Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Fabia 1.2 tdi copa greenline
Skoda Fabia
€ 3.850
Skoda Octavia combi 1.6 tdi greentech 115pk dsg-7 style business
Skoda Octavia
€ 29.950
Skoda Fabia combi 1.2 tdi 75pk greenline
Skoda Fabia
€ 6.450
Skoda Fabia 1.2 tsi 110pk first edition style dsg
Skoda Fabia
€ 13.950
Skoda Karoq 1.0 tsi g.tech 115pk dsg-7 style
Skoda Karoq
€ 30.950
Skoda Karoq 1.6 tdi greentech 115pk dsg-7 clever edition
Skoda Karoq
€ 40.254
Skoda Yeti 1.2 tsi comfort arctic
Skoda Yeti
€ 13.600
Skoda Citigo drive navi prijs rijklaar
Skoda Citigo
€ 8.450
Skoda Citigo 1.0 60 PK Greentech Arctic 5-DRS (Airco / Navi)
Skoda Citigo
€ 5.495
Skoda Superb 2.0 tdi 190pk greentech sportline business
Skoda Superb
€ 36.900
Skoda Yeti 1.8 tsi elegance 4x4
Skoda Yeti
€ 14.450
Skoda Yeti 1.4 tsi 125pk dsg-7 edition outdoor
Skoda Yeti
€ 19.950
Skoda Citigo GTS uitvoering 1000 cc
Skoda Citigo
€ 6.950
Skoda Octavia combi 1.2 tsi greentech ambition
Skoda Octavia
€ 13.745
Skoda Yeti 1.2tsi 105pk active plus
Skoda Yeti
€ 11.450
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Fabia
€ 17.450
Skoda Yeti 1.4 tsi greentech 122pk ambition
Skoda Yeti
€ 15.950
Skoda Karoq 1.6 tdi 115pk style business dsg-7
Skoda Karoq
€ 43.500
Meer

VIDEO - AutoZeeland te gast bij rallycrosser Peter van de Wege

14-10-2018 Zondag 07-10-2018 was AutoZeeland te gast bij rallycrosser Peter van de...

VIDEO - Zoute Grand Prix 2018

10-10-2018 Knokke-Heist, en in het bijzonder het trendy gedeelte rond Het Zoute,...

Zeeland Bedrijfswagens in een nieuw gezicht in de regio

03-10-2018 Op zoek naar een gebruikte of nieuwe bedrijfsauto? Bij Zeeland...

De Montreux Grand Prix 2018

26-09-2018 “Geslaagde mix van oud en nieuw”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid