AutoZeelandtest van de Ford Kuga PHEV ST-Line

“Passe Partout”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

De nieuwe Kuga is in zijn derde oplage een bijzondere auto: niet alleen is hij leverbaar als Plug-in-Hybrid, maar hij vervangt ook de C-Max-serie. Een verrassende SUV met vele kwaliteiten.

In de afgelopen tijd is er veel gebeurd op provinciaal Ford-gebied: Alle vier de vestigingen van Ford Van Putten werden overgenomen door Van Mossel en in dit kader heb ik de nieuwe vestigingsdirecteur in Goes, Erwin Logger, geïnterviewd.
Aansluitend vindt u de informatie.
Ik haalde de mooie rode Kuga dus op bij Van Mossel Ford in Goes.

Kugahistorie
Ford brengt zijn populaire SUV voor de derde keer uit. De eerste generatie vierde zijn geboorte op de Autosalon in Genève in 2008. Hij baseerde toentertijd op de Focus en werd in de fabriek in Saarlouis gebouwd. De tweede generatie kwam in 2013 en werd samen met zijn Amerikaanse broer, de Escape ontwikkeld.
In 2020 is het allemaal wat minder gecompliceerd, want alle modellen zijn wereldwijd praktisch hetzelfde, ze hebben alleen een andere naam. De Escape wordt voor de USA in Louisville, Kentucky gebouwd en de Chinese uitvoering heet Chonqing. Onze Kuga loopt in het Spaanse Valencia van de band.
De nieuwe Kuga is op een volledig nieuw platform ontwikkeld. Dat betekent dat er nu ook ruimte is voor elektrificatie. Hij staat op het nieuwe C2 platform en is verkrijgbaar met verbrandingsmotoren, als mild-hybrid, als normale hybride en nu dus ook als plug-in-hybride. In Nederland met zijn aparte fiscusbeleid zijn alleen de verbrandingsmotoren én de plug-in-hybridevariant te verkrijgen. 

Aangenaam design
Sinds de invoering van het Ford-familiegezicht met de grille die veel op een Aston Martin lijkt, hebben de designers uit Keulen een markant front gevonden dat onmiddellijk herkenbaar is. Die trend was al bij de facelift van zijn voorganger ingezet, maar bij de nieuwste versie komt die neus helemaal tot zijn recht.
Net als bij zijn kleine broer, de Puma, is het design een stuk dynamischer geworden.
Wég zijn de gladde vlakken en de scherpe kanten, een hartelijk welkom aan de ronde welvingen. De ST-Line, de sportieve variant dus, onderscheidt zich op allerlei gebied van de andere broers: de 18 inch lichtmetalen wielen/ Rock Metallic (225/60 R18) de achterbumper met diffuser en de dubbele uitlaat, de afwerking van de portierramen in zwart, de zwarte dakreling, de sportieve zijskirts, de ledmistlampen met bochtverlichting, de ST-line grille en hij is 10 mm verlaagd.
Lengte, breedte en wielbasis groeiden wat ten opzichte van zijn voorganger en de maten bedragen nu: l x b x h = 4,62 x 1,88 x 1,68 m, waarbij de dakhoogte iets werd verlaagd. De wielbasis van 2,71 m levert achterin een zalige ruimte op. Ondanks de groei, weegt deze nieuwe kanjer 90 kilo minder in de basis en dat is mooi meegenomen. Bijzonder is en blijft zijn verwarmde voorruit, een dankbare optie die het ijskrabben in de winter overbodig maakt.

Ruimte
De Kuga verrast door een uitstekend ruimteaanbod. De stoelen voor zitten prima en bieden goede steun, achterin hebben hoofd en benen geen enkele reden tot klagen, temeer daar de achterbank over een lengte van 14 cm te verstellen is.
Dat daardoor de kofferruimte variabel is, is logisch: 475- 645, maximaal 1534 liter en is daarmee duidelijk gegroeid. Bij deze uitvoering was de grote vijfde deur elektrisch te bedienen, super handig!

Cockpit
Het dashboard lijkt in grote lijnen op dat van de Focus,. de ergonomie is in grote lijnen keurig in orde.
Het instrumentenpaneel daarentegen, of eigenlijk de 12,3 inch grote digitale variant daarvan, is wat deze plug-in-hybrideversie betreft natuurlijk duidelijk anders. Ik krijg continu informatie over het verbruik, de actieradius, de inzet van de elektro- en de verbrandingsmotor, het regeneratieproces bij gas inhouden en remmen etc.
Erg handig is bij deze uitvoering de head-up display, een kleinood dat ik geweldig waardeer en waardoor je je aandacht op de weg kunt houden.
Op de middenconsole staat het centrale display voor het infotainment etc. Het lijkt wel of men dat touchscreen vergeten is en het vervolgens maar op het dashboard heeft gezet. Het verstoort daardoor een beetje de harmonie, bovendien oogt het een beetje achterhaald met zijn dikke zwarte randen.
De achteruitrijcamera functioneert echter uitstekend.
De gebruikte materialen zijn hoogwaardig, zowel op het dashboard als op de portieren, hetgeen de mensen achterin niet volledig kunnen beamen, want daar zijn veel meer harde kunststoffen verwerkt.

Plug-in-hybrid
Hybride betekent dat er naast de verbrandingsmotor ook een elektromotor aan het werk is. De benzinemotor is van het Atkinson-principe en heeft een lange slag. Dat houdt direct in dat hij over een ongekende souplesse beschikt. Hij heeft geen turbo, dus onderin de toerenkelder zit er weinig leven in, ware het niet dat de elektromotor de taak van de turbo overneemt en hem bij weinig toeren een duwtje in de rug geeft. De beide motoren zijn gekoppeld aan een Continu Variabele Transmissie, een CVT-automaat. Om nu alle voordelen uit die drie-eenheid te halen, moet je ten eerste nooit vol gas geven, want dan gaat de benzinemotor ‘loeien’.
Rijden met de Kuga PHEV vergt een nieuwe rijstijl, waardoor je stil en ongelooflijk zuinig onderweg bent. Het cruisen met deze auto is een ware beleving, maar eist een ander soort rijgedrag dan wat u daarvoor gewend was.

Wat technische gegevens:
Benzinemotor: 2,5 liter viercilinder met 152 pk
Elektromotor: 97 kWh
Systeemvermogen: 225 pk
Accucapaciteit: 14,4 kWh
Acceleratie 0-100 km/h: 9 seconden
Zuiver elektrisch rijden: 56 km
Gemiddeld verbruik: 1,4 liter/100 km
CO2 uitstoot: 32 g/km
Gewicht: 1844 kilogram

De Kuga PHEV weet die extra kilo’s aardig te verstoppen, want de 10% grotere stijfheid van de carrosserie, de laag ingebouwde batterijen en het brede spoor zorgen voor een veilig en stabiel weggedrag. Dat deze ST-uitvoering wat minder comfortabel is dan zijn andere varianten heeft te maken met de grote wielen, aan het sportonderstel etc. Wil je echter nóg comfortabeler onderweg zijn, is de Titanium of de First Edition een goed alternatief.
Het benzineverbruik is van een paar dingen afhankelijk: veel stadsritten, veel remmen en veel  laadbeurten.
Rijd je dus veel in de stad, moet je veel inhouden en remmen, dat bevordert dat het regeneratieproces en dat scheelt in het verbruik.
Wanneer hij helemaal opgeladen is, kan je er zo’n goede 50 kilometer zuiver elektrisch rijden en dat is voor een aantal mensen die niet zo ver van hun werk wonen een prima optie.
Dat opladen via een wallbox thuis of op het werk (3,6 kW) duurt slechts 3,7 uur.

Conclusie
Ford heeft een grote, dynamische en comfortabele SUV op de weg gezet die vlot rijdt, heel veel binnenruimte biedt dankzij een variabele achterzitting.
De drie-eenheid van de benzinemotor, de CVT-automaat en de elektromotor zorgen voor een ongelooflijk zuinig resultaat. De vanafprijs komt op €  33.325,-

Erik Logger is de nieuwe vestigingsdirecteur bij Van Mossel Ford in Goes.
We hadden het al gemeld dat de vier Ford-vestigingen van Van Putten in Terneuzen, Hulst, Goes en Vlissingen zijn overgenomen door de Van Mosselgroep.
Erwin komt van oorsprong uit de keukenbranche, maar auto’s zijn altijd zijn grote passie geweest.
In 2015 kwam hij als verkoopadviseur bij BMW Zwartepoorte werken en een jaar later bij Auto Ventura, toen nog dealer voor Land Rover en Jaguar.
In januari dit jaar maakte hij de overstap naar Van Mossel OPC, de Opeldealer in Goes en drie maanden later volgde zijn aanstelling bij Van Mossel Ford.

Erwin Logger: “Ik ben er trots op directeur te mogen zijn in dit mooie, moderne  bedrijf. Het is heel transparant en volkomen energie-neutraal. Het bedrijf heeft een strategische ligging aan de A58 met vlak om de hoek afslag 35A en we zijn aan twee kanten omgeven door water. Op de twee steigers kunnen we onze nieuwe auto’s goed laten zien. 
Jan de Jonge en ik zorgen voor de sales, Gert-Jan van Gelder voor de aftersales.
In het magazijn zwaait Sander Spijkerman de scepter en in de werkplaats zijn vijf technici aan het werk.
Ford is booming en gaat sinds kort dus mee in de vaart der hybride-volkeren.”

Mobiliteitsbedrijf Van Mossel Automotive Groep
Dit bedrijf is met circa 3300 medewerkers in ruim 70 jaar tijd uitgegroeid tot een van de grotere en vooraanstaande automotive bedrijven in Nederland. Het bedrijf telt  bijna 200 vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Luxemburg.
De groep is dealer van merken als Volkswagen, Volkswagen bedrijfsauto’s, Audi, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Ford, Hyundai. Kia, Jaguar, Land Rover, Mercedes-Benz, smart, SEAT, Škoda, Alfa Romeo, Fiat, Abarth, Fiat Professional, Nissan, Dacia, Renault, Mitsubishi en MG. Bij de zevenVan Mossel Occasionvestigingen staat een indrukwekkend aanbod van gebruikte auto’s.
Onderdeel van de Van Mossel Automotive Groep is verder een eigen leasemaatschappij, International Car Lease Holding met een leasevloot van z0’n 89.000 voertuigen.
Van Mossel heeft ook schadehertstelbedrijven, glasservice, klein schadeherstel, financiële diensten, Car Solutions voor carrosseriebouw, belettering en bedrijfswageninrichtingen.

Thieu van Dorst levert eerste elektrische MAN eTGE aan Zeeuwse bibliotheek

19-10-2020 De Zeeuwse bibliotheek zorgt voor het transport van de boeken tussen de...

Nieuwe Suzuki Across

14-10-2020 Een robuuste, ruime en sportieve SUV. Met geavanceerd Plug-in Hybride...

Publiekspresentatie van de nieuwe Škoda Enyaq iV bij Auto Poppe

12-10-2020 Recharge Life”

AutoZeelandtest van de Audi A3 Sportback Business Edition 35 TFSI S-Tronic

08-10-2020 “Pure fascinatie”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid