Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Tekst Wikipedia

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Fabia combi 1.2 tsi ambition businessline
Skoda Fabia
€ 12.950
Skoda Fabia 1.2 TDI  Greenline
Skoda Fabia
€ 4.950
Skoda Octavia combi 1.4 tsi greentech ambition - automaat
Skoda Octavia
€ 18.550
Skoda Yeti 1.2 tsi active
Skoda Yeti
€ 15.450
Skoda Octavia combi 1.2 tsi greentech ambition businessline dsg7
Skoda Octavia
€ 17.950
Skoda Yeti 1.2 tsi 105pk dsg-7 tour
Skoda Yeti
€ 9.450
Skoda Octavia 1.6 combi 102pk ambiente
Skoda Octavia
€ 3.950
Skoda Octavia combi 1.5 tsi 150pk first edition
Skoda Octavia
€ 36.774
Skoda Kodiaq 1.4 greentech 150pk 2wd 7pl. ambition
Skoda Kodiaq
€ 31.950
Skoda Fabia combi 1.4-16v tour
Skoda Fabia
€ 4.950
Skoda Octavia combi 1.0 tsi greentech 115pk dsg-7 ambition busin
Skoda Octavia
€ 24.950
Skoda Fabia 1.4 comfort 50kw
Skoda Fabia
€ 2.250
Skoda Superb combi 1.5 tsi 150pk business edition dsg
Skoda Superb
€ 45.211
Skoda Citigo 1.0 60pk greentech ambition
Skoda Citigo
€ 9.450
Skoda Citigo 1.0 60pk aut 5d elegance
Skoda Citigo
€ 8.950
Skoda Octavia combi 1.4 tsi greentech ambition business
Skoda Octavia
€ 19.945
Skoda Fabia 1.0 tsi 95pk sport business
Skoda Fabia
€ 23.194
Skoda Fabia 1.2 tsi 105pk dsg-7 scout
Skoda Fabia
€ 9.450
Meer

Autonieuws Voorjaar 2020 (2)

31-03-2020 Gelukkig hebben Gianni en ik veel nieuwe auto’s kunnen zien op het...

AutoZeelandtest van de Volkswagen e-Golf

29-03-2020 “Golfstroom”

UITGELICHT: Mini Countryman 1.5 cooper pepper

26-03-2020 Km-stand 23.247 km Bouwjaar 01-2018

Autonieuws voorjaar 2020 (1)

23-03-2020 Het Salon in Brussel was tot nu toe de enige beurs van nieuwe auto’s...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid