Audi

Het merk heeft zijn oorsprong in het in 1899 opgerichte autobedrijf Horch Automobielwerke. Dit bedrijf werd opgericht door ex-Benz-werknemer August Horch samen met een 3-tal partners. Al na tien jaar kwam er een einde aan deze samenwerking. Horch wilde bekendheid voor zijn merk vergaren door aan autosport deel te nemen. Zijn partners waren het daar niet mee eens omdat het te geldverslindend zou zijn en ontsloegen de technisch directeur en oprichter Horch in 1909. August Horch wilde vervolgens met een investering van een vermogende vriend een nieuwe autofabriek starten maar kon zijn eigen naam daar niet meer voor gebruiken omdat zijn ex partners de naam Horch inmiddels als handelsmerk hadden gedeponeerd. De tienjarige zoon van deze vermogende vriend hoorde het gesprek hierover tussen zijn vader en August Horch aan en zei tegen deze: "Horch is in het Latijn Audi,[2] waarom noemt u de nieuwe fabriek niet Audi? De merknaam was geboren.

In jaren dertig fuseerden Audi, DKW, Horch en Wanderer tot één holding: Auto-Union. De merken bleven naast elkaar bestaan. Het bekende logo met de in elkaar gehaakte vier ringen, geïnspireerd door de Olympische Spelen die in 1936 naar Duitsland zouden komen, symboliseert de samenwerking van deze vier merken waaruit het hedendaagse Audi is ontstaan.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden door Auto Union geen auto's maar pantservoertuigen en andere legervoertuigen geproduceerd. Na de oorlog kwam de fabriek in handen van Mercedes-Benz en werd de civiele productie (na een pauze van 25 jaar) hervat, met succesvolle modellen als de 65, 50, 80 en 100.

Onderdeel van Volkswagen
In 1965 wilde Volkswagen Auto Union van Mercedes-Benz overnemen. Een groot deel van de aandeelhouders van Mercedes-Benz was daar destijds op tegen omdat ze vreesden er een concurrent bij te krijgen. Er was immers nog veel (technische) kennis van voor de oorlog in huis. Met een kleine meerderheid echter stemde de raad van bestuur van Mercedes-Benz toch met de verkoop aan Volkswagen in en nam men ook een nog uit te komen model over, wat later de eerste naoorlogse Audi werd: De Audi 60. Het zeer moderne motorblok was in feite een Mercedes-Benz-ontwerp, dat bij het model werd gekocht. Mercedes was bang dat de auto geen succes zou worden en verkocht het daarom, maar de auto werd een groot succes en zo kregen de tegenstanders van de overname gelijk. Ze hadden er een concurrent bij. In 1969 werd ook NSU inclusief zijn slagzin "Vorsprung durch Technik" aan de Auto Union toegevoegd, waarna het bedrijf Audi NSU Auto-Union A.G. ging heten. In 1985 veranderde de bedrijfsnaam in Audi A.G.

Recent toegevoegde Audi's

Audi Q3 1.4 tfsi cod 150 pk sport s line edition 10 day sa
Audi Q3
€ 45.950
Audi A3 1.6 ambition
Audi A3
€ 1.450
Audi Q3 1.4 tfsi cod 150pk sport s line edition
Audi Q3
€ 48.950
Audi A3 1.6i ambition 3-drs
Audi A3
€ 8.400
Audi A3 1.6i ambition 3-drs
Audi A3
€ 12.700
Audi A6 avant 2.0 tfsi business edition
Audi A6
€ 23.450
Audi Q3 1.4 tfsi cod 150pk s tronic sport
Audi Q3
€ 37.950
Audi A6 3.2 fsi 256pk avant quattr ed | s-line | navi | xe
Audi A6
€ 9.950
Audi A3 sportback 1.6 fsi attraction
Audi A3
€ 6.945
Audi A5 sportback 1.4 tfsi sport pro line s
Audi A5
€ 51.950
Audi Q5 3.0 tdi quattro 240pk s-line s tronic
Audi Q5
€ 21.950
Audi A4 avant 2.0 tfsi advance
Audi A4
€ 8.945
Audi Q2 1.4 tfsi cod 150 pk sport pro line s
Audi Q2
€ 42.650
Audi A3 sportback 1.0 tfsi 116pk sport s line edition 10 d
Audi A3
€ 35.395
Audi A3 sportback 1.0 tfsi 116 pk sport s line edition 10
Audi A3
€ 35.395
Audi Q2 1.4 tfsi cod 150pk sport pro line s
Audi Q2
€ 42.650
Audi A1 sportback 1.0 tfsi 95pk adrenalin
Audi A1
€ 25.250
Audi A1 sportback 1.0 tfsi 95 pk adrenalin
Audi A1
€ 27.250
Meer

“Zelfbewust in het booming segment.”

13-11-2017 AutoZeelandtest van de Kia Stonic 1.0 T-GDI

TechniCo Goes en Ford

05-11-2017 Onlangs leverde Autobedrijf Van Putten, de Zeeuwse Forddealer, een nieuwe...

Auto Dijkwel Renault Service Centre in Ritthem

30-10-2017 Met trots presenteren vader Hans en zoon Alexander Dijkwel het nieuwe...

Premium kunst

23-10-2017 AutoZeelandtest van de Volkswagen Arteon 2.0 TDI

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid