AutoZeelandtest van de Volkswagen T-Roc Cabriolet R-Line

Trendsurfer of Fashion Victim?



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

SUV’s zijn booming en de T-Roc is eigenlijk een trendy manier om een Volkswagen Golf te rijden. Nu is hij er ook in een cabrioversie en hij heeft de taak om zowel de Golf Cabrio als de Beetle Cabrio te vervangen.

Range Rover heeft een aantal jaren geleden een poging gewaagd om van zijn Evoque een cabrioletversie te leveren, maar kennelijk zag men daar geen brood meer in. Volkswagen schrapte de open air uitvoeringen van de Golf en de Beetle en voorzag vervolgens de T-Roc crossover van een stoffen kap.
Verkoopadviseur Ronan Oostdijk van Auto Poppe in Goes zorgde ervoor dat ik op een zomerse dag in juni alle geneugten van dakloos rijden kon gaan uittesten.

Hip
Bij deze zwarte uitvoering komen zijn hippe lijnen niet zo goed tot zijn recht, maar ze zijn er wel!  Kijk maar naar de foto die Gianni nam van de witte uitvoering op de Brusselse salon in januari dit jaar.
Vooral de flanken zijn spannend. De uitgeklopte spatschermen met de typische kunststof wieluitsparingen. Hij staat potent op zijn benen: 225/40 R19!
De forse heuppartij komt het best tot zijn recht bij de foto’s schuin van achter en met gesloten kap is die pose juist zijn chocoladezijde.
Met de kap dicht is het daarom net een coupé en daarmee heeft deze T-Roc twee verschillende gezichten.
Een ander opvallend detail zijn de hexagonale clignoteurs aan de voorzijde die tevens de dagrijverlichting vormen.
Verreweg de meeste cabrio’s zijn laag, maar de T-Roc is van oorsprong een SUV en dat merk je aan alles: daardoor stapt hij gemakkelijk in en is er achterin gewoon plaats voor twee volwassenen.
Even nog zijn maten: l x b x h = 4,38 x 1,81 x 1,58 m.

Oben ohne
De kap weegt samen met de aandrijving 53 kilogram. In negen seconden gaat hij open en het sluiten duurt twee seconden langer. Als het plotseling zou gaan regenen, kan het sluitingsproces ook nog plaatsvinden onder het rijden bij maximaal 30 km/h. De kap ligt mooi vlak in de ruimte boven de kofferruimte die trouwens plaats biedt aan 280 liter. Niet zoveel, maar wellicht net voldoende. De achterzittingen kunnen trouwens worden omgeklapt en dan ontstaat een ‘laadruimte’ van 1563 liter.
Aan de veiligheid heeft men ook gedacht, want bij calamiteiten dient niet alleen de voorruitconstructie als rollbar, maar tevens komen er in een fractie van seconden twee metalen rolbeugels tevoorschijn achter de hoofdsteunen.
Tijdens de testrit noteerde ik bijna 30°, dat betekende letterlijk de wind door je haren. Wil je dat niet, sluit je de ramen en plaats je het windschot achter de voorstoelen. Mede door de hoge taillelijn zit je dan vrijwel uit de wind.
A propos die hoge taillelijn: achteloos je arm op het portier leggen is er niet bij…
De afwerking is solide en ik kan hem niet betrappen op piepjes en kraakjes, al lijken de gebruikte materialen op het dashboard op die van de Golf II. De stoelen zitten voorts uitstekend en bieden voldoende steun. In deze uitvoering bestaat alles wat contact heeft met het lichaam uit leer, de middenarmsteun en de hoofdsteunen zijn ‘leather-look’.

Vlot
Onder de motorkap huist de 1,5 liter turbo-benzinemotor van het Volkswagenconcern die 150 pk levert en een koppel heeft van 250 Nm over een groot toerenbereik: 1500-3500 toeren/min. Hij is ook uitgerust met cilinderuitschakeling. Bij minimale belasting schakelt de motor twee cilinders uit. Dat wordt ook op het display aangegeven. Mede daardoor is een verbruik van 5,6 liter/100 km mogelijk.
De testauto is bovendien uitgerust met de DSG-automaat, een 7-traps dubbele koppelingsautomaat.
Ondanks zijn relatief hoge gewicht van 1540 kilo, kan je vlot met hem onderweg zijn. Hij heeft slechts 9,7 seconden nodig om naar de honderd te flitsen en bij onze oosterburen is een top van 205 km/h heel goed mogelijk.
De besturing is perfect en wanneer je zo rond de 100 km/h rijdt, is het leven één groot feest. Hij is best comfortabel, alleen felle dwarsnaden worden aan de inzittenden doorgegeven, hetgeen ook is terug te voeren op de grote wielen en het 15 mm verlaagd sportonderstel.
Dat de constructeurs van Volkswagen weten hoe je de carrosserie stijf moet maken, hebben ze in de loop der jaren wel geleerd: hij tordeert absoluut niet.
Je hoeft met deze T-Roc niet persé van wegen gebruik te maken. Als je zin hebt, kan je met gemak een bospad nemen, want dankzij zijn bodemvrijheid van 160 mm, kom je écht niet één-twee-drie vast te zitten.
Met gesloten kap is het windgeruis miniem en dat typeert zijn kwalitatieve afkomst!

Er zijn twee motoren leverbaar in de Style-uitvoering: een 1.0 TSI driecilinder met 115 pk/200 Nm en de geteste 1,5 liter met 150 pk/250 Nm. De laatste motor is uitsluitend aan de R-Line verbonden.
U begrijpt natuurlijk wel dat ook deze T-Roc Cabrio volgestopt zit met veilige assistentsystemen…

Conclusie
De T-Roc ontpopt zich als een rijdend feestje. Mooi als coupé, vertederend als cabrio. Ik ben er ook van overtuigd dat je middenin de winter nog open kunt rijden met de voorhanden zijnde aanpassingen. Het is een verslavend lekkere cabrio die ongetwijfeld veel liefhebbende klanten gaat vinden!

Instapprijs: € 36.600,-, die van de geteste R-Line: € 44.700,-

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz GLB 250 4Matic

03-08-2020 “Ruimtewonder”

AutoZeelandrij-indruk van de Mazda MX-30

31-07-2020 E- Zoom Zoom

AutoZeelandtest van de Fiat 500 Hybrid

20-07-2020 “Il nuovo cucciolo”

Van Mossel Autoschadeteam Baarends restaureert ook rijdend erfgoed

16-07-2020 Van Mossel Autoschadeteam Baarends is een gerenommeerd autoschadebedrijf...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid