Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Tekst Wikipedia

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Fabia 1.2 tsi 110pk greentech ambition
Skoda Fabia
€ 11.750
Skoda Yeti 1.4 tsi 122pk active outdoor
Skoda Yeti
€ 16.950
Skoda Karoq 1.5 tsi 150pk dsg-7 ambition business
Skoda Karoq
€ 34.950
Skoda Octavia 1.8 tsi 180pk greentech ambition business line
Skoda Octavia
€ 16.450
Skoda Fabia 1.2 tsi 90pk greentech ambition joy
Skoda Fabia
€ 13.450
Skoda Octavia 1.2 tsi 105pk greentech ambition
Skoda Octavia
€ 1
Skoda Rapid 1.2 tsi 90pk ambition businessline
Skoda Rapid
€ 9.945
Skoda Kodiaq 1.4 tsi 150pk 2wd 7pl. style dsg
Skoda Kodiaq
€ 37.950
Skoda Octavia 1.8 tsi 180pk greentech dsg style businessline
Skoda Octavia
€ 20.950
Skoda Superb 1.6 tdi 120pk greentech style businessline
Skoda Superb
€ 28.950
Skoda Rapid spaceback 1.0 tsi greentech 95pk clever plus
Skoda Rapid
€ 16.950
Skoda Octavia combi 1.6 tdi greentech 115pk dsg-7 style business
Skoda Octavia
€ 24.950
Skoda Superb 2.0 tdi 150pk greentech style businessline
Skoda Superb
€ 27.450
Skoda Fabia combi 1.2 tsi ambition business || navigatie || cr
Skoda Fabia
€ 13.650
Skoda Fabia combi 1.2 tsi joy
Skoda Fabia
€ 13.950
Skoda Superb 1.4 tsi comfort business line
Skoda Superb
€ 8.950
Skoda Citigo Greentech Active
Skoda Citigo
€ 10.500
Skoda Fabia 1.0 tsi greentech 95pk clever plus
Skoda Fabia
€ 15.950
Meer

Oldtimer in Obwalden (O-iO)

20-06-2019 Voor het 20e jaar organiseerde Ruedi Müller, zijn partner Ruth Iseli...

½ Mile op de Walsbay Racing Grouds

17-06-2019 De combinatie van (st)rijdende en bijzondere oldtimers , alsmede de...

AutoZeelandtest van de BMW X5 xDrive40i

12-06-2019 “Big is beautiful”

VIDEO - De nieuwe Volvo S60

04-06-2019 Geavanceerd, duurzaam en een prachtig ontwerp. Dit is de evolutie van de...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid