Laatste rij-impressies

  • Honda Civic Tourer
    Honda Civic Tourer
    2013-12-04 Honda heeft het moeilijk in Europa, misschien nog wel het meest in ons...
  • Citroën C4 Picasso
    Citroën C4 Picasso
    2013-11-26 Je vindt hem afgrijselijk of je bent er helemaal weg van. Het is een...
  • Seat Leon ST
    Seat Leon ST
    2013-11-21 Nooit eerder was de Seat Leon er als stationwagon. De Spanjaarden maken er...
  • Dacia Duster
    Dacia Duster
    2013-11-15 Als ´t niet goedkoper kan, dan maar beter. Door aandachtig te...
  • Hyundai i10
    Hyundai i10
    2013-11-12 Met de i10 had Hyundai de afgelopen jaren al een sterk wapen om in de...

Toyota Yaris Hybrid RSS Feed

Tot 2014 wegenbelastingvrij, 14% bijtelling, lagere onderhoudskosten, aantrekkelijk leasetarieven, spaarzaam met brandstof, vriendelijker voor het milieu en een stevige aanschafprijs. De Toyota Yaris Hybrid wordt een hit!

Dat uitgerekend Nederland het officiële decor vormt van de internationale dynamische presentatie van de een auto die pretendeert extreem spaarzaam te zijn, dat ook daadwerkelijk te kunnen laten bewijzen. Als het gastmerk vervolgens ook nog een route voorschotelt waarbij het toerental nauwelijks boven de 2.500 tpm uitkomt en er overwegend volledig elektrisch gereden kan worden, dan wordt het getuigschrift al gauw voor aangenomen beschouwd.

Twee liter teveel
Dat de Toyota Yaris Hybrid – want daar hebben we het hier natuurlijk over – ook zuinig kan zijn wanneer van het onrealistische plaatje wordt afgeweken bevestigt hij wanneer het gaspedaal soms enkele minuten tegen het schutbord wordt getrapt. Aan de hand van luid hoogtoerig gegier laat de motor weten erg content te zijn met Toyota’s loyaliteit aan de voorgeprogrammeerde CVT. Wij zijn dat toch wat minder. Tijdens acceleraties althans, want gedurende gemoedelijk accelereren houdt de verplichte automaat de viercilinder aardig koest. Wanneer de rust is teruggekeerd noteert de boordcomputer 5,2 l/100 km. Anders omschreven een verbruik van 1 op 20. Volgens ons nog steeds prettig zuinig ook al komt het bij lange na niet in de buurt van de theoretische 3,5 l/100 km. Bovendien hebben we het hier over een mix. De Yaris Hybrid kán zuiniger. Mijd daarvoor de snelweg, houd je keurig aan de toegestane snelheid en speel tijdens optrekken niet al te enthousiast met het gas. Maar een fluwelen voet is ook weer niet noodzakelijk. Rijd bedeesd en je zult beloond worden met een praktijkgemiddelde dat slechts een liter hoger ligt dan de fabrieksopgave.
Het tegenovergestelde overkomt je uiteraard ook wel eens. Plots word je geveld door hevige driftbuien en heb je onverhoopt een broertje dood aan iedere mens en plant. Nu zal de stereotype Toyota-rijder dit als volkomen vreemd ervaren, maar zou ook deze toch eens een niet te stoppen nieuwsgierig krijgen naar de maximale prestaties van de Yaris Hybrid, dan sust het wellicht hun geweten dat ze slechts twee liter benzine zinloos hebben verstookt.

Gratis tip
Ongeacht de rijstijl blijft de Yaris Hybrid dus bescheiden met dure benzine omspringen. Dat komt omdat de 1.5 liter benzinemotor van nature zuinig is en de Yaris Hybrid daarnaast zoveel mogelijk als dat kan zijn elektrische beentje voorzet. In stedelijk gebied, waar de snelheden relatief laag zijn, is dat al gauw 40% procent van de rit. Tot 70 km/h en over ongeveer twee kilometer kunnen de accu’s zichzelf redden, daarna springt de verbrandingsmotor in. Ondertussen wordt er bijgeladen tijdens het remmen en uitrollen. Een sterk anticiperende bestuurder zou zodoende ook over een grotere afstand zonder tussenkomst van de benzinemotor kunnen rijden. Ietwat egoïstisch is dit overigens wel, want de doorsnee medeweggebruiker zal zich groen en geel ergeren aan de schommelende en tegelijkertijd trage rijstijl. Profiteer ervan waar het kan is daarom onze gouden, gratis tip.

100% hybride, 100% Yaris
Beoordelen we louter op rijeigenschappen dan valt er weinig enerverends te schrijven. De Yaris Hybrid is geen auto die uitnodigt tot een spannende rijstijl. Hooguit één die er net even wat brutaler uitziet door het front. De aangescherpte aerodynamica is exclusief voor de Hybrid maar heeft geen enkele relatie met sportieve rijeigenschappen. Die zijn namelijk identiek aan de hybrideloze Yaris en meer specifiek vergelijkbaar met de eveneens 100 pk sterke 1.3 VVT-i.
Dit klinkt misschien een tikkeltje negatief, maar is evenzeer een compliment aan de knappe koppen bij Toyota. Massa drukt in de regel de rijkwaliteiten, maar onderweg is er van de extra 100 kilogram als gevolg van de zware accu’s vrijwel niets te merken. De Yaris-hybride rijdt en stuurt als ieder andere Yaris: gemoedelijk, comfortabel en aansprekend voor een horde automobilisten. En dat getuigt een knap staaltje vakmanschap.
Door het batterijenpakket efficiënt onder de achterbank op te bergen ging er tevens geen interieur- en bagageruimte verloren. Binnenin is er dus evenveel plek voor de inzittenden als in iedere andere Yaris waardoor ook de Hybrid tot de ruimste auto´s in het B-segment behoort. Tevens het volume voor bagage is met 342 tegen 347 liter vrijwel gelijk. Die vijftien jaar ervaring in hybrideauto’s van Toyota, die ziet je echt terug in de Yaris Hybrid!

Wikken en wegen
Toyota zou hem bedacht kunnen hebben, de humoristische tv-commercial namens Marktplaats.nl waarin twee autoverkopers geduldig en achteroverleunend wachten op beet. Zo zal het vanaf 15 juni ook in de showrooms van Toyota kunnen gaan. De Yaris Hybrid wordt een hit alleen al vanwege de vele voordeeltjes en het plausibele gegeven dat de benzinekosten alsmaar verder stijgen. Vermelden dat de vanafprijs een stevige vier mille hoger ligt in vergelijk met een gelijkwaardig uitgeruste Yaris 1.3 VVT-i is daarom eigenlijk tegen beter weten in. Toch willen we tenslotte graag meegeven eerst aan het rekenen te slaan alvorens tot achteloze aanschaf over te gaan. Het zou namelijk zomaar kunnen zijn dat je onder aan de streep met een hybrideloze Yaris meer geld overhoudt.

Laatst toegevoegd

Toyota Rav4
Toyota Rav4 € 14.500
Toyota Yaris
Toyota Yaris € 13.900
Toyota Avensis
Toyota Avensis € 8.950
Toyota Celica
Toyota Celica € 750
Toyota Rav4
Toyota Rav4 € 21.450
Toyota Funcruiser
Toyota Funcruiser € 2.750
Toyota Corolla
Toyota Corolla € 2.950
Toyota Prius
Toyota Prius € 9.650
Toyota Aygo
Toyota Aygo € 4.450
Toyota Corolla
Toyota Corolla € 3.250
Toyota Aygo
Toyota Aygo € 6.450
Toyota Avensis
Toyota Avensis € 11.500

Om AutoZeeland goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid