Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Fabia combi 1.2 tdi greenline
Skoda Fabia
€ 3.990
Skoda Rapid 1.2 86pk tsi greentech elegance businessline pro
Skoda Rapid
€ 12.950
Skoda Octavia 1.6 tdi ambition business
Skoda Octavia
€ 16.950
Skoda Octavia 1.4 tsi greentech 150pk ambition business
Skoda Octavia
€ 25.950
Skoda Rapid 1.2 86pk tsi greentech elegance business line
Skoda Rapid
€ 12.450
Skoda Fabia 1.2 tsi 110pk greentech joy
Skoda Fabia
€ 14.450
Skoda Octavia combi 1.4 tsi 140pk greentech dsg elegance
Skoda Octavia
€ 18.950
Skoda Yeti 1.2 tsi greentech 110pk dsg-7 ambition
Skoda Yeti
€ 22.950
Skoda Octavia 1.0 tsi greentech 115pk dsg-7 ambition business
Skoda Octavia
€ 26.950
Skoda Yeti 1.2 tsi 105pk dsg-7 ambition plus
Skoda Yeti
€ 15.950
Skoda Octavia 1.2 tsi 105pk greentech ambition business line
Skoda Octavia
€ 16.950
Skoda Yeti 1.2 tsi ambition dsg automaat
Skoda Yeti
€ 10.950
Skoda Citigo 1.0 greentech ambition airco/2012/allinprijs
Skoda Citigo
€ 6.950
Skoda Octavia 1.2 tsi 105pk elegance business
Skoda Octavia
€ 1
Skoda Fabia combi 1.4 16v spirit+
Skoda Fabia
€ 3.945
Skoda Citigo 1.0 Grt. Expedition
Skoda Citigo
€ 7.950
Skoda Yeti 1.4 tsi greentech ambition
Skoda Yeti
€ 12.950
Skoda Yeti 1.2tsi-105pk ambition
Skoda Yeti
€ 14.850
Meer

Gallery Aaldering in Brummen

12-12-2018 “Mekka voor automobiel erfgoed “

AutoZeelandtest van de Mazda 6 SKYACTIVE G-165 AT Signature

03-12-2018 “Grote Klasse!”

Nieuwe Range Rover Evoque voor Rijschool Op Weg in Goes

18-11-2018 “Opvallend en flitsend”

Sneak Preview van de nieuwe Peugeot 508

15-11-2018 “Premium”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid