AutoZeelandtest van de Fiat 500 Hybrid

“Il nuovo cucciolo”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Fiats knuffelbolletje is fors vernieuwd. De Twinair tweecilinder werd door een driepitter vervangen en hij wordt nu ook elektrisch ondersteund.

Fiat verraste de wereld in juli 2007 met de 500. Een kleine auto met heel veel retrokenmerken. De Amerikaanse designer Frank Stephenson had hem ontworpen,  evenals de Alfa MiTo. In zijn BMW tijd was hij daarvóór verantwoordelijk voor de nieuwe Mini. Net als de Mini is de 500 onmiddellijk herkenbaar, omdat hij zoveel typerende details deelt met het oorspronkelijke ontwerp.
Bijzonder knap gedaan van deze kunstenaar!
Het model is in die dertien jaar niet écht veranderd, er zijn wat aanpassingen gedaan om hem up-to-date te houden, zeker wat het dashboard en het infotainment betreft.
Het zal echter niemand verbazen dat vooral vrouwen het knuffelbolletje in hun armen sluiten en vaak krijgen ze complimenten voor hun keuze. In de basis kent hij allerlei geinige uitvoeringen, waaronder een cabrio-limousine, waarbij het dakje tot aan het kofferdeksel open kan. Een cabrio-limousine is een versie waarbij de zijruiten met ramwerk overeind blijven staan, om het zelfdragende karakter van het koetswerk te garanderen.
Fiat heeft in de loop der jaren allerlei motoren in het 500-tje gelegd, waaronder het ‘snaterende’ tweecilindertje dat qua geluid deed denken aan de oorspronkelijke Cinquecento die in 1957 werd gepresenteerd met een luchtgekoelde tweecilinder achterin.
Inmiddels is die vervangen door een nieuw ontwikkelde 999 cc driecilinder met 70 pk zonder turbo en in deze testauto wordt die via mild-hybridtechniek elektrisch ondersteund.
Op de fotoshoot van Gianni zie je het oorspronkelijke 500-tje van Jean-Paul Vermeulen op de achtergrond.

Auto Vermeulen is al jaren dé Fiatdealer in Zeeland en de passie voor het merk van Jean-Paul is werkelijk aanstekelijk…!

Retrolook
‘Il nuovo cucciolo’ – het nieuwe knuffelbolletje ziet er nog steeds uit om op te eten en  het lijkt wel of hij zich ook zo presenteert. Ik herinner me de Autosalon van Genève in 2008. Op de Fiatstand stond een reusachtige 500 van kunststof waar de échte auto’s door de wielkasten in en uit het enorme model reden. Wat een sensatie!

Als je hem in zijn grote ogen kijkt, smelt je een beetje. Bij deze uitvoering zijn de spiegelkappen verchroomd en is hij voorzien van spannende lichtmetalen wielen.
Het woord ‘hybrid’ is overal aangebracht. Ten opzichte van de eerste 500-ers in 2007 zijn de bumpers en de achterlichten aangepast. Bovendien heeft de led-techniek zijn intrede gedaan, zowel bij de hoofd-als de dagrijverlichting.
De schitterende lichtmetalen wielen passen naadloos bij zijn bijzondere charisma.
Overigens is de 500 na 13 jaar populairder dan ooit, want in 2019 werden er in Nederland nog bijna 200.000 exemplaren van verkocht!

Milde hybride
Het systeem werkt via een riemen startgenerator. Een kantelende spanrol verleent een optimaal transport van kracht naar de krukas, maar helpt ook energie op te slaan bij het regeneratieproces. Je start met de gewone accu en met name door gas in te houden en te remmen, wordt de daardoor verkregen energie opgeslagen in een tweede  12 Volts-lithiumaccu. Het E-aggregaat van 3,6 kW - dat overeen komt met 4,9 pk - zit aan de zijkant van de motor en neemt niet veel plaats in. Op het display op het instrumentenpaneel is dat regeneratieproces heel eenvoudig te volgen.
Tijdens de testrit heb ik in eerste instantie op bochtige weggetjes in de Poel elektriciteit verzameld, vervolgens kreeg ik op de snelweg met 100 km/h een duwtje in de rug, wat leidde tot een gunstig test-brandstofverbruik, nl. 4,1 liter/100 km. De standaard zesde versnelling helpt natuurlijk om het toerental laag te houden.
Het verdient bovendien aanbeveling vlak voor een rood verkeerslicht rond de 30 km/h van het gas af te gaan. Hij krijgt dan een soort zeilfunctie en de benzinemotor schakelt vanzelf uit. Zodra hij stilstaat, schakelt hij in de start/stopmodus. Als het licht toch groen wordt en je rijdt nog, geeft hij op het display aan welke versnelling je moet kiezen en als je de koppeling intrapt, gaat de rit zonder vertragingen gewoon verder.
De driepitter heeft twee karakterkanten. Ten eerste: wil je vlot onderweg zijn, moet je lekker in de toeren klimmen: zijn koppel ligt bij 3500 toeren/min.
Ten tweede: Hij  is echter ook in staat om 45 km/h in zijn vijfde en 60 km/h in zijn zesde versnelling te cruisen.
Die ongelooflijke souplesse heeft hij te danken aan twee dingen: de hoge compressie en zijn lange slag: (boring x slag = 70 x 86,5 mm). Hij is bovendien stil en bewijst zich mede daardoor als een aangename krachtbron.
De dikke schakelpook staat fier en op de juiste plaats hoog op de middenconsole. Hij schakelt als in Italiaanse boter uit de Alpen.

Launch edition
De eerste Hybrids worden geleverd met fraaie duurzame stoelen van de zogenaamde merk Sequel. Dat bedrijf haalt afvalplastic uit zee en maakt er nieuwe materialen van, zoals deze stoelen. Ze zitten werkelijk heel aangenaam en bieden voldoende steun.
De zit achter het stuur is in al die dertien jaar niet veranderd, het stuur is bijvoorbeeld alleen in de hoogte verstelbaar. Typisch Italiaans voor mensen met korte benen en lange armen.
Voor je neus een grote klok die een stuk overzichtelijker is dan de eerste versie van 2007. Het touchscreen is prima te bedienen.

Technische gegevens

Carrosserie:

Vierpersoons limousine. Lx b x h = 3,57 x 1,63 x 1,49 meter

Wielbasis: 2,30 m Leeggewicht: 1055 kg

Banden: 195/45 R16

Motor:

999 cc viercilinder, 70 pk/92 Nm

Voorwielaandriving, 6 versnellingen

Prestaties:

0 – 100 km/h: 13,8 seconden

Topsnelheid: 167 km/h

Verbruik: 4,1 liter/100 km

Conclusie
De aantrekkelijke 500 heeft er met deze Hybrid een belangrijk broertje bijgekregen. De benzine-en de elektromotor vormen een harmonieus geheel. Als je er goed mee omgaat, is hij lekker zuinig, heeft weinig uitstoot en rijdt hij geweldig.
Hij staat vanaf € 14.250,- in de boeken en private lease kost slechts € 209,- per maand.

500e
In oktober 2020 wordt zijn volledig elektrische broer geïntroduceerd. Hij heet La Prima en is al te bestellen als Berlina en Cabrio. Hij heeft in de stad een actieradius van 400 kilometer! Ik wacht met spanning af!

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz GLB 250 4Matic

03-08-2020 “Ruimtewonder”

AutoZeelandrij-indruk van de Mazda MX-30

31-07-2020 E- Zoom Zoom

AutoZeelandtest van de Fiat 500 Hybrid

20-07-2020 “Il nuovo cucciolo”

Van Mossel Autoschadeteam Baarends restaureert ook rijdend erfgoed

16-07-2020 Van Mossel Autoschadeteam Baarends is een gerenommeerd autoschadebedrijf...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid