Skoda

In 1895 begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de slotenmaker Václav Klement een fietsenfabriek, die in 1899 motorfietsen en in 1905 auto's ging produceren. In 1925 fuseerde Laurin & Klement met de fabrikant van spoorwegmateriaal Škoda. In 1945 ging de automobielfabriek zelfstandig verder met behoud van de naam en het logo.

De goede reputatie die het merk had opgebouwd, raakte Škoda in de jaren zeventig en tachtig kwijt, omdat de techniek en comfort in de jaren zestig waren blijven steken. In West-Europa was de Škoda dan ook niet erg geliefd.

Het keerpunt kwam in 1987 toen de Škoda Favorit werd gelanceerd. Deze auto werd erg goed verkocht in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden. De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone en had in tegenstelling tot de voorgaande Škoda's de motor voorin. Het communistische regime probeerde door een bekende designer te contracteren de verkoop van Škoda's in het buitenland op te krikken om zo meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Doordat er echter veel rekening gehouden moest worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken werd het ontwerp flink aangepakt.

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van de goedkope arbeidskrachten (door een amnestieregeling na de Fluwelen Revolutie) kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto daarom verkocht aan de Volkswagen Group. Sindsdien worden de Škoda's gebouwd op chassis van Volkswagen en is van sommige modellen ook de carrosserie op Volkswagen-modellen gebaseerd. In de modellen van Škoda, na de overname door Volkswagen, kwamen naast de eigen Škoda motoren ook motoren van het moederconcern. Tot in enkele gevallen alleen nog maar motoren van het Volkswagenconcern. Een voorbeeld zijn de 1.9TDI en 2.0 TDI motoren en Fsi motoren. Zo ligt de 150 kiloWatt 2.0 TFSI motor zowel in de Golf V GTI als in de Škoda Octavia II RS.

Tekst Wikipedia

Recent toegevoegde Skoda's

Skoda Fabia combi 2.0 elegance
Skoda Fabia
€ 2.750
Skoda Octavia 1.8 tsi 160pk dsg-7
Skoda Octavia
€ 5.450
Skoda Superb combi 1.4 tsi act style business 150pk
Skoda Superb
€ 24.750
Skoda Fabia combi 1.2 tsi 90pk drive
Skoda Fabia
€ 12.950
Skoda Fabia combi 1.4-16v choice | airco | pdc achterzijde
Skoda Fabia
€ 2.450
Skoda Fabia combi 1.2 tsi 86pk drive
Skoda Fabia
€ 8.950
Skoda Octavia combi 1.6 comfort
Skoda Octavia
€ 1.950
Skoda Superb combi 1.4 tsi ambition business panoramadak electr
Skoda Superb
€ 24.950
Skoda Citigo 1.0 greentech edition
Skoda Citigo
€ 7.950
Skoda Octavia combi 1.2 tsi grt elegance dynamic sport
Skoda Octavia
€ 10.950
Skoda Fabia combi 1.2 tsi 110pk / acc / navi / camera
Skoda Fabia
€ 9.450
Skoda Fabia combi 1.2 tsi greentech joy 90pk
Skoda Fabia
€ 12.950
Skoda Octavia combi 1.4 tsi 150pk dsg-7 ambition business
Skoda Octavia
€ 21.950
Skoda Fabia 1.4 comfort 50kw
Skoda Fabia
€ 2.250
Skoda Octavia combi 1.0 tsi greentech ambition business 115pk
Skoda Octavia
€ 17.450
Skoda Fabia combi 1.2 tdi greenline
Skoda Fabia
€ 3.950
Skoda Rapid spaceback 1.2 tsi 90pk greentech edition
Skoda Rapid
€ 12.750
Skoda Fabia combi 1.0 tsi 95pk business edition
Skoda Fabia
€ 17.950
Meer

Nieuw in Goes:

08-07-2020 Van Mossel Mega Occasioncentrum + Occasionspektakel 9, 10 en 11 juli.

AutoZeelandtest van de Volkswagen T-Roc Cabriolet R-Line

02-07-2020 Trendsurfer of Fashion Victim?

AutoZeelandtest van de Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150 pk DSG ‘Style’

24-06-2020 De Golf is 46 jaar.

AutoZeelandtest van de Volvo XC40 T5 Plug-in Hybrid R-Design

17-06-2020 “Viking met sterkstroom”

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid