AutoZeelandtest van de Volvo XC40 T5 Plug-in Hybrid R-Design

“Viking met sterkstroom”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

Dankzij hybrid-power komt de jongste XC40 van Volvo aan een systeemvermogen van 262 pk. Je kan bovendien heel zuinig met hem onderweg zijn.

De nieuwe Volvo XC40 T5 Plug-in-Hybrid heeft alles in zich wat vandaag-de-dag populair is: een compacte SUV met een schone ‘downsizing’- turbo-benzine- en een elektromotor. Typisch voor Volvo is dat ze al een hele poos duurzame auto’s maken, lang voordat het woord mode werd. Soliditeit en veiligheid worden met hoofdletters geschreven. Bij oldtimerritten is het aantal Volvo’s opvallend en als je veel op de weg zit, kom je maar al te vaak Amazones en Kattenruggen tegen.

Technische gegevens

  • B-motor: 1477 cc, driecilinder, 180 pk/265 Nm
  • E-motor: 60 kW/160 Nm
  • Voorwielaandrijving + 7-traps dubbele koppelingsautomaat
  • Systeemvermogen: 262 pk/425 Nm
  • Accupakket: lithium/ionen 10,7 kWh
  • L x b x h = 4,43 x 1,86 x 1,65 m
  • Wielbasis: 2,70 m
  • Gewicht + laadvermogen: 1812 kg + 478 kg
  • Acceleratie 0-100 km/h: 7,4 seconden
  • Tussenspurt 60-100 km/h: 3,9 seconden, 80-120 km/h: 4,7 seconden
  • Actieradius elektrisch: 50 km
  • Verbruik liter + kWh/100 km: 1,8 +15,9
  • Kofferruimte: 460/1336 liter
  • Prijs vanaf € 47.495,-

Twotone
Hij ziet er flitsend uit, vooral in deze kleurstelling. De twotone staat hem goed. Elk Volvo is onmiddellijk herkenbaar aan zijn bijzondere dagrijverlichting in de vorm van de hamer van Thor. Hij heeft een eigenzinnig design met vouwen in de flanken en de bijzondere C-stijl en de dito achterlichten, waardoor hij zich meteen onderscheidt van de concurrenten.

Hoogwaardig Zweeds
Volvo heeft ook al jaren een compleet team, dat voornamelijk uit vrouwen bestaat, dat het interieur ontwerpt. Mooie materialen overheersen, zowel op het dashboard als op de binnenkant van de portieren. De klokken worden digitaal weergegeven en vrijwel alle functies worden via het grote touchscreen bediend. De leren stoelen zitten uitstekend met voldoende steun, dus lange ritten zijn een genot. Typisch: het Zweedse vlaggetje is in het stiksel meegenaaid. Achterin is er voldoende hoofd - en beenruimte voorhanden, met dank aan de grote wielbasis. Alleen de middelste passagier achterin zal zijn benen wat verder moeten optrekken, omdat het accupakket ruimte nodig heeft.

Pure electric + hybrid
Ik kreeg hem opgeladen mee en had met Gianni afgesproken dat de fotosessie in Axel zou plaatsvinden.
Het display gaf aan dat ik 50 kilometer zuiver elektrisch kon rijden (Pure-modus) en dat klopte als een bus. Zelfs de steile helling van de Westerscheldetunnel aan de Zeeuws-Vlaamse kant was geen probleem en pas op weg naar de fotoshoot kwam de driepitter helpen.
Als je niet teveel gas geeft, hoor je hem er nauwelijks bijkomen. De geluidsisolatie is zó goed, dat hij nooit storend wordt, al hoor je bij hogere toeren in de ‘Powermodus’ wel dat er drie cilinders aan het werk zijn.
Ook al geeft hij aan dat de elektriciteit op is, hij behoudt altijd 4% achter de hand, zodat je te allen tijde een e-duwtje in de rug krijgt. Een ander slim systeem is dat de b-motor gedurende de rit als generator werkt en dus de accu oplaadt tot wel 70%!
Een andere manier van stroom regenereren is gas inhouden, een helling naar beneden rijden en afremmen. De steile tunnelhelling in omgekeerde richting leverde het bewijs.
In onze provincie kan je het regeneratieproces beïnvloeden door niet de hoofdwegen te nemen, maar binnendoor te rijden. Voor elke drempel, voor bochten en tegemoetkomende tractoren moet je afremmen en dat levert stroom op!
Dat verbruik van 1,8 liter/ 100 km is normaal misschien niet haalbaar, maar hoe vaker je hem aan de laadpaal legt, plus de zonet beschreven rijwijze, levert absoluut een enorme besparing op.
Al is deze XC40 220 kilogram zwaarder dan zijn zuivere benzinebroer, de combinatie van de b- en de e-motor maskeert dat gewicht juist en zorgt voor een enorme souplesse.
Tijdens mijn uitgebreide testrit moest ik een paar maal keren en dan viel me op dat hij wel een erg grote draaicirkel heeft: 11,8 meter!

Comfort + veiligheid
Niet alleen de mooie stoelen zorgen voor comfortabel reizen, het onderstel heeft voor bijna alle wegtypes dezelfde eigenschap. Slechte wegen, felle dwarsnaden, en onafgewerkte putdeksels filtert hij keurig weg en het is een zaligheid om met deze auto onderweg te zijn.
Hij bezit vervolgens een omvangrijk aanbod van multimedia-, comfort- en assistentsystemen. Briljant is natuurlijk de armada aan veiligheidssystemen waarmee Volvo in de afgelopen 60 jaar furore heeft gemaakt. Volvo claimt dat misschien nu al er geen dodelijke slachtoffers bij calamiteiten in een Volvo te betreuren zijn.

Alle XC40 T vijven
Hij is leverbaar in vier uitrustingsniveaus. De Momentum vormt de basisversie die ook al vrij riant is uitgerust met o.a. een automatisch noodremsysteem met voetgangersherkenning, klimaatcontrole, 17 inch lichtmetalen wielen en een 9 inch touchscreen. De Momentum Pro voegt daar nog eens grotere wielen, navigatie met levenslange kaartupdates, Apple CarPlay en een elektrisch bedienbare achterklep aan toe. Daarnaast de sportieve, geteste R-Design met een andere grille en aangepaste interieurbekleding. Tot slot de luxe Inscription met houtafwerking, chroomkleurige details en veel leer.

Conclusie
Volvo heeft met deze T5 Plug-in-Hybrid een mooie compacte SUV op de weg gezet, waarmee je comfortabel onderweg bent. Je kunt ongelooflijk zuinig rijden, maar daar moet je je best voor doen. Ik heb geen laadpaal thuis, maar ik heb hem in 6 uur, gewoon aan de huis-tuin-en keukenstekker volledig opgeladen.

AutoZeelandtest van de Volkswagen ID3 Plus 1ST

27-10-2020 “Elektrische revolutie”

Thieu van Dorst levert eerste elektrische MAN eTGE aan Zeeuwse bibliotheek

19-10-2020 De Zeeuwse bibliotheek zorgt voor het transport van de boeken tussen de...

Nieuwe Suzuki Across

14-10-2020 Een robuuste, ruime en sportieve SUV. Met geavanceerd Plug-in Hybride...

Publiekspresentatie van de nieuwe Škoda Enyaq iV bij Auto Poppe

12-10-2020 Recharge Life”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid