Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Octavia 1.2 tsi 110pk greentech ambition business line
Skoda Octavia
€ 17.950
Skoda Fabia 1.2 tsi 63kw combi
Skoda Fabia
€ 8.950
Skoda Felicia 1.3i
Skoda Felicia
€ 799
Skoda Fabia Combi 1.2 TDI Greenline
Skoda Fabia
€ 4.750
Skoda Yeti 1.2tsi-105pk ambition
Skoda Yeti
€ 16.900
Skoda Fabia 1.2 tsi 90pk greentech first edition style
Skoda Fabia
€ 14.950
Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline RIJKLAARPRIJS
Skoda Fabia
€ 5.950
Skoda Octavia 1.6 ambiente grote koffer ruimte
Skoda Octavia
€ 5.250
Skoda Citigo 1.0 60pk greentech 3d sprint
Skoda Citigo
€ 6.950
Skoda Fabia 1.2 51kw sprint
Skoda Fabia
€ 7.350
Skoda Octavia combi 1.0 tsi 115pk ambition business + tech pack
Skoda Octavia
€ 22.950
Skoda Octavia combi 1.2 tsi greentech ambition businessline
Skoda Octavia
€ 14.845
Skoda Fabia 1.2 tsi 90pk greentech drive
Skoda Fabia
€ 16.395
Skoda Fabia combi 1.4 16v choice 55kw
Skoda Fabia
€ 1.450
Skoda Fabia 1.2 tsi 86pk drive
Skoda Fabia
€ 10.950
Skoda Octavia 1.2 tsi 77kw comdi dsg
Skoda Octavia
€ 17.750
Skoda Octavia combi 1.4 tsi 140pk greentech ambition
Skoda Octavia
€ 16.950
Skoda Octavia 1.2 tsi 105pk greentech ambition
Skoda Octavia
€ 17.950
Meer

Veiligheidsdag in Goes groot succes!

17-04-2018 Op het grote terrein van Dek Opleidingen in Goes was het afgelopen...

AutoZeelandtest van de Volvo XC40 T5 AWD R-Design

16-04-2018 “And the winner is…Volvo XC40!”

Bezoek aan het DAF museum in Eindhoven

08-04-2018 “Jubileumjaar”

AutoZeelandtest van de Opel Grandland X

05-04-2018 Met de Grandland X is de X-familie compleet. Na de succesvolle Mokka X en...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid