Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Fabia 1.2 tdi 75pk greenline
Skoda Fabia
€ 6.450
Skoda Rapid spaceback 1.0 tsi greentech 95pk dsg drive
Skoda Rapid
€ 1
Skoda Fabia 1.2 tsi sprint 5-deurs | airco | el. pakket
Skoda Fabia
€ 7.945
Skoda Rapid 1.2 tsi 63kw spaceback h5
Skoda Rapid
€ 1
Skoda Octavia 1.2 tsi 77kw combi
Skoda Octavia
€ 18.350
Skoda Citigo 1.0 ambition automaat
Skoda Citigo
€ 6.950
Skoda Citigo 1.0 60pk greentech ambition
Skoda Citigo
€ 1
Skoda Yeti 1.2 tsi 105pk dsg-7 ambition plus
Skoda Yeti
€ 13.450
Skoda Fabia 1.2 tsi st tour
Skoda Fabia
€ 8.495
Skoda Superb combi 2.0 tsi elegance business line rs 200pk
Skoda Superb
€ 10.500
Skoda Fabia 1.2 tsi 90pk greentech style
Skoda Fabia
€ 15.950
Skoda Octavia combi 1.0 tsi 115pk greentech ambition business
Skoda Octavia
€ 22.950
Skoda Octavia 1.4 tsi 140pk greentech ambition
Skoda Octavia
€ 18.450
Skoda Fabia 1.0 60pk greentech active
Skoda Fabia
€ 9.725
Skoda Superb 1.4 tsi 125pk ambition
Skoda Superb
€ 12.450
Skoda Fabia 1.6-16v ambiente aut.
Skoda Fabia
€ 7.950
Skoda Fabia combi 1.2 tdi greenline
Skoda Fabia
€ 5.450
Skoda Fabia sportline 1.2 tsi 86pk
Skoda Fabia
€ 8.750
Meer

AutoZeeland op 25ste editie InterClassics Maastricht

16-01-2018 Record met 34.447 bezoekers op de 25e editie!

Mitsubishi Eclipse Cross Spannende compacte SUV & Coupé & Crossover

15-01-2018 AutoZeelandtest van de Mitsubishi Eclipse Cross (First Edition)

Avant Première van de nieuwe DS7 Crossback

10-01-2018 Op donderdag 28 december vond een uniek en exclusief evenement plaats op...

Schot in de roos!

04-01-2018 AutoZeelandtest van de Hyundai’s Kona 1.0 T-GDI en de 1.6 T-GDI 4WD...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid