Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Fabia 1.4-16v ambiente climate controle
Skoda Fabia
€ 4.850
Skoda Citigo 1.0 60pk greentech 3d sprint
Skoda Citigo
€ 6.950
Skoda Octavia 1.4 tsi 122pk aut.
Skoda Octavia
€ 7.350
Skoda Rapid spaceback 1.2 tsi joy dsg
Skoda Rapid
€ 18.950
Skoda Fabia combi 1.4 tdi greenline business line
Skoda Fabia
€ 4.245
Skoda Fabia combi 1.2 tsi 86pk family
Skoda Fabia
€ 1
Skoda Karoq 1.0 tsi greentech 115pk style business
Skoda Karoq
€ 36.120
Skoda Citigo 1.0 Automaat
Skoda Citigo
€ 9.350
Skoda Fabia 1.2 tsi 86pk comfort
Skoda Fabia
€ 9.350
Skoda Octavia 1.6 tdi 105pk dsg ambition business line
Skoda Octavia
€ 15.950
Skoda Fabia combi 1.4 sport
Skoda Fabia
€ 4.950
Skoda Yeti 1.2 tsi 105pk ambition
Skoda Yeti
€ 12.450
Skoda Superb combi 2.0 tdi 190pk sportline
Skoda Superb
€ 39.950
Skoda Fabia 1.0 tsi greentech 95pk drive
Skoda Fabia
€ 16.450
Skoda Octavia combi 1.2 tsi greentech ambition businessline
Skoda Octavia
€ 14.845
Skoda Rapid 1.4 122pk tsi greentech dsg-7 elegance
Skoda Rapid
€ 16.250
Skoda Fabia 1.2 tsi 90pk greentech style sport
Skoda Fabia
€ 15.350
Skoda Octavia 1.2 tsi 105pk ambition business line
Skoda Octavia
€ 13.950
Meer

AutoZeelandtest van de Suzuki Swift Sport

18-06-2018 Suzuki heeft zijn Swift Sport binnenstebuiten gekeerd. De atmosferische...

AutoZeelandtest van de BMW X2 SDrive 20i

28-05-2018 Met de X6 en de X4 was BMW pionier op het gebied van de speciale...

Karmann Ghiaclub Nederland deed Auto Poppe aan

17-05-2018 De Nederlandse Volkswagen Karmannn Ghiaclub startte de voorjaarsklassieker...

Oldtimer festival Axel 2018

14-05-2018 De 32 editie van het Oldtimer Festival Axel is weer voorbij en we kunnen...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid