Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Yeti 1.4 tsi 125pk dsg-7 ambition outdoor
Skoda Yeti
€ 23.950
Skoda Yeti 1.4 tsi 122pk dsg-7 elegance
Skoda Yeti
€ 18.950
Skoda Yeti style 1.4 tsi 150pk 4x4
Skoda Yeti
€ 22.950
Skoda Yeti 1.2 tsi 105pk dsg-7 ambition
Skoda Yeti
€ 11.950
Skoda Fabia combi 1.6-16v ambiente perfect onderhouden
Skoda Fabia
€ 3.750
Skoda Yeti 1.2 TSI Active
Skoda Yeti
€ 13.950
Skoda Octavia 1.4 tsi 140pk elegance business line
Skoda Octavia
€ 14.950
Skoda Fabia 1.2 tsi 90pk joy
Skoda Fabia
€ 13.650
Skoda Rapid spaceback 1.0 tsi greentech 95pk drive
Skoda Rapid
€ 1
Skoda Rapid spaceback 1.0 tsi 95pk clever
Skoda Rapid
€ 17.750
Skoda Fabia combi 1.6-16v ambiente
Skoda Fabia
€ 2.950
Skoda Yeti 1.2 tsi 105pk dsg-7 ambition
Skoda Yeti
€ 17.950
Skoda Octavia combi 1.0 tsi 115pk ambition business dsg-7
Skoda Octavia
€ 24.950
Skoda Yeti 1.4 tsi greentech 125pk dsg-7 style
Skoda Yeti
€ 23.950
Skoda Fabia 1.2 tsi ambition
Skoda Fabia
€ 6.950
Skoda Octavia combi 1.6 tdi grt.tour bns
Skoda Octavia
€ 6.950
Skoda Karoq 1.5 TSI Style automaat camera prijs rijklaar
Skoda Karoq
€ 34.950
Skoda Citigo 1.0 60pk monte carlo 5d
Skoda Citigo
€ 9.350
Meer

AutoZeelandtest van de Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Premium

15-04-2019 “Hij is weer terug!”

Autosalons deel 4

08-04-2019 We nemen u voor de vierde keer mee naar al het spannende nieuws op...

Exclusieve ontmoeting van BMW Zwartepoorte op Landgoed Mattemburgh

01-04-2019 Op zaterdag 30 maart vond er een bijzondere en exclusieve ontmoeting...

Caravantrekker met elektrisch vermogen

01-04-2019 De Mitsubishi Outlander PHEV is veel meer dan elektrisch rijden.

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid