Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Tekst Wikipedia

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Superb combi 1.5 tsi 150pk act business edition
Skoda Superb
€ 50.325
Skoda Karoq 1.0 tsi ambition
Skoda Karoq
€ 28.950
Skoda Kamiq 1.5 tsi 150pk sport business
Skoda Kamiq
€ 38.725
Skoda Fabia combi 1.2 tdi greenline
Skoda Fabia
€ 4.950
Skoda Fabia combi 1.2 tdi greenline
Skoda Fabia
€ 2.950
Skoda Fabia combi 1.2 tsi edition
Skoda Fabia
€ 12.950
Skoda Citigo 1.0 Airco 44Kw/60PK
Skoda Citigo
€ 5.250
Skoda Fabia combi 1.2-12v fresh
Skoda Fabia
€ 4.950
Skoda Octavia combi 1.4 tsi grt elegance 140pk xenon/trekhaak
Skoda Octavia
€ 14.750
Skoda Citigo 1.0 60pk edition
Skoda Citigo
€ 8.250
Skoda Fabia combi 1.0 tsi greentech 95pk clever plus
Skoda Fabia
€ 17.950
Skoda Yeti 1.4 tsi greentech 125pk dsg-7 ambition outdoor
Skoda Yeti
€ 21.950
Skoda Octavia 1.4 tsi 140pk greentech elegance
Skoda Octavia
€ 15.950
Skoda Fabia 1.2 tsi edition 90pk
Skoda Fabia
€ 11.450
Skoda Citigo 1.0 60pk greentech 5d sprint
Skoda Citigo
€ 1
Skoda Fabia combi 1.2 tsi 90pk edition
Skoda Fabia
€ 12.950
Skoda Superb combi 1.6 tdi active bns
Skoda Superb
€ 8.950
Skoda Yeti 1.4 tsi greentech 150pk joy 4x4
Skoda Yeti
€ 23.950
Meer

AutoZeelandtest van de Mazda CX-30 SkyactiveX M-Hybrid

02-12-2019 “Unieke innovatie!”

Onze toekomst is elektrisch

29-11-2019 Bij Volvo nemen wij het voortouwen in de elektrificatie van de...

AutoZeelandtest van de Toyota Camry Hybrid Premium

13-11-2019 “Reislimousine”

MG is terug op de Nederlandse markt!

07-11-2019 Op de Contacta in de Zeelandhallen in Goes staat bij Zuidwest Lease de...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid