AutoZeelandtest van de Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150 pk DSG ‘Style’

De Golf is 46 jaar.



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Inmiddels is de compacte middenklasse naar hem genoemd: de Golfklasse. Hij heeft in al die decennia een vaste plaats veroverd en wordt wel eens de maatstaf genoemd. Is de Golf 8 weer zo goed?

Thuis in Zeeland
Als je over de A58 rijdt en de mooie gebouwen van CarVillage bekijkt, zie je op het gebouw van Auto Poppe staan: ‘Thuis in Zeeland.’ Met vestigingen in Goes, Vlissingen, Terneuzen en Oostburg is Auto Poppe een belangrijke speler in het Zeeuwse. Sinds vorig jaar vertegenwoordigen ze de vijf grote merken van het Volkswagenconcern: Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, Audi, Seat en Škoda. Bovendien heeft Auto Poppe zijn eigen schadebedrijf ASP.

Golf blijft Golf
Bij Auto Poppe stond de allereerste Golf in 1974 ook al in de showroom.
De Golf 1 verving de bejaarde kever en dat werd hoog tijd. Hij was door de Italiaanse meesterdesigner Giorgetto Giugiaro getekend en sloeg in als een bom. Hij werd van meet af een verkooprunner.
Wat ik zo knap vind van de huidige VW designers is, dat de nieuwe Golf er weer uitziet als een Golf.
Volkswagen zegt zelf: “We hebben aan de buitenkant gekozen voor evolutie in plaats van revolutie. Aan de buitenkant zijn de afmetingen marginaal gewijzigd, maar de lagere daklijn belooft meer dynamiek.” 

  • L x b x h = 4,30 m (+ 2,6 cm) x 1,79 m (- 0,1 cm) x 1,49 (- 3,6 cm)
    Wielbasis 2,62 m (+1,6 cm) Kofferruimte: 381-1237 liter.

Hij heeft een opvallend front gekregen met fors spoilerwerk en vastberaden led-koplampen. Dankzij de ledtechniek kunnen de koplampen alsmaar smaller worden.
Hij lijkt breder dan zijn voorganger, maar schijn bedriegt: de chroomstrip in de grille loopt door in de vloeiende koplampen. Is het u opgevallen dat het logo veranderd is? De V en de W zijn een beetje uitgekleed en eenvoudiger gestileerd.
Voorts heeft hij scherpere lijnen gekregen die op de motorkap beginnen.
De schouderlijn is nóg geprononceerder geworden en natuurlijk is daar de dikke C-stijl die ook de Golf 1 al sierde.
Aan de achterzijde natuurlijk ook led-verlchting en bij veel typen een chromen diffuser met dubbele uitlaten.
Spannende kleuren en dito lichtmetalen wielen maken het geheel af.

Revolutie
Meteen bij het instappen zie je het al: het digitale dashboard. Voor je neus een analoog geprojecteerde digitale snelheidsmeter en toerenteller. Daarnaast een geïntegreerd scherm dat standaard 8,25 inch meet, optioneel te vergroten tot 10 inch.
Over de leesbaar – en helderheid van beide schermen niets dan lof, evenals het head-up display dat niet op een schermpje, maar in de voorruit wordt geprojecteerd.
Het scherm laat blokjes zien die net als een smartphone bediend kunnen worden en het kaarten van het navigatiemenu laten zich sneller bedienen door stembevelen te geven. Op het scherm  maak ik gebruik van een bewegingssensor, waarbij je niet eens het scherm hoeft aan te raken.
Doe je het te vlug, of ben je met je vinger niet dichtbij genoeg, gebeurt er niets en blijft alles zoals het was.
Het scherm kan je ook met swipen en aanraken bedienen, zoals het instellen van de temperatuur, of de activering van de stoelverwarming. Ook het schuifdak open en sluit je niet meer met een gewone knop, maar via swipen. De verlichting wordt niet meer met een draaiknop of hendel ingeschakeld, maar door een knop aan te raken.
Deze manier van bedienen gaat mij iets te ver, want je moet altijd kijken om te zien welke knop je moet aanraken. Wat was er mis met een op de tast vindbare draaiknop? 

Dit nieuwe systeem vergt een grondige voorstudie, want onderweg experimenteren is net zo gevaarlijk als appen achter het stuur.

Stembevelen
“Hallo Volkswagen, mijn passagier heeft het koud!” “Oké, ik verhoog de passagierszijde met twee graden,” antwoordt de Golf. “Hallo Volkswagen, ik heb honger!” Antwoord: “Over drie kilometer ziet u aan uw rechterzijde een wegrestaurant, smakelijk eten!”

Verbonden dankzij Car2X
Via ‘we connect’ is de Golf met het internet verbonden. Als je pech hebt, kan je via het systeem hulp inroepen, zelfs bij een lekke band. Je kunt je smartphone als autosleutel gebruiken. Via Car2X zijn alle Golfeigenaren in de toekomst met elkaar verbonden en kunnen ze elkaar, overigens anoniem, waarschuwen voor ongelukken of wegwerkzaamheden.

Alles in orde
Het is knap dat de bedenkers van de Golf zoveel ruimte hebben weten te creëren, zowel voor- als achterin. De stoelen zitten uitstekend en bieden prima steun. Optioneel is zelfs een massagefunctie leverbaar. De gebruikte materialen zijn hoogwaardig en je waant je eigenlijk in een auto van een hoger segment. 

Mild hybrid
De testauto beschikt over een 1,5 liter turbo-viercilinder die omwille van de efficiëntie  cilinderuitschakeling én een 48 volt mild hybridsysteem combineert. Dat bestaat uit een geriemde startgenerator die middels een recuperatieproces de teruggewonnen energie opslaat in een Lithium-ionenaccu die zich onder de passagiersstoel bevindt.
De elektrische duw in de rug komt op het moment dat  je wegrijdt en de turbo nog niet optimaal actief is. Daardoor bestaat er geen turbogat, zoals bij vele andere ‘geblazen’ motoren.
Het temperament van de krachtbron met die milde elektrische hulp is indrukwekkend.

Ik zet even wat waarden op een rijtje:

  • Acceleratie 0-100 km/h: 8 seconden
  • Topsnelheid: 224 km/h
  • Tussensprint 60-100 km/h: 4,3 seconden
  • Tussensprint: 80-120 m/h: 5,7 seconden

Daarbij springt hij in verhouding zuinig met de brandstof om:
Verbruik liter/100 km:
Stad: 5,9 liter
Tweebaanswegen: 3,9 liter
Gemiddeld testverbruik: 4,6 liter
Op de wegligging valt niets aan te merken, hij stuurt strak en is in snel genomen bochten vrijwel neutraal.
Ook het comfort staat op een hoog peil en daarmee is de nieuwe Golf een fijne reiswagen. 

Conclusie
De Golf 8 overtreft zichzelf weer. Niet voor niets wordt hij als de maatstaf gezien. Hij heeft alles in zich om weer een bestseller te worden. Hij biedt veel plaats, comfort en veel veilige assistentsystemen. De hoge graad van digitalisering zou echter sommige kopers kunnen afschrikken. Vanaf € 25.995,-

AutoZeelandtest van de Volkswagen T-Roc Cabriolet R-Line

02-07-2020 Trendsurfer of Fashion Victim?

AutoZeelandtest van de Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150 pk DSG ‘Style’

24-06-2020 De Golf is 46 jaar.

AutoZeelandtest van de Volvo XC40 T5 Plug-in Hybrid R-Design

17-06-2020 “Viking met sterkstroom”

AutoZeelandtest van de Ford Kuga PHEV ST-Line

04-06-2020 “Passe Partout”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid