Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Octavia 1.4 tsi 150pk greentech dsg style businessline
Skoda Octavia
€ 23.950
Skoda Rapid 1.2 tsi 66kw spaceback dsg7
Skoda Rapid
€ 16.750
Skoda Octavia 1.4 tsi greentech style business
Skoda Octavia
€ 20.900
Skoda Superb 2.0 tdi 190pk greentech sportline business
Skoda Superb
€ 32.950
Skoda Fabia combi 1.2 tdi greenline
Skoda Fabia
€ 4.250
Skoda Yeti 1.2tsi 105 active plus
Skoda Yeti
€ 12.950
Skoda Fabia 1.2 classic airco * e.l. ramen * metallic lak * au
Skoda Fabia
€ 5.445
Skoda Citigo 1.0 mpi ambition * eerste eigenaar * airco
Skoda Citigo
€ 7.495
Skoda Superb 1.8 tsi elegance
Skoda Superb
€ 11.945
Skoda Yeti 1.6 tdi greenline ambition
Skoda Yeti
€ 12.945
Skoda Octavia combi 1.0 tsi 115pk ambition business
Skoda Octavia
€ 22.950
Skoda Yeti 1.2 tsi ambition automaat
Skoda Yeti
€ 10.950
Skoda Fabia combi combi 1.0 tsi 95pk ambition
Skoda Fabia
€ 14.950
Skoda Octavia combi 1.2 tsi greentech ambition
Skoda Octavia
€ 12.445
Skoda Octavia 1.2 tsi 105pk ambition business
Skoda Octavia
€ 15.950
Skoda Fabia 1.2 tsi 90pk gt drive navi
Skoda Fabia
€ 14.950
Skoda Superb 1.8 tsi elegance
Skoda Superb
€ 1
Skoda Yeti 1.6 tdi greenline ambition
Skoda Yeti
€ 12.945
Meer

Moret - Mitsubishi Eclipse Cross

14-02-2019 Ons nieuwe merk Mitsubishi vertegenwoordigen wij inmiddels nu 1 jaar. En...

VIDEO - AutoZeelandtest van de Mazda CX-5 SKYACTIV 194 4WD 6AT Signature

10-02-2019 “Bijzondere kanjer!”

VIDEO - Stap in en ga het avontuur aan, dit is de nieuwe Suzuki Jimny

05-02-2019 De nieuwe Suzuki Jimny Stoer in de stad, onverslaanbaar in het terrein.

AutoZeelandtest van de Hyundai Kona Electric

04-02-2019 “Groene golf”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid