AutoZeelandtest van de Mitsubishi Space Star 1.2 CVT Instyle

“Goed geland”



Tekst: Rob Strating
Foto’s en film: Gianni Agosti

De kleinste Mitsubishi is optisch attractiever geworden en compleet uitgerust.
Na 1 juli profiteert hij van zijn schone driecilinder en wordt 1000 euro goedkoper!

In Zeeland zijn er drie Mitsubishidealers: Tramper in Goes, Autobedrijf J.W. de Voogd in Vlissingen en Moret in Terneuzen. Directeur Rinze Back van Tramper regelde de witte Space Star als testauto voor mij.

De naam Space Star stamt van een minivan die van 1998 tot 2006 werd geproduceerd, ook nog bij NedCar in het Limburgse Born. De huidige Space Star is eigenlijk de opvolger van de Colt (=hengstveulen) die tussen 1962 en 2012 werd uitgebracht. Toen hij die Colt opvolgde kreeg hij de naam Mirage mee, maar de Franse vliegtuigfabriek tekende protest aan, zodat hij noodgedwongen de oude naam Space Star erfde.
De nieuwe Space Star loopt in de fabriek Laem Chabang in Thailand van de band.

Logo
De firmanaam is een combinatie van twee woorden: mitsu (=drie) en hishi, wat letterlijk waterkastanje in het Japans is, maar wordt ook gebruikt voor ruit.
Als de twee woorden gecombineerd worden, wordt de h van hishi uitgesproken als een b, vandaar Mitsubishi. Het logo met de drie ruiten werd gekozen door oprichter Yataro Iwasaki. Het is een slimme combinatie van het wapen met drie eikenbladeren van de heren van Tosa, Iwasaki’s eerste werkgevers en het eigen embleem van de Iwasaki-familie: drie gestapelde ruiten.
De bedrijfsnaam en het logo vormen het hart van Mitsubishi’s merkidentiteit sinds 1870.

Nieuw familiegezicht
In Duitsland is de Space Star de meest verkochte Mitsubishi die sinds 2013 veel vrienden in de stedelijke gebieden gevonden heeft.
Mitsubishi heeft de laatste decennia wat geworsteld met neuzen. Inmiddels hebben alle broers en zussen van de Space Star het nieuwe familiegezicht met de brede chromen ornamenten, ‘Dynamic Shield’ genaamd met middenop de grille het bijzondere logo van Mitsubishi.
De neus werd ook wat langer, de grille en de koplampen werden gerestyled en de laatste van ledverlichting voorzien. Ook de achterkant werd aangepakt en kreeg een markant gevormde bumperpartij.
Hij groeide in de lengte naar 3,85 meter en is in zijn klasse eigenlijk de grootste.
De nieuwe kleur ‘White Diamond Metallic’ staat hem uitstekend, zeker omdat men bij Tramper hem nog wat uiterlijk accessoires heeft meegegeven, zoals rode biezen, overal skirts en chroom.
Daar staat een aantrekkelijke auto met mooie 15 inch lichtmetalen wielen.

Solide
Het interieur werd ook aangepakt. De bekleding in deze uitvoering is speels en wordt intern synthetisch leder met stoffen afwerking genoemd. De stoelen zitten eigenlijk verrassend goed en geven voldoende steun bij bochtenwerk. Voorin is er flink wat ruimte gecreëerd en je hebt niet het gevoel in een kleine auto te zitten.
Het instrumentenpaneel met grote analoge klokken is prima af te lezen, alleen de temperatuurmeter ontbreekt. De materialen zijn vrijwel allemaal van een harde kunststof gemaakt, maar zien er keurig afgewerkt en solide uit.
Het touchscreen is wat aan de kleine kant, maar is voorzien van een voorbeeldige connectiviteit: Smartphone-Link Display Audio, Apple CarPlay™, een MGN-Navigatiesysteem met Smartphonekoppeling en Android Auto™.

Terug naar het interieur: achterin is de ruimte beperkter en dat is logisch. De kofferruimte biedt standaard 235, met neergeklapte rugleuningen 912 liter. Deze uitvoering heeft bovendien een bagagebox onder de vloer in de kofferbak.

Driecilinders
Er zijn twee driecilinder benzinemotoren verkrijgbaar die het zonder turbo moeten stellen: een 1.0 liter met 71 pk/88 Nm en een 1,2 liter met 80 pk/106 Nm.
Ik ben onderweg geweest met de laatste, gekoppeld aan een traploze CVT-automaat, maar ik heb ook met de vijfversnelling handbak gereden.
De driepitters hebben, gekoppeld aan de handbak, een totaal ander karakter in vergelijking met de CVT-automaat, zeker bij acceleratieoefeningen.
Je hoort wel dat er maar driecilinders aan het werk zijn, maar het geluid blijft binnen de perken. De Continu Variabele Transmissie (CVT) heeft twee standen: een ECO en een Sportstand.
Om nu het brandstofverbruik én de geluidsproductie binnen de perken te houden, is een behoedzaam gebruik van het gaspedaal aan te raden. Het is een beetje wennen, maar na het leerproces is de combinatie eigenlijk best aangenaam. De Sportstand levert sowieso meer toeren op en bij volle acceleratie schreeuwen de drie cilinders om het hardst. Dit is ook een logisch geval van een ontbrekende turbo, want nu bereikt hij zijn maximale koppel pas bij 4000 toeren!
Als je veel in de stad rijdt en op vlakke wegen hier in Zeeland, is de CVT een goede keus, maar in meer geaccidenteerde delen van ons land en voor in het buitenland zou ik voor de vijfbak kiezen.

Even wat cijfertjes:
0-100 km/h: 12,4 seconden
Tussenspurt 60-100 km/h: 7,2 seconden
Tussenspurt 80-120 km/h: 10,1 seconden

De vering en de demping zijn verregaand comfortabel en hij laat zien dat hij niet alleen voor het stadsverkeer is gemaakt. Alleen felle dwarsnaden worden voel-en hoorbaar in het interieur doorgegeven.
Bij 100 km/h noteerde ik een geluidsniveau van 69 decibel en dat is zeker ook te danken aan weinig windgeruis.
Met een gemiddeld verbruik van 1 op 20 scoort hij prima!

Veiligheid
Voor een auto in deze klasse steekt hij met kop en schouders boven de concurrentie uit als het gaat om vele standaard aanwezige veiligheidssystemen.

  • FCM helpt een frontale botsing te voorkomen of zorgt ervoor dat de schade wordt beperkt
  • AHB schakelt in het donker grootlicht automatisch uit
  • LDW geeft waarschuwingen als de auto de rijbaan dreigt te verlaten
  • ABS voorkomt blokkeren van de wielen bij een noodstop
  • EBD verdeelt de remkracht over de vier wielen
  • HSA staat voor Hill Start Assist en helpt je op een helling wegrijden zonder handrem
  • De bandenspanning wordt gecontroleerd op het dashboard
  • ASC voorkomt zijdelings slippen en de tractiecontrole helpt de beheersing over de auto te houden.
  • De draaicirkel van slechts 9,2 meter is een geweldig hulpmiddel in de stad.

Conclusie
Deze Space Star gaat al vele jaren mee en heeft een belangrijke en ingrijpende facelift ondergaan. Optisch en technisch kan hij met opgeheven hoofd de toekomst tegemoet zien. Na 1 juli wordt de instapprijs slechts € 12.000,-

AutoZeelandtest van de Ford Kuga PHEV ST-Line

04-06-2020 “Passe Partout”

In de spotlight Mitsubishi Eclipse Cross

24-05-2020 Sportief en onderscheidend

In de spotlight BMW 440i xDrive Gran Coupé

21-05-2020 Chique, elegant en bloedsnel.

AutoZeelandtest van de Škoda Octavia 1.5 TSI First Edition

20-05-2020 Premium Bohemian

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid