Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Tekst Wikipedia

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Octavia 1.6 tdi 81kw combi
Skoda Octavia
€ 12.900
Skoda Yeti 1.2 tsi greentech 110pk ambition outdoor
Skoda Yeti
€ 18.950
Skoda Fabia 1.2 sport *70pk * sportstoelen * 16 inch
Skoda Fabia
€ 5.945
Skoda Karoq 1.0 tsi 115pk ambition business dsg
Skoda Karoq
€ 35.535
Skoda Octavia combi 1.0 tsi 115pk clever dsg
Skoda Octavia
€ 31.765
Skoda Scala 1.5 tsi 150pk sport business dsg
Skoda Scala
€ 33.315
Skoda Octavia combi 1.6 comfort
Skoda Octavia
€ 5.990
Skoda Citigo 1.0 60pk greentech 5d drive
Skoda Citigo
€ 7.950
Skoda Rapid 1.2 86pk tsi greentech elegance businessline pro
Skoda Rapid
€ 11.950
Skoda Octavia combi 1.4 tsi 140pk greentech elegance
Skoda Octavia
€ 17.950
Skoda Superb 1.6tdi 88kw combi my15
Skoda Superb
€ 17.900
Skoda Superb 1.6 tdi 77kw greenline combi
Skoda Superb
€ 15.900
Skoda Fabia combi 1.2 60pk comfort airco
Skoda Fabia
€ 4.950
Skoda Superb combi 1.4 tsi act ambition business automaat
Skoda Superb
€ 29.995
Skoda Octavia 1.6 tdi 81kw combi
Skoda Octavia
€ 12.900
Skoda Octavia combi 1.0 tsi 115pk clever dsg
Skoda Octavia
€ 30.020
Skoda Fabia combi 1.0 greentech 75pk drive
Skoda Fabia
€ 1
Skoda Fabia combi 1.0 tsi 95pk business edition
Skoda Fabia
€ 19.650
Meer

AutoZeelandtest van de Volvo S60 T5 R-Design

21-08-2019 “Viking from the USA”

AutoZeelandndtest van de Kia e-Niro

12-08-2019 “Mega Kilowatten”

Highland Games by the Sea

09-08-2019 Op 18 augustus 2019 vind de derde editie van Highland Games by the Sea...

De Classic Days op Schloss Dyck 2019

08-08-2019 “Klassiekers van gisteren, mobiliteit van morgen”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid