Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Octavia 1.4 TSI 122-Pk Greentech Ambition BNS Line
Skoda Octavia
€ 13.450
Skoda Fabia combi 1.4 16v flash 55kw
Skoda Fabia
€ 2.250
Skoda Superb combi 1.4 tsi 150pk greentech act dsg-7 sportline
Skoda Superb
€ 46.785
Skoda Fabia 1.2 tdi 75pk
Skoda Fabia
€ 6.950
Skoda Octavia combi 1.6 fsi ambiente attractive business
Skoda Octavia
€ 5.849
Skoda Octavia 1.2 tsi 110pk greentech dsg ambition businessline
Skoda Octavia
€ 19.750
Skoda Yeti 1.2 tsi 105pk active outdoor
Skoda Yeti
€ 1
Skoda Fabia 1.2 tsi 90pk greentech drive
Skoda Fabia
€ 16.450
Skoda Rapid spaceback 1.0 tsi greentech 95pk dsg drive
Skoda Rapid
€ 22.330
Skoda Rapid spaceback 1.0 tsi greentech 95pk dsg drive
Skoda Rapid
€ 22.660
Skoda Fabia 1.2 tsi 86pk ambition
Skoda Fabia
€ 11.450
Skoda Fabia combi 1.2 tdi greenline businessline
Skoda Fabia
€ 6.945
Skoda Yeti 1.4 tsi 122pk active outdoor
Skoda Yeti
€ 18.950
Skoda Octavia 1.0 tsi 115pk greentech dsg ambition business
Skoda Octavia
€ 29.300
Skoda Fabia 1.0 tsi greentech 95pk drive
Skoda Fabia
€ 19.335
Skoda Fabia 1.2 tsi 86pk ambition
Skoda Fabia
€ 11.750
Skoda Rapid 1.2 86pk tsi greentech ambition businessline pro
Skoda Rapid
€ 12.950
Skoda Octavia 1.4 tsi elegance
Skoda Octavia
€ 7.945
Meer

“Zelfbewust in het booming segment.”

13-11-2017 AutoZeelandtest van de Kia Stonic 1.0 T-GDI

TechniCo Goes en Ford

05-11-2017 Onlangs leverde Autobedrijf Van Putten, de Zeeuwse Forddealer, een nieuwe...

Auto Dijkwel Renault Service Centre in Ritthem

30-10-2017 Met trots presenteren vader Hans en zoon Alexander Dijkwel het nieuwe...

Premium kunst

23-10-2017 AutoZeelandtest van de Volkswagen Arteon 2.0 TDI

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid