Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Tekst Wikipedia

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Citigo 1.0 edition 5-deurs
Skoda Citigo
€ 8.250
Skoda Fabia combi 1.2 tsi edition
Skoda Fabia
€ 12.950
Skoda Rapid spaceback 1.2 tsi style edition
Skoda Rapid
€ 13.450
Skoda Rapid spaceback 1.2 tsi greentech joy 90pk dsg7
Skoda Rapid
€ 13.950
Skoda Yeti 1.2 tsi active 110pk
Skoda Yeti
€ 18.950
Skoda Octavia combi 1.4 tsi 140pk greentech ambition
Skoda Octavia
€ 15.950
Skoda Fabia 1.2 tsi 105pk dsg-7 drive
Skoda Fabia
€ 9.950
Skoda Yeti 1.2tsi 105pk h6 active plus
Skoda Yeti
€ 8.950
Skoda Octavia 1.2 tsi elegance
Skoda Octavia
€ 8.450
Skoda Rapid 1.2 tsi greentech 90pk edition businessline
Skoda Rapid
€ 13.950
Skoda Yeti 1.2 tsi greentech 110pk dsg-7 ambition
Skoda Yeti
€ 18.950
Skoda Octavia combi 1.9 tdi kompas automaat
Skoda Octavia
€ 1.450
Skoda Octavia 1.2 tsi 105pk greentech elegance business line | c
Skoda Octavia
€ 12.750
Skoda Octavia 1.6 Ambiente i.z.g.st
Skoda Octavia
€ 1.250
Skoda Octavia edition 1.2 tsi 110pk greentech dsg
Skoda Octavia
€ 1
Skoda Citigo 1.0 greentech fresh
Skoda Citigo
€ 7.750
Skoda Citigo 1.0 greentech arctic air
Skoda Citigo
€ 6.950
Skoda Yeti 1.2 tsi 105pk ambition arctic
Skoda Yeti
€ 1
Meer

InterClassics Maastricht 2020

20-01-2020 “Forgotten Classics”

AutoZeelandtest van de Kia XCeed DynamicPlusLine 1.4 T-GDI Automaat

14-01-2020 “Dynamische crossover”

AutoZeelandtest van de Opel Corsa 1.2 Turbo

06-01-2020 “French Opel”

Citroën Rosalie uit 1933 siert de showroom van Autobedrijf Van Beek

30-12-2019 Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van Citroën staat er in de...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid