Citroën

In 1905 begint de van origine Nederlandse André Citroën een tandwielfabriek. In 1908 helpt hij het slecht renderende automerk Mors er weer bovenop met managementadviezen. In 1915 start hij een munitiefabriek, gebaseerd op de lopendebandtechniek overgenomen na een bezoek aan Amerika en Henry Ford. Tijdens de Eerste Wereldoorlog produceert deze fabriek meer dan 23 miljoen granaten. Uit dit succes betrekt Citroën het benodigde startkapitaal om een automobielfabriek te beginnen. Wederom wordt als voorbeeld de productiemethode van Henry Ford gebruikt. In 1919 introduceert Citroën de eerste aan de lopende band geproduceerde auto van Europa, de "Type A", ontworpen door Jules Salomon. Deze 4-persoons 10 pk-wagen kostte toen 7.500 francs. Met dit type werd een serieproductie van tienduizend exemplaren per jaar begonnen. Hierbij kwam in 1922 de onsterfelijke 5 CV, beter bekend als de citroen of het klaverblad.

Citroën slaagde erin uit te voeren wat De Dion en Darracq hadden gepoogd en bracht twee revolutionare elementen in de Europese auto-industrie: massaproductie waarbij speciale machines (lopende band etc.) werden gebruikt en een kleine wagen die desondanks toch betrouwbaar en sterk tot bijna onverwoestbaar was.

Vanaf 1919 behaalde Citroën succes op succes met het bouwen van, dan nog, achterwielaangedreven personenauto's en bestelwagens. Door zijn bijzondere manier van reclame maken verwerft het merk grote faam.

In 1925 komt Citroën met het kloeke model type B12, voorzien van een 10 pk motor en geheel stalen carrosserie. Een van de eerste wagens met 4-wielremmen. In 1928 introduceerde Citroën de Citroën C6. Deze zescilinder had een hoog rendement door een compressieverhouding van 6 op 1; voor die tijd zeer hoog.

Citroën organiseert wereldreizen per auto, zoals de "Croisière Noir" door Afrika, de "Croisière Jaune" door China en de "Croisière Blanche" door de Canadese Rocky Mountains. Citroën regelt de bewegwijzering in Frankrijk, stelt buslijnen in met Citroën bussen, verzorgt autoverzekeringen en zorgt voor een dicht distributienetwerk. De 8pk-Citroën Petite Rosalie reed van 15 maart tot 17 juli 1933 een afstand van 300.000 km op het circuit van Linas-Monthléry met een gemiddelde van 93 km/h.

In 1933 verschijnt een 15 pk-model op de weg, uitgerust met de nieuwe motor van Citroën: de moteur flottant.

Zijn laatste geniale zet, waarmee hij in 1934 een ommekeer in de automobielindustrie teweeg weet te brengen, is de introductie van de Traction Avant, de eerste in een grotere serie geproduceerde voorwielaangedreven auto ter wereld (de eerste in serie gebouwde was de Cord L-29 van 1929 t/m 1932 in een oplage van 4400 stuks). De Traction Avant had een aantal heel bijzondere aspecten voor die tijd: als eerste natuurlijk de voorwielaandrijving, waardoor er weinig passagiersruimte verloren gaat aan een middentunnel in de bodemplaat. Verder gaat het om een geheel zelfdragende carrosserie waar geen apart chassis onder gemonteerd is en is het een van de eerste in Europa in serie geproduceerde auto's met kopklepmotor. In de Verenigde Staten werden door Buick sinds 1903 al auto's met kopklepmotoren geproduceerd.

Goklust en de ontwikkeling van deze Traction Avant kosten hem echter zoveel geld, dat Citroën op de rand van een faillissement komt. In 1934 wordt het merk Citroën overgenomen door Michelin. Via nuchtere calculaties wordt drastisch gesneden in de ontwikkeling van de Traction en zo sneuvelt de poging tot het ontwikkelen van een automatische transmissie voor die wagen.

Op 3 juli 1935 om 9 uur overlijdt de inmiddels straatarme André Citroën aan de gevolgen van kanker. Straatarm, maar wel voortlevend in de geschiedenis als de man die vele bekende zaken als eerste heeft ingesteld: autoverzekeringen, autodealers, onderdelendistributie, openbaar vervoer per bus, bewegwijzering, bedrijfsmaatschappelijk werk, bedrijfsmedische dienst, de kindercrèche op het werk en zwangerschapsverlof. Hij wordt naar zijn laatste rustplaats in Montparnasse gereden in een Renault. Zijn laatste rustplaats wordt veel door Citroën-adepten bezocht en goed onderhouden.

Rond deze tijd wordt ook de Citroën 2CV ontwikkeld. Het ontwerp moest voldoen aan een aantal simpele criteria. Deze auto zou na de Tweede Wereldoorlog een doorslaand succes worden.

Recent toegevoegde Citroëns

Citroen C3 puretech 110pk s&s eat6 automaat shine
Citroen C3
€ 19.900
Citroen C4 Aircross 1.6 117-Pk  Tendance
Citroen C4 Aircross
€ 13.950
Citroen C3 1.6 e-hdi dynamique clima/navi
Citroen C3
op aanvraag
Citroen C3 1.2 puretech collection navi/trekhaak/climate
Citroen C3
€ 9.950
Citroen C3 puretech 82 collection
Citroen C3
€ 12.450
Citroen Grand C4 Picasso 1.6 bluehdi 120pk s&s business
Citroen Grand C4 Picasso
€ 24.950
Citroen C1 1.0-12v ambiance rijklaar
Citroen C1
€ 6.500
Citroen Berlingo 1.6 hdi 90pk l1
Citroen Berlingo
€ 7.750
Citroen C1 1.0 e-vti 68 5-drs feel chrome
Citroen C1
€ 9.945
Citroen C3 1.4i 75pk
Citroen C3
€ 7.950
Citroen DS3 1.2 vti so chic navi/clima/park
Citroen DS3
€ 11.750
Citroen C4 Picasso thp 155 intensive
Citroen C4 Picasso
€ 18.950
Citroen C3 1.4i exclusive
Citroen C3
€ 2.750
Citroen C3 1.2 puretech 110pk s&s feel fresh
Citroen C3
€ 17.445
Citroen C1 1.2 puretech airscape shine cabrio/2015/32dkm
Citroen C1
€ 9.950
Citroen C1 vti 68 ambiance 5-drs
Citroen C1
€ 3.950
Citroen Xsara Picasso 2.0 16v caractere automaat
Citroen Xsara Picasso
€ 2.450
Citroen C5 tourer 1.6 thp collection
Citroen C5
op aanvraag
Meer

AutoZeeland op 25ste editie InterClassics Maastricht

16-01-2018 Record met 34.447 bezoekers op de 25e editie!

Mitsubishi Eclipse Cross Spannende compacte SUV & Coupé & Crossover

15-01-2018 AutoZeelandtest van de Mitsubishi Eclipse Cross (First Edition)

Avant Première van de nieuwe DS7 Crossback

10-01-2018 Op donderdag 28 december vond een uniek en exclusief evenement plaats op...

Schot in de roos!

04-01-2018 AutoZeelandtest van de Hyundai’s Kona 1.0 T-GDI en de 1.6 T-GDI 4WD...

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid