Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Fabia combi 1.2 tdi greenline
Skoda Fabia
€ 5.950
Skoda Yeti 1.4 tsi 122pk greentech elegance
Skoda Yeti
€ 21.750
Skoda Fabia 1.2 tsi 86pk comfort
Skoda Fabia
€ 8.000
Skoda Yeti 1.6 tdi greenline ambition
Skoda Yeti
€ 11.450
Skoda Octavia 1.0 tsi 115pk greentech ambition business
Skoda Octavia
€ 21.950
Skoda Citigo 1.0 60pk greentech 5d sport
Skoda Citigo
€ 8.950
Skoda Octavia combi 1.6 tdi greenline businessline
Skoda Octavia
€ 10.750
Skoda Yeti 1.2 TSI Ambition 105-Pk Automaat
Skoda Yeti
€ 11.450
Skoda Fabia 1.4 comfort
Skoda Fabia
€ 1.995
Skoda Octavia 1.2 tsi 105pk ambition
Skoda Octavia
€ 9.950
Skoda Yeti 1.2 tsi 105pk sprint pro
Skoda Yeti
€ 16.950
Skoda Rapid 1.2 tsi 90pk drive
Skoda Rapid
€ 16.950
Skoda Yeti 1.2 tsi greentech 110pk joy
Skoda Yeti
€ 19.950
Skoda Octavia combi 1.2 tsi greentech ambition businessline
Skoda Octavia
€ 14.745
Skoda Fabia 1.2 tsi 90pk greentech style sport
Skoda Fabia
€ 1
Skoda Octavia combi 1.2 tsi 105pk ambition business
Skoda Octavia
€ 16.950
Skoda Roomster 1.4-16v style
Skoda Roomster
€ 5.350
Skoda Yeti 1.4 tsi 122pk active outdoor
Skoda Yeti
€ 17.950
Meer

VIDEO - AutoZeelandtest van de Jaguar I-Pace First Edition

13-08-2018 Nog vóór Audi en Mercedes brengt Jaguar met zijn elektrische...

AutoZeelandtest van de Citroën C4 Cactus Shine

25-07-2018 De Citroën C4 Cactus is binnenstebuiten gekeerd.

Smarts en Opels voor uitzendbureau Actionworks

19-07-2018 Automotions Mercedes-Benz en Automotions Opel hebben onlangs 16...

AutoZeelandtest van de Mercedes-Benz A 180d

16-07-2018 De vierde generatie van de A-Klasse is groter, dynamischer en volwassener...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid