AutoZeelandrij-indruk van de Mazda MX-30

E- Zoom Zoom

Tekst + foto’s: Rob Strating

In september verschijnt de allereerste 100% elektrische Mazda in de showroom.

AutoZeeland kreeg de gelegenheid om een van de vier ingevlogen MX-30’s in Europa een uur aan de tand te voelen.

Een van die vier stond maandag 27 en dinsdag 28 juli jl. op Duits kenteken van de Europese importeur uit Leverkusen, ter beschikking bij Tramper in Goes voor potentiële klanten en voor dus ook voor mij en die gelegenheid liet ik natuurlijk niet aan me voorbijgaan!
Daar staat een iets verbouwde CX-30, maar zeker niet minder mooie Mazda MX-30, in dit geval met drie kleurschakeringen. Mazda heeft ervoor gekozen hem er niet-elektrisch uit te laten zien en om eerlijk, te zijn vind ik dat een geweldig voordeel!

De tijden veranderen
Rond tien jaar geleden concentreerde Mazda zich uitsluitend op CO²-arme SkyActive motoren en in de laatste jaren heeft dat tot een ongelooflijk succes geleid, zoals de SkyActive-X motor. Om echter te voldoen aan de strenge eisen, kan Mazda niet om een volledig elektrische auto heen en met de nieuwe MX-30 doen ze dat vol overgave.
Om de onderhuidse E-krachtbron duurzaam te onderstrepen, is het interieur ook voorzien van 20% verantwoorde materialen: er is niet alleen kurk gebruikt, veganistisch leer, maar ook kuststofsoorten van gebruikte PET-flessen.
Plaats is er genoeg in de 4,40 m lange, 1,80 m brede en 1,57 hoge vijfdeurs, ook achterin. Weliswaar hebben de passagiers daar wat minder zicht rondom vanwege de kleien ramen, maar instappen is dankzij wijd openslaande portieren geen enkel probleem. De achterste gaan tegendraads open, omdat er geen middenstijl tussen staat. Wat betreft de kofferruimte: die is net zo groot als bij de CX-30 en biedt 430 tot 1406 liter. De tildrempel is daarbij aangenaam laag.

Wankelmotor voor nog meer actieradius
Een blik onder de motorkap laat een elektromotor zien met daarnaast nog een heleboel ruimte. Die is gereserveerd voor een range-extender. Dat is een benzinemotor die de accu’s oplaadt, in dit geval een Wankelmotor. Die is compact en Mazda heeft het oorspronkelijke Duitse ontwerp in de afgelopen vijf decennia verbeterd en verder ontwikkeld.
De watergekoelde Panasonic - accu’s van 35,5 kWh voeden een 107 kWh = 145 pk/271 Nm elektromotor die een actieradius laat zien van 200 kilometer.
Dat is weliswaar niet zoveel, maar voor stadsgebruik is dat ruim voldoende. Bovendien regenereert hij gemakkelijk bij gas inhouden en remmen, geholpen door extra peddels aan het stuur die dat proces versterken. 

Bliksemsnelle ingrepen
Omdat de MX-30 vrijwel elk uur is ingepland, krijgt verkoopadviseur Alex Vermare het niet voor elkaar hem volledig opgeladen mee te geven. Dat is ook niet erg, want dat triggert de berijder om stroom te regenereren.
Ik krijg hem mee met 75 kilometer actieradius en door slim te rijden, bouw ik die op tot 83 kilometer. Hij voelt aan als een crossover met automaat. Bij het accelereren lijkt het alsof er een kleine benzinemotor aan het werk is. Het kunstmatige geluid wordt via een Soundactuator geproduceerd, maar het is niet hinderlijk. Bij de productiemodellen kan je dat ook uitschakelen.
Hij accelereert in 9,7 seconden naar de honderd en heeft een dijk van een wegligging. Dat is te danken aan het lage zwaartepunt door het accupakket én aan de ideale gewichtsverdeling van 50-50%. Verder is hij verreweg comfortabel geveerd.
Bovendien wordt de dynamiek nog versterkt door de ‘Electric G-Vectoring Control Plus’, een systeem dat het koppel aanpast aan het rijgedrag van de bestuurder.
Aan het begin van de bocht wordt het koppel gereduceerd, waardoor de voorwielen meer wieldruk krijgen. Kom je de bocht uit, wordt het koppel wat verhoogd, om de Mazda te stabiliseren.

Opladen
Aan de Wallbox thuis duurt het opladen 9 uur, aan de snellader onderweg is hij na 40 Minuten 80% opgeladen.

Prijzen

Er zijn twee uitvoeringen:

  • First Edtion € 33.999,-
  • Luxury € 38.999,-

Conclusie
Daar staat een mooie, goed afgewerkte 100% elektrische Mazda met overtuigende rijeigenschappen. Voor wie 2oo km actieradius te weinig is, komt er over een goed half jaar een uitvoering met een range-extender bij.

De MX-30 is al bij de dealer te bestellen….

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz GLB 250 4Matic

03-08-2020 “Ruimtewonder”

AutoZeelandrij-indruk van de Mazda MX-30

31-07-2020 E- Zoom Zoom

AutoZeelandtest van de Fiat 500 Hybrid

20-07-2020 “Il nuovo cucciolo”

Van Mossel Autoschadeteam Baarends restaureert ook rijdend erfgoed

16-07-2020 Van Mossel Autoschadeteam Baarends is een gerenommeerd autoschadebedrijf...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid