optimaal doen.
Hij blijft echter in alle gevallen comfortabel en daarmee is het een geweldige reiswagen die zelfs bij 130 km/h slechts 70 decibellen produceert.
Bij een droge weg heeft hij uitsluitend voorwielaandrijving, maar zodra het nat of glad wordt, biedt hij via 4Matic een veilige vierwielaangedreven techniek.

Tot slot het verbruik per 100 km:

  • In de stad: 9,1 liter
  • Op de buitenwegen: 5,9 liter
  • Gemiddeld: 7,1 liter
  • Tankinhoud: 60 liter
  • Actieradius: 645 kilometer

Alle GLB’s

  • GLB 200, 1332 cc viercilinder met 136 pk + 7-traps DCT €  49.994,-
  • GLB 200, 1332 cc viercilinder met 163 pk + 7-traps DCT €  50.115,-
  • GLB 250, 1991 cc viercilinder met 224 pk + 8-traps DCT €  54.961,-
  • GLB 250 4Matic, 1991 cc viercilinder met 224 pk + 8-traps DCT € 59.044,-
  • GLB-AMG 4Matic 35, 1991 cc viercilinder met 306 pk + 8-traps DCT € 75.556,-

Conclusie:
Dat hij heel veel ruimte biedt, veilig is en bovendien dynamisch en comfortabel is, blijkt uit deze test. Verbazend is dat hij relatief zuinig met de brandstof omspringt.

In de spotlight Audi R8

21-09-2020 Een auto geboren uit pure racehistorie.

INTRODUCTIE REVOLUTIONAIR MODEL

20-09-2020 MAZDA MX-30

In de spotlight BMW 1-serie 118i M Sport

17-09-2020 Nieuw in voorraad!! Het nieuwste model BMW 1-serie

AutoZeelandtest van de Land Rover Defender 110 P400 S

10-09-2020 “Er zit toekomst in het verleden!”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid