Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Tekst Wikipedia

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Citigo 1.0 5drs greentech edition [ airco nap lm velgen c
Skoda Citigo
€ 7.245
Skoda Superb 1.8 tsi elegance business line
Skoda Superb
€ 9.945
Skoda Yeti 1.2 tsi greentech 110pk ambition outdoor
Skoda Yeti
€ 18.950
Skoda Yeti 1.4 tsi 122pk dsg-7 ambition
Skoda Yeti
€ 17.950
Skoda Yeti 1.4 tsi greentech 125pk dsg-7 ambition outdoor
Skoda Yeti
€ 21.950
Skoda Superb combi 1.5 tsi 150pk business edition dsg
Skoda Superb
€ 47.715
Skoda Fabia 1.2 tsi style
Skoda Fabia
€ 15.950
Skoda Fabia 1.2 tsi 90pk greentech joy+
Skoda Fabia
€ 14.950
Skoda Citigo 1.0 GRT Drive Navi
Skoda Citigo
€ 7.250
Skoda Octavia 1.8 tsi 180pk greentech dsg style businessline
Skoda Octavia
€ 21.950
Skoda Octavia 1.6 tdi 105pk greentech
Skoda Octavia
€ 4.950
Skoda Karoq 1.0 tsi 115pk ambition business
Skoda Karoq
€ 27.950
Skoda Citigo 1.0 t ambition plus
Skoda Citigo
€ 1
Skoda Superb 2.0 tdi 140pk elegance business line
Skoda Superb
€ 8.950
Skoda Fabia 1.2 tdi 55kw greenline combi
Skoda Fabia
€ 5.990
Skoda Fabia 1.4-16v equipe , airco, cruise control, zeer weini
Skoda Fabia
€ 3.950
Skoda Rapid 1.2 tsi greentech 90pk dsg-7 edition
Skoda Rapid
€ 13.950
Skoda Fabia 1.2 tsi 110pk greentech ambition
Skoda Fabia
€ 11.750
Meer

De Mercedes-Benz Actros 5 is bij Automotions MB gearriveerd

10-10-2019 “Het vlaggenschip van het merk verheven tot maatstaf”

Nieuwkomers tijdens het introductieweekend bij Tramper

01-10-2019 Het was druk bij Tramper Goes afgelopen weekend. Terecht, want er was veel...

Backstage bij Zwartepoorte + nieuwe modellen

29-09-2019 Zoals elk jaar werden op zaterdag 28 september de deuren bij Zwartepoorte...

De Grossglockner Hochalpenstrasse in Oostenrijk

27-09-2019 “Sensationeel!”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid